top banner

BCR scapa de obligatia de a oferi unui client o dobanda la credit de 2,5%

25 Martie 2011 | Autor: Alin Iacob

Inalta Curte de Casatie si Justitie a dat castig de cauza BCR in recursul impotriva deciziei Curtii de Apel Pitesti. Astfel, banca scapa de obligatia de a primi de la un client o dobanda la creditul ipotecar in euro de doar 2,5% si revine la graficul de rambursare initial, care presupune plata unei dobanzi de peste 10%.
Banca a fost reprezentata la termenul de judecata din data de 23 martie a.c. de avocatul Valeriu Stoica, fost ministru al justitiei si unul dintre liderii marcanti ai PDL.
BCR: Instanta de apel a interpretat contractul in mod eronat
Stoica a sustinut ca instanta de apel, care daduse castig de cauza clientului bancii, “a interpretat contractul in mod eronat si ca a aplicat unele prevederi legale care nu erau in vigoare atunci cand a fost incheiat contractul”.
De asemenea, Stoica a afirmat in instanta ca “constructia juridica propusa de intimat este ilogica”, intrucat Romania se imprumuta cu dobanzi foarte mari (de peste 5%) si bancile din Romania nu se pot imprumuta la costuri mai reduse decat se imprumuta statul roman, si deci, de a oferi credite la costuri mai mici decat cele la care se imprumuta.
Mai mult, Stoica a sustinut ca reclamantul nu este orice tip de consumator, avand in vedere ca a fost “director de filiala bancara” si ca, in consecinta, ar fi putut sa inteleaga la fel ca si banca finantatoare prevederile contractului de credit.
"Justitia a luat o hotarare corecta. Inalta Curte de Casatie si Justitie s-a pronuntat pentru prima data irevocabil in ceea ce priveste modul de calcul al dobanzii variabile. Curtea a confirmat prin decizia sa ca BCR respecta prevederile legale, iar clientii trebuie sa se supuna clauzelor contractuale convenite intre parti. Banca nu a dorit sa se ajunga la astfel de situatii si regretam orice litigiu fie si cu un singur client. Cei care initiaza litigii neintemeiate trebuie, insa, sa aiba responsabilitatea suportarii costurilor procesuale aferente", ne-au precizat reprezentantii BCR.
Reclamantul: Modificarea dobanzii trebuie facuta in mod transparent
Bogdan Tuglui, aparatorul reclamantului, a cerut instantei sa tina cont ca banca doreste sa completeze contractul cu sintagme care nu se regasesc in forma semnata de parti si ca in contract nu sunt mentionate niciun fel de formule de calcul pentru dobanda variabila.
De asemenea, Tuglui a sustinut ca BNR a dat in normele proprii o definitie explicita a dobanzii de referinta ca fiind EURIBOR pentru piata contractelor in euro si ca ANPC a amendat BCR pentru “informarea incorecta, incompleta si imprecisa asupra unei caracteristici esentiale serviciului”, amenda care a fost platita chiar a doua zi de BCR.
Reclamantul Marian Toma a precizat in exclusivitate pentru Conso.ro ca apreciaza decizia magistratilor ca fiind “cel putin surprinzatoare, in conditiile in care in interpretarea completului de judecata al instantei supreme care a solutionat cauza banca poate sa stabileasca dupa cum doreste nivelul unei dobanzi interne de referinta, fara a fi mentionata in contract si fara a justifica in vreun fel cum o calculeaza si in functie de ce se modifica.”
Conso.ro a publicat in premiera in presa romaneasca cazul si solutia Curtii de Apel Pitesti si a fost singura institutie mass media care a fost reprezentata in sala in care s-a judecat recursul.
Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Mircea Stroe, conciliator și avocat: „Multe din neînțelegerile consumatori-bănci nu au ce căuta în instanță pentru că problemele nu sunt juridice, ci financiare”

Mircea Stroe, conciliator și avocat: „Multe din neînțelegerile consumatori-bănci nu au ce căuta în instanță pentru că problemele nu sunt juridice, ci financiare”

Mircea Stroe - conciliator CSALB și avocat, în dialog cu Alina Radu - conciliator CSALB și avocat, Maria Guli și Cătălin Bălan - reprezentanți ai Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar.

04 Iul 2022 | Credite nevoi personale
Valeriu Stoica: „Judecătorii ar trebui să recomande concilierea, înainte de procesul dintre un consumator și o bancă”

Valeriu Stoica: „Judecătorii ar trebui să recomande concilierea, înainte de procesul dintre un consumator și o bancă”

Valeriu Stoica - conciliator onorific CSALB, avocat și profesor universitar, în dialog cu Irina Chițu - analist financiar.

28 Iun 2022 | Credite nevoi personale
Roxana Maria Hidan, OTP Bank: Banca este un partener pe care dacă știi să îl folosești, îți este de ajutor fix când ai mai mare nevoie!

Roxana Maria Hidan, OTP Bank: Banca este un partener pe care dacă știi să îl folosești, îți este de ajutor fix când ai mai mare nevoie!

Roxana Maria Hidan - director general adjunct OTP Bank, în dialog cu Ionuț Ștefan - conciliator CSALB, consultant fiscal și Cătălin Bălan – comunicator CSALB.

06 Iun 2022 | Credite nevoi personale
Virginia Oțel, Garanti BBVA: “O soluție negociată prelungește ciclul de viață al relației dintre consumator și bancă”

Virginia Oțel, Garanti BBVA: “O soluție negociată prelungește ciclul de viață al relației dintre consumator și bancă”

Virginia Oțel - director în cadrul Garanti BBVA, în dialog cu Dragoș Gheorghe - conciliator CSALB și avocat și Irina Chițu - analist financiar.

31 Mai 2022 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul