BCR si Volksbank vor redenumi comisionul de risc in comision de administrare

Chiar daca mai sunt 4 zile pana cand bancile trebuie sa clarifice modul in care vor modifica contractele de credit, negocierile nu au adus ajustarile dorite de clienti. Nici BCR si nici Volksbank nu doresc sa renunte la politica de a transforma comisionul de risc in comision de administrare, pentru a-l putea percepe in continuare clientilor.

Conform OUG 50/2010 bancile nu mai pot percepe alte comisioane in afara de 6 tipuri clar specificate in actul normativ. Lista agreata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) include comisionul de administrare/gestiune credit, dar il exclude pe cel de risc.

Printre cele mai mari institutii de credit care au inclus in structura de costuri la credite si acest comision de risc se numara BCR si Volksbank.

Bancile tin cu dintii de comisioane


Avand in vedere ca nivelul comisioanelor de risc depaseste chiar si o treime din costul total al creditului, simpla eliminare a acestui cost ar subtia considerabil veniturile bancilor respective.

In consecinta, solutiile propuse de banci constau in redenumirea comisioanelor de risc in comisioane de administrare, sau adunarea lor, in situatia in care banca percepea ambele tipuri de costuri.

Astfel, in actul aditional pus la punct de BCR se prevede ca clientul va plati de acum inainte "un comision lunar de administrare, in valoare de x lei/euro, reprezentand insumarea comisioanelor lunare prevazute in Contractul de credit incheiat intre imprumutat si banca”.

Si la Volksbank situatia este similara. Din scrisorile primite de la banca, clientii afla ca “in considerarea prevederilor OUG 50/2010 comisionul de risc agreat cu dvs prin semnarea Conventiei de Credit, se va redenumi <<comision de administrare credit>>, urmand a fi datorat in continuare, pe toata durata conventiei, in aceeasi valoare procentuala”.

Clientii si-au unit fortele

Modul in care bancile au inteles sa aplice prevederile OUG 50/2010 a adus un val de nemultumire in randul clientilor. Acestia au considerat necesar sa se organizeze in grupuri si sa angajeze avocati care sa ii reprezinte la negocieri si chiar in instanta impotriva bancilor.

Primele doua grupuri aparute au fost reprezentate de clientii BCR si Volksbank.  Printre cerintele lor se numara eliminarea comisionului de risc si scaderea corespunzatoare a costului total al creditului.


“Dorim ca banca sa elimine comisionul de risc, asa cum prevede OUG 50/2010, iar pe cel de administrare sa il calculeze la costul creditului, nu la suma imprumutata initial. Iar acest lucru sa se aplice nu de acum inainte ci incepand din iunie, de cand este ordonanta in vigoare”, spune Violeta Vasilioglu, unul dintre fondatorii grupului BCR.

Acest lucru ar insemna ca banca ar trebui sa returneze clientilor sumele platite incepand cu 21 iunie (data intrarii in vigoare a ordonantei) sub forma de comisioane de risc.

ANPC interzice redenumirea comisioanelor

Propunerile nu sunt exagerate daca se ia in considerare si punctul de vedere al ANPC transmis catre Asociatia Romana a Bancilor, prin care clarifica modul in care comisionul de risc trebuie tratat de acum inainte.

“OUG nr. 50/2010 nu permite ca anumite comisioane, mentionate in contractele initiale, sa fie redenumite conform noilor prevederi legale si nici ca valoarea comisioanelor care nu se mai regasesc in OUG 50/2010 sa fie adaugata peste valoarea celor expres mentionate in actul normativ si existente in contractele initiale”, a transmis  conducerea ANPC catre bancile romanesti.

Si avocatii care reprezinta cauzele clientilor organizati in grupuri sustin acelasi punct de vedere.

“Creditorul trebuie sa va calculeze suma de rambursat conform OUG 50/2010 si sa includa doar comisioanele acceptate de Ordonanta de Urgenta si nu pe acelea existente in contractul de credit. Cereti bancii sa stopeze incasarea comisioanelor aferente creditului care nu sunt prevazute în OUG 50/2010”, recomanda avocatul Marius Coltuc.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari
Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari

Daca bancile sunt preferate cand vine vorba de sistemul rate fara dobanda de catre retaileri, pentru variantele de e-credit sau credit direct in magazin s-a ales oferta IFN-urilor, care pot oferi banii mai repede decat bancile dar la costuri semnificativ mai mari decat in cazul unui credit de nevoi personale.

8 Septembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus