Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Ce raspund institutiile la scrisoarea bancherilor?


Chiar daca scrisoarea transmisa de Asociatia Romana a Bancilor (ARB) catre banca centrala si Ministerul de Justitie a facut multa valva, oficialii institutiilor vizate de scrisoare nu au venit cu replici la fel de prompte. Mai degraba, acestia au preferat sa nu comenteze deloc nici solicitarile bancherilor si nici acuzatiile aduse.

In urma cu 2 saptamani, in presa aparea o scrisoare semnata de ARB si adresata BNR si Ministerului de Justitie, prin care se solicita revenirea asupra legislatiei ce urmeaza sa intre in vigoare din 2013 in zona protectiei consumatorilor. Mai exact, bancherii cereau ca o serie de amendamente, care tratau clauzele abuzive din contracte, sa nu se mai aplice.

In scrisoare, care a fost initial conceputa cu caracter confidential, bancherii fac mai multe aprecieri si asupra altor institutii.

Spre exemplu, se precizeaza ca ANPC face deja controale pe baza legislatiei in discutie, chiar daca aceasta nu a intrat in vigoare. De asemenea, se mai adauga si faptul ca instantele romane nu sunt inca pregatite sa aprecieze corecte clauzele specifice din contractele de credit.

Cu toate ca unele din afirmatii sunt dure si acuzatoare, institutiile vizate nu au venit cu replici pe masura.

Banca Nationala a Romaniei

BNR a fost principalul destinatar al scrisorii iar bancherii s-au adresat in special Bancii Centrale cu speranta ca aceasta ii va ajuta in demersul lor. Mai mult, pentru a-si pleda cauza, ARB a precizat ca in trecut, datorita unor “interventii coordonate a BNR si FMI” OUG 50/2010 a fost in final modificata in sensul acordarii mai putine drepturi clientilor.


Astfel, Conso.ro a intrebat BNR in ce a constat interventia coordonata a BNR si a FMI impotriva OUG 50 in anul 2010, si care este pozitia BNR in noul context juridic existent dupa hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Respectiv, va fi de acord BNR sa sustina aplicarea legii de aprobare a OUG 50 si asupra contractelor aflate in derulare?

BNR a precizat insa ca nu comenteaza afirmatiile din scrisoarea ARB avand in vedere ca apartin acestora din urma, iar Banca Centrala nu este in masura sa raspunda afirmatiilor facute de o alta institutie.

Consiliul Superior al Magistraturii

Aceeasi atitudine pasiva a avut-o si Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). Chiar daca in scrisoarea ARB se precizeaza ca “sistemul judiciar din Romania nu este inca pe deplin pregatit pentru o apreciere justa a clauzelor contractuale specifice”, CSM s-a limitat la a nu comenta, precizand insa ca instantele vor aplica legislatia in vigoare.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC)

Scrisoarea ARB este, in sine, o incercare de a obtine neaplicarea unor prevederi legislative in beneficiul consumatorului. In plus, in mod specific, bancherii acuza ANPC ca face deja controale pe baza legislatiei ce nu a intrat inca in vigoare.

Conso.ro a contactat ANPC si a solicitat un punct de vedere. Mai exact, am dorit sa stim care este opinia ANPC referitor la fondul scrisorii si daca reprezentantii institutiei isi mai pastreaza pozitia privind privind “atitudinea constructiva” a ARB si BNR in relatiile cu ANPC.

In plus, am intrebat ANPC asupra pozitiei pe care o va adopta in urma hotararii CJUE care statueaza ca prevederile OUG 50 pot fi aplicate si contractelor de credit in derulare. 

Oficialii ANPC nu au dorit insa sa comenteze foarte mult pe marginea intentiilor ARB si nici a acuzelor formulate, pe motiv ca scrisoarea nu le-a fost adresata direct. Reprezentantii autoritatii au trimis insa un raspuns.

Clientii isi iau apararea singuri


Cum institutiile vizate au preferat sa stea pe margine, consumatorii au protestat singuri impotriva solicitarilor ARB si a modului in care bancherii au decis sa isi faca lobby.

Clientii bancilor au transmis doua scrisori replica, cu caracter public, una semnata de 1000 de clienti nemultumiti si una de o asociatie dedicata, in care solicita autoritatilor sa nu dea curs cerintelor ARB si sa pastreze echidistanta atunci cand iau o decizie.

De asemenea, clientii solicita mai multa transparenta si vor sa fie inclusi la masa de dialog atunci cand se discuta si se negociaza reglementari care au un impact puternic asupra lor.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Compara creditele pentru care esti eligibil!
Compara creditele pentru care esti eligibil!

Conso.ro ajuta consumatorii sa compare ofertele de credite tinand cont de conditiile minime de eligibilitate impuse de banci, astfel incat utilizatorii website-ului pot identifica rapid oferta cea mai ieftina, adecvata propriei situatii financiare.

23 Mai 2019 | Credite de consum

Parlamentul continua ancheta privind manipularea ROBOR
Parlamentul continua ancheta privind manipularea ROBOR

Discutiile referitoare la manipularea indicilor de referinta ai pietei monetare (ROBOR) au tinut capul de afis al presei economice din ultimele luni. Un raport al Comisiei economice din Senat sustine ca exista dovezi ca bancile s-au inteles pentru stabilirea cotatiilor. Autoritatea de concurenta si BNR neaga acuzatiile.

15 Mai 2019 | Credite de consum

Conso.ro te ajuta sa verifici daca esti eligibil pentru un credit
Conso.ro te ajuta sa verifici daca esti eligibil pentru un credit

Conso.ro ajuta consumatorii sa verifice mai usor daca se pot incadra pentru obtinerea unui credit, printr-o evaluare online a gradului de indatorare.

12 Martie 2019 | Credite de consum

Cum iti rezolvi problema cu banca pe cale amiabila?
Cum iti rezolvi problema cu banca pe cale amiabila?

Daca banca ti-a marit rata la credit intr-un mod pe care il consideri abuziv, daca iti percepe comisioane pe care le consideri ilegale, sau daca ai alte nemultumiri legate de relatia cu banca sau cu IFN-ul, poti sa le solutionezi gratis si mai rapid decat printr-un proces in instanta. Ce ai de facut?

6 Februarie 2019 | Credite de consum

Mai multe articole

Inapoi sus