Bancherii, caprioara si cea mai veche meserie din lume

Bancherii si-au mai inmuiat glasurile de protest dupa ce guvernul a aprobat noile reglementari privind protectia consumatorilor de servicii financiare si promit sa isi canalizeze atentia catre clienti. Pe de alta parte, autoritatile avertizeaza ca aceasta politica sa nu degenereze si sa se ajunga la imaginea unei caprioare inconjurate de lupi.

Nemultumirea bancherilor legata de noile reglementari privind protectia consumatorilor de servicii financiare s-a diminuat substantial in intensitate. Acum principala problema cu care se confrunta bancile nu este comisionul de rambursare anticipata redus, ci transpunerea noilor reguli in cadrul propriilor sisteme informatice.

“Problema de transpunere a noii ordonante nu este obligatia de a percepe un comision de rambursare anticipata limitat, ci costurile generate de alte prevederi”, a precizat Zoltan Major, vicepresedinte la UniCredit Tiriac Bank, in cadrul Forumului de Retail Banking 2010, organizat de Finmedia.

Bancile trebuie sa isi adapteze sistemele informatice astfel incat sa se poata alinia la toate impunerile privind anumite monitorizari sau notificari catre clienti, precum si la perceperea de costuri diferentiate pe categorii.

Unul dintre exemplele pe care Major le-a dat este perceperea unei dobanzi penalizatoare reduse la credite pentru clientii care se afla in situatii precare, precum somaj sau deces in familie.

“Clientii vin la noi si ne spun ca se afla in astfel de situatii. Nu putem sa calculam dobanda manual pentru ei, ar fi un cost prea mare. Procedura trebuie automatizata”, a exemplificat acesta. Dar schimbarile informatice impun costuri substantiale, considera bancherii, intr-o perioada in care acestia si-au propus rationalizarea tuturor cheltuielilor.

Bancherii promit sa fie mai atenti cu clientii


Dupa ce ani de zile preocuparea principala a fost cota de piata, bancherii promit sa isi aplece mai mult privirea si catre clienti.

“Ne indreptam si noi catre un customer service approach (n.r. orientarea catre client). Asistam de un an de zile la trecerea de la crestere pe baza de volum catre o crestere bazata pe servirea clientilor. Poate nu se intampla cu rapiditatea cu care ar trebui sau nu peste tot, dar vorbim deja de o tendinta”, a precizat Sergiu Oprescu, presedintele Alpha Bank.

Mai mult, clientii buni vor avea de castigat deoarece vor fi din ce in ce mai doriti de bancile comerciale. Aceasta politica deja exista in ofertele principalelor banci comerciale, care vand produse preferentiale clientilor vechi, celor care si-au rambursat la timp creditele in trecut sau clientilor care achizitioneaza produse la pachet.

“Noi facem eforturi sa fidelizam clientii. Sunt campanii in sfera bancara prin care sunt atrasi studentii, iar veniturile obtinute de banci din vanzarea acestor produse sunt aproape de costuri deorece se doreste atragerea celor tineri”, a precizat Petre Bunescu, director general adjunct la BRD.

Noua politica este salutata de autoritati dar pe de alta parte este primita cu un oarecare grad de scepticism, in special prin prisma experientelor anterioare cu care s-au confruntat clientii.

“S-a vorbit aici despre transparenta si incredere. De ce oare consumatorii nu au incredere si doresc mai multa transparenta? Cand Euribor scade dar dobanda la credite ramane nemodificata cum se mai poate vorbi despre transparenta?”, a atras atentia Mihail Meiu, director in cadrul ANPC, in cadrul seminarului bancar.

El a precizat ca tendinta care trebuie sa domine acum in piata este creditarea responsabila, deoarece atat consumatorii care au imprumutat cu frenezie, dar mai ales finantatorii care i-au creditat sunt vinovati pentru situatia prezenta.

In plus, Meiu a subliniat ca orientarea catre consumator trebuie sa se faca in mod corect si a avertizat bancile sa nu profite de obligatia de a modifica prevederile contractelor vechi  de credite, pentru a insera diverse “soparle” care nu au legatura cu ordonanta nou adoptata.

“Consumatorul trebuie sa stea in centrul atentiei, dar nu ca o caprioara in mijloc, cu lupii in jur”, a concluzionat Meiu.

Bancherii si cea mai veche meserie din lume

O alta problema ridicata de bancheri este necesitatea de a isi diversifica rapid portofoliul astfel incat sa poata compensa scaderea incasarilor din dobanzi, pe fondul reducerii substantiale a activitatii de creditare.

“In 2008, profitul sistemului bancar a fost de 4 miliarde lei. In 2009, a scazut la 800 milioane lei”, au tinut sa precizeze bancherii in cadrul forumului.

In consecinta, daca veniturile din dobanzi nu mai reusesc sa duca la atingerea tintelor de profit, o pot face comisioanele din diverse alte servicii bancare.

“Ce se intampla pe termen scurt cu creditarea? Cel mai probabil scenariu este stagnarea. Cand vorbim de retail nu mai trebuie sa vorbim doar de creditare. Avem un potential ridicat de crestere pe partea de servicii aditionale, pana cand creditarea isi va reveni”, a precizat Catalin Parvu, presedintele Piraeus Bank.

Pe de alta parte, Protectia Consumatorului nu se lasa impresionata de cifrele de profitabilitate in scadere si nu abdica de la cele trei principii pe care si-a propus sa le imprime la nivelul sistemului bancar: transparenta, mobilitate, echitate.

“Bancile nu vor muri. Creditarea este una dintre cele mai vechi activitati din lume, se mentioneaza despre imprumut si in Biblie. Mai exista si o alta cea mai veche meserie din lume si inca se mai practica, deci sa nu ne facem griji ca sistemul bancar va intra in colaps”, a precizat directorul ANPC.

Ce aduc in plus noile reglementari?

Ordonanta de urgenta propusa de ANPC si adoptata de guvern este transpunerea in legislatia romaneasca a unei directive europene.

Principalele modificari aduse constau in limitarea comisioanelor de rambursare anticipata la cel mult 1% pentru toate creditele, nou acordate sau aflate in derulare. De asemenea, dobanzile trebuie obligatoriu exprimate in functie de un indice al pietei, iar bancile nu vor mai avea voie sa modifice comisioanele sau marja de dobanda fara acordul clientului.

In 90 zile de la intrarea in vigoare a reglementarilor, bancherii trebuie sa propuna clientilor acte aditionale prin care sa aduca la standardele nou impuse prevederile din contractele vechi.

In cazul in care clientii nu semneaza sau nu isi exprima opinia asupra conditiilor propuse, se considera acceptare tacita, insa numai asupra clauzelor care transpun prevederile legii.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de consum intra în primavara cu discounturi
Creditele de consum intra în primavara cu discounturi

Mai multe banci isi asteapta in aceasta perioada clientii cu dobanzi mai mici la creditele de nevoi personale si avantaje colaterale.

3 Martie 2021 | Credite de consum

Creditele online devin tot mai populare
Creditele online devin tot mai populare

Cu documentele de identitate la indemana, un dispozitiv cu camera pentru identificare si documentatia semnata electronic pe e-mail sau in cont, sunteti pregatiti pentru acordarea unui imprumut online. Conso va ofera cateva exemple concrete de aplicatii online pentru un credit.

3 Februarie 2021 | Credite de consum

Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus