Bancile cer statului roman dreptul de a pastra comisioanele abuzive

Bancile vor fi obligate de instanta sa modifice toate contractele in derulare, daca se constata utilizarea unei clauze abuzive. In acest mod, costurile percepute abuziv vor fi recuperate mai usor de clienti. Bancile cer, printr-o scrisoare trimisa de ARB catre BNR si Ministerul Justitiei,sa se revina asupra legii, astfel incat ele sa fie exceptate.

Legea privind clauzele abuzive a fost modificata in vara acestui an. Noile prevederi aduc drepturile consumatorului roman la nivelul secolului 21. Bancile sunt insa extrem de nemultumite, deoarece nu vor mai putea impune clauze abuzive pentru niciun client.

Drepturi revolutionare pentru consumator


Conform modificarilor aduse, daca Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului constata utilizarea unor clauze abuzive in contracte de adeziune, atunci va sesiza tribunalul sau agentul economic pentru a elimina aceste clauze din toate contractele in derulare.

Instanta analizeaza cazul, iar daca va constata ca ANPC are dreptate, va obliga agentul economic sa elimine clauzele abuzive din toate contractele in derulare, precum si din contractele pe care le propune potentialilor clienti.

Pe scurt, orice contract incheiat cu o banca este unul de adeziune, indiferent ca este vorba de credit, depozit, cont curent sau orice alt serviciu bancar.

Daca un singur client va reclama banca la ANPC pentru o clauza abuziva, atunci ANPC va sesiza instanta. In cazul in care hotararea instantei este favorabila, decizia se va aplica pentru toti clientii, chiar daca nu au depus nicio reclamatie.

Aceasta procedura urmeaza sa intre in vigioare de la 1 februarie 2013.

Acuzatii socante: Judecatorii au o perceptie deformata asupra bancilor


Prevederile legale de mai sus se aplica nu doar pentru contractele bancare, ci si pentru toate contractele preformulate: telefonie fixa si mobila, internet, cablu TV, energie electrica, gaze naturale si pentru orice alt contract preformulat, unde clientul doar semneaza ca este de acord cu termenele si conditiile.

Dintre toti agentii economici afectati, bancile sunt singurele care solicita protectia statului.

Asociatia Romana a Bancilor (ARB) a trimis o scrisoare catre BNR si Ministerul Justitiei, prin care isi motiveaza cererea prin faptul ca instantele de judecata aplica decizii nedrepte fata de banci.

“Sistemul judiciar din Romania nu este inca pe deplin pregatit pentru o apreciere justa a clauzelor contractuale specifice, cata vreme exista o perceptie deformata in ceea ce priveste modul de functionare al sistemului financiar-bancar”, se precizeaza in scrisoarea ARB.

Bancile recunosc indirect ca percep costuri abuzive majore

In plus, bancile recunosc indirect faptul ca in contractele lor se ascund inca foarte multe clauze abuzive, pentru care incaseaza sume mari de la clienti. Acest lucru este dovedit chiar de ARB, care estimeaza ca modificarile legislative vor avea un impact major asupra costurilor.

“Impactul financiar agregat ar depasi cu mult impactul potential pe care OUG 50 l-ar fi cauzat (estimat la aproximatiov 600 mil. euro/an); tinand cont de practica actuala a instantelor de judecata, bancile nu numai ca nu ar mai avea dreptul de a percepe, pentru viitor, costurile aferente clauzelor declarate ca abuzive, dar se vor vedea obligate sa si ramburseze tuturor clientilor respectivele costuri percepute in trecut”, se mentioneaza in scrisoarea ARB.

Bancherii contesta in realitate o directiva europeana

Introducerea OUG 50 in 2010 a schimbat radical modul in care se comporta  clientii bancilor. Inainte, ei acceptau tacit si neputinciosi modificarile unilaterale de costuri impuse abuziv de catre banci.

Noua lege a contractelor de credit a atras, pentru prima oara, atentia consumatorilor la nivel national, asupra (in)corectitudinii ajustarii costurilor la credite. Astfel, chiar daca ordonanta a fost ulterior modificata de parlamentaridupa placul bancilor, “datorita interventiei coordonate a BNR si a FMI din cursul anului 2010, asa cum se afirma in scrisoarea ARB, consumatorii nu au renuntat sa isi caute dreptatea.

Rand pe rand, sute de clienti si-au mutat nemultumirile in salile de judecata, unde si-au castigat drepturile legale. Clauzele prin care bancile au modificat costurile sunt contestate in baza legii privind clauzele abuzive, care este o transpunere a unei directive europene.

Prin urmare, judecatorii analizeaza cazurile in baza unei directive europene. Iar ceea ce bancile contesta ca fiind o justitie nedreapta, este de fapt o justitie axata chiar pe principii europene.

Procedura actuala nu este insa la indemana oricarui consumator. Nu toti clientii au bani pentru a plati cheltuielile de judecata, astfel ca unii continua sa suporte efectele clauzelor abuzive. Altii poate chiar si-au pierdut casa pentru ca nu au mai putut plati rata lunara, majorata nejustificat de banca. Noile modificari legislative ar face ca si acesti clienti sa aiba parte de drepturile consumatorilor UE.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari
Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari

Daca bancile sunt preferate cand vine vorba de sistemul rate fara dobanda de catre retaileri, pentru variantele de e-credit sau credit direct in magazin s-a ales oferta IFN-urilor, care pot oferi banii mai repede decat bancile dar la costuri semnificativ mai mari decat in cazul unui credit de nevoi personale.

8 Septembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus