Ce raspund institutiile la scrisoarea bancherilor?

Chiar daca scrisoarea transmisa de Asociatia Romana a Bancilor (ARB) catre banca centrala si Ministerul de Justitie a facut multa valva, oficialii institutiilor vizate de scrisoare nu au venit cu replici la fel de prompte. Mai degraba, acestia au preferat sa nu comenteze deloc nici solicitarile bancherilor si nici acuzatiile aduse.

In urma cu 2 saptamani, in presa aparea o scrisoare semnata de ARB si adresata BNR si Ministerului de Justitie, prin care se solicita revenirea asupra legislatiei ce urmeaza sa intre in vigoare din 2013 in zona protectiei consumatorilor. Mai exact, bancherii cereau ca o serie de amendamente, care tratau clauzele abuzive din contracte, sa nu se mai aplice.

In scrisoare, care a fost initial conceputa cu caracter confidential, bancherii fac mai multe aprecieri si asupra altor institutii.

Spre exemplu, se precizeaza ca ANPC face deja controale pe baza legislatiei in discutie, chiar daca aceasta nu a intrat in vigoare. De asemenea, se mai adauga si faptul ca instantele romane nu sunt inca pregatite sa aprecieze corecte clauzele specifice din contractele de credit.

Cu toate ca unele din afirmatii sunt dure si acuzatoare, institutiile vizate nu au venit cu replici pe masura.

Banca Nationala a Romaniei

BNR a fost principalul destinatar al scrisorii iar bancherii s-au adresat in special Bancii Centrale cu speranta ca aceasta ii va ajuta in demersul lor. Mai mult, pentru a-si pleda cauza, ARB a precizat ca in trecut, datorita unor “interventii coordonate a BNR si FMI” OUG 50/2010 a fost in final modificata in sensul acordarii mai putine drepturi clientilor.

Astfel, Conso.ro a intrebat BNR in ce a constat interventia coordonata a BNR si a FMI impotriva OUG 50 in anul 2010, si care este pozitia BNR in noul context juridic existent dupa hotararea Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Respectiv, va fi de acord BNR sa sustina aplicarea legii de aprobare a OUG 50 si asupra contractelor aflate in derulare?

BNR a precizat insa ca nu comenteaza afirmatiile din scrisoarea ARB avand in vedere ca apartin acestora din urma, iar Banca Centrala nu este in masura sa raspunda afirmatiilor facute de o alta institutie.

Consiliul Superior al Magistraturii

Aceeasi atitudine pasiva a avut-o si Consiliului Superior al Magistraturii (CSM). Chiar daca in scrisoarea ARB se precizeaza ca “sistemul judiciar din Romania nu este inca pe deplin pregatit pentru o apreciere justa a clauzelor contractuale specifice”, CSM s-a limitat la a nu comenta, precizand insa ca instantele vor aplica legislatia in vigoare.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC)

Scrisoarea ARB este, in sine, o incercare de a obtine neaplicarea unor prevederi legislative in beneficiul consumatorului. In plus, in mod specific, bancherii acuza ANPC ca face deja controale pe baza legislatiei ce nu a intrat inca in vigoare.

Conso.ro a contactat ANPC si a solicitat un punct de vedere. Mai exact, am dorit sa stim care este opinia ANPC referitor la fondul scrisorii si daca reprezentantii institutiei isi mai pastreaza pozitia privind privind “atitudinea constructiva” a ARB si BNR in relatiile cu ANPC.

In plus, am intrebat ANPC asupra pozitiei pe care o va adopta in urma hotararii CJUE care statueaza ca prevederile OUG 50 pot fi aplicate si contractelor de credit in derulare. 

Oficialii ANPC nu au dorit insa sa comenteze foarte mult pe marginea intentiilor ARB si nici a acuzelor formulate, pe motiv ca scrisoarea nu le-a fost adresata direct. Reprezentantii autoritatii au trimis insa un raspuns.

Clientii isi iau apararea singuri


Cum institutiile vizate au preferat sa stea pe margine, consumatorii au protestat singuri impotriva solicitarilor ARB si a modului in care bancherii au decis sa isi faca lobby.

Clientii bancilor au transmis doua scrisori replica, cu caracter public, una semnata de 1000 de clienti nemultumiti si una de o asociatie dedicata, in care solicita autoritatilor sa nu dea curs cerintelor ARB si sa pastreze echidistanta atunci cand iau o decizie.

De asemenea, clientii solicita mai multa transparenta si vor sa fie inclusi la masa de dialog atunci cand se discuta si se negociaza reglementari care au un impact puternic asupra lor.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum
Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum

Comisia Europeana a lansat recent un set de propuneri care sa modifice Directiva 48 din 2008 in beneficiul consumatorilor. Principalele noutati vizeaza includerea in sfera reglementarii a imprumuturilor de valoare mica, eliminarea practicilor inselatoare si plafonarea costurilor pentru consumatori.

7 Iulie 2021 | Credite de consum

Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite
Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite

Biroul de Credit si CSALB avertizeaza clientii bancilor care au probleme in accesarea unor noi imprumuturi ca apelarea la firme “specializate” care promit radierea se poate incheia cu procese si executari silite in cazul neplatii onorariilor solicitate.

28 Iunie 2021 | Credite de consum

Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?
Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?

Guvernul a aprobat recent un proiect de lege care permite pensionarea optionala la 70 de ani, iar bancile ar putea lua in calcul modificarea varstei-limita la acordarea imprumuturilor. Pe de alta parte, CNCD a penalizat recent ING Bank pentru impunerea varstei de 64 de ani ca limita pentru emiterea unui card de credit.

24 Iunie 2021 | Credite de consum

Bancile scad marjele la creditele de consum
Bancile scad marjele la creditele de consum

Dobanzile fixe pleaca in acest moment de la 6% pe an, iar veniturile primite in cont aduc costuri mai mici debitorilor, ca si sumele mai mari solicitate de acestia pentru imprumuturile de nevoi personale.

27 Mai 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus