Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Ce raspund institutiile la scrisoarea bancherilor?


Chiar daca scrisoarea transmisa de Asociatia Romana a Bancilor (ARB) catre banca centrala si Ministerul de Justitie a facut multa valva, oficialii institutiilor vizate de scrisoare nu au venit cu replici la fel de prompte. Mai degraba, acestia au preferat sa nu comenteze deloc nici solicitarile bancherilor si nici acuzatiile aduse.

In urma cu 2 saptamani, in presa aparea o scrisoare semnata de ARB si adresata BNR si Ministerului de Justitie, prin care se solicita revenirea asupra legislatiei ce urmeaza sa intre in vigoare din 2013 in zona protectiei consumatorilor. Mai exact, bancherii cereau ca o serie de amendamente, care tratau clauzele abuzive din contracte, sa nu se mai aplice.

In scrisoare, care a fost initial conceputa cu caracter confidential, bancherii fac mai multe aprecieri si asupra altor institutii.

Spre exemplu, se precizeaza ca ANPC face deja controale pe baza legislatiei in discutie, chiar daca aceasta nu a intrat in vigoare. De asemenea, se mai adauga si faptul ca instantele romane nu sunt inca pregatite sa aprecieze corecte clauzele specifice din contractele de credit.

Cu toate ca unele din afirmatii sunt dure si acuzatoare, institutiile vizate nu au venit cu replici pe masura.

Banca Nationala a Romaniei

BNR a fost principalul destinatar al scrisorii iar bancherii s-au adresat in special Bancii Centrale cu speranta ca aceasta ii va ajuta in demersul lor. Mai mult, pentru a-si pleda cauza, ARB a precizat ca in trecut, datorita unor “interventii coordonate a BNR si FMI” OUG 50/2010 a fost in final modificata in sensul acordarii mai putine drepturi clientilor.


Astfel, Conso.ro a intrebat BNR in ce a constat interventia coordonata a BNR si a FMI impotriva OUG 50 in anul 2010, si care este pozitia BNR in noul context juridic existent dupa hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Respectiv, va fi de acord BNR sa sustina aplicarea legii de aprobare a OUG 50 si asupra contractelor aflate in derulare?

BNR a precizat insa ca nu comenteaza afirmatiile din scrisoarea ARB avand in vedere ca apartin acestora din urma, iar Banca Centrala nu este in masura sa raspunda afirmatiilor facute de o alta institutie.

Consiliul Superior al Magistraturii

Aceeasi atitudine pasiva a avut-o si Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). Chiar daca in scrisoarea ARB se precizeaza ca “sistemul judiciar din Romania nu este inca pe deplin pregatit pentru o apreciere justa a clauzelor contractuale specifice”, CSM s-a limitat la a nu comenta, precizand insa ca instantele vor aplica legislatia in vigoare.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC)

Scrisoarea ARB este, in sine, o incercare de a obtine neaplicarea unor prevederi legislative in beneficiul consumatorului. In plus, in mod specific, bancherii acuza ANPC ca face deja controale pe baza legislatiei ce nu a intrat inca in vigoare.

Conso.ro a contactat ANPC si a solicitat un punct de vedere. Mai exact, am dorit sa stim care este opinia ANPC referitor la fondul scrisorii si daca reprezentantii institutiei isi mai pastreaza pozitia privind privind “atitudinea constructiva” a ARB si BNR in relatiile cu ANPC.

In plus, am intrebat ANPC asupra pozitiei pe care o va adopta in urma hotararii CJUE care statueaza ca prevederile OUG 50 pot fi aplicate si contractelor de credit in derulare. 

Oficialii ANPC nu au dorit insa sa comenteze foarte mult pe marginea intentiilor ARB si nici a acuzelor formulate, pe motiv ca scrisoarea nu le-a fost adresata direct. Reprezentantii autoritatii au trimis insa un raspuns.

Clientii isi iau apararea singuri


Cum institutiile vizate au preferat sa stea pe margine, consumatorii au protestat singuri impotriva solicitarilor ARB si a modului in care bancherii au decis sa isi faca lobby.

Clientii bancilor au transmis doua scrisori replica, cu caracter public, una semnata de 1000 de clienti nemultumiti si una de o asociatie dedicata, in care solicita autoritatilor sa nu dea curs cerintelor ARB si sa pastreze echidistanta atunci cand iau o decizie.

De asemenea, clientii solicita mai multa transparenta si vor sa fie inclusi la masa de dialog atunci cand se discuta si se negociaza reglementari care au un impact puternic asupra lor.


Distribuie articolul




Alte articole

Credit cu dobanda zero prin Programul Investeste in tine

Credit cu dobanda zero prin Programul Investeste in tine

Programul guvernamental “Investeste in Tine” a demarat prin intermediul CEC Bank, insa si alte banci sunt asteptate sa se inscrie in acest program. Imprumuturile acordate prin acest program sunt garantate de stat, iar clientii nu platesc dobanda. Care sunt conditiile pentru a putea lua un astfel de imprumut?

Citeste mai mult

Cum se descurca romanii cu plata datoriilor lunare?

Cheltuielile lunare ale romanilor devin tot mai presante. Acestia spun ca au nevoie de venituri din ce in ce mai mari pentru a-si achita la timp facturile, ratele la banca si celelalte cheltuieli obligatorii. Aproape o treime spun ca nu isi pot plati la timp datoriile din cauza situatiei financiare nesatisfacatoare.

Citeste mai mult
Ce conditii trebuie sa indeplinesti pentru un credit cu dobanda zero?

Ce conditii trebuie sa indeplinesti pentru un credit cu dobanda zero?

Programul Investeste in tine prinde contur. Plafonul de garantii acordat pentru acest an este de 600 de milioane de lei, plus 5 milioane pentru dobanzi si comisioane. Costul total al creditului este suportat de stat, iar beneficiarul trebuie sa indeplineasca doar cateva conditii minimale.

Citeste mai mult

Creditarea populatiei ia avant

Creditarea bancara pentru persoane fizice traverseaza o perioada propice, inca. Imprumuturile in lei nou acordate continua sa creasca, in special pentru consum, iar restantele se afla la minimul ultimilor 9 ani. Ce ingrijoreaza totusi autoritatile?

Citeste mai mult