ANPC: Drept la replica

Cu privire la articolul "ANPC amendeaza bancile pentru chestiuni minore si rateaza probleme grave", din 31.08.2010, va prezentam spre publicare urmatorul drept la replica.

Faceti afirmatia "controlul nu a vizat una sau mai multe chestiuni de maxima importanta pentru consumatori, ci s-a plasat la un nivel general si, in consecinta, superficial". Fara sa cunoasteti prioritatile definite in tematica de control, fara sa enumerati ce credeti dumneavoastra ca ar fi important sau neimportant pentru consumatori, ati avansat direct la concluzia ca e un control superficial.    

Despre notiunea de "operator economic", precizam ca Autoritatea o utilizeaza in sensul definit de "Codul consumului". Fiecare unitate bancara are nevoie de autorizare pentru a functiona si este formal tratata ca o entitate in relatia sa cu consumatorii.

Faceti o confuzie, datorata probabil grabei si timpului insuficient de aprofundare a tematicii: nu vedeti legatura intre servicii de plata si activitatea de creditare. Ne permitem sa va reamintim doar un exemplu in care cele doua notiuni se intersecteaza: cardul de debit (instrument de plata) cu descoperit de cont (creditare).

Cu privire la relatiile dintre unitatile teritoriale si centrala bancii, avem placerea sa va informam ca suntem perfect constienti de faptul ca majoritatea contractelor cadru sunt redactatate la sediul central al bancii. Faptul ca descoperim nereguli intr-un contract la o sucursala, nu ne induce in eroare cu privire la posibila existenta a aceluiasi tip de contract la toate unitatile teritoriale ale bancii. Sanctiunea si masura de remediere sunt dispuse pentru banca centrala.



Faceti reprosuri privind modul de actiune al Autoritatii. Cereti ca ANPC sa oblige bancile sa modifice clauze din contractele existente. Omiteti insa faptul ca traim intr-un stat de drept in care se presupune ca interventia brutala a autoritatilor in conventiile dintre entitati private este inacceptabila. Va reamintim ca justitia este singura putere indreptatita sa repare acest tip de nedreptati. Pentru toate clauzele abuzive din contracte, ANPC initiaza actiuni in instanta, in numele consumatorilor, pentru a obtine anularea acestora. O facem de ceva vreme si pana in prezent nu am pierdut nici un proces cu bancile. O vom face in continuare, speram cu acelasi succes, in ciuda aparentei "superficialitati". Operatorii economici au dreptul de a contesta deciziile Autoritatii, orice limitare a acestui drept nu serveste interesul pe termen lung al consumatorilor - nu putem inlocui legea cu arbitrariul unei decizii administrative.

Aveti o opinie vag exprimata cu privire la ce e "aspect minor" si ce e "problema serioasa". Sunteti de parere ca ar trebui sa trecem cu vederea "aspectele minore" - cu alte cuvinte, sa toleram incalcarea legii. Nu o vom face. Singura distinctie pe care legea ne-o permite e aceea de a grada sanctiunile in functie de gravitatea abaterii.

Tot ceea ce reprosati Autoritatii cu privire la abordarea globala in apararea drepturilor consumatorilor in domeniul serviciilor financiare, este flagrant contrazis de existenta OUG 50/2010 - doar ca un exemplu recent. O reglementare initiata de ANPC ce transpune concluziile desprinse din analiza miilor de sesizari primite si a miilor de controale (la fel de "ineficiente" ca si cel discutat) desfasurate de-a lungul timpului. O reglementare pe care reprezentantii Autoritatii o sustin in fata presiunilor de tot felul, asa cum e ea in forma de astazi, pentru ca suntem convinsi ca reprezinta interesele consumatorilor. Daca am desfasura controalele asa cum sugerati, elaborarea unei legi de genul OUG 50/2010 ar deveni imposibila, pentru ca ar omite toate acele "chestiuni minore" de care unii se folosesc pentru a insela.
 
Apelati cu dezinvoltura la acuze de genul "suficienta si superficialitate". Din respect pentru cititorii dumneavoastra si pentru ca apreciem Conso.ro ca o sursa valoroasa de informatii pentru consumatori, ne vom limita la a considera articolul "ANPC amendeaza bancile pentru chestiuni minore si rateaza probleme grave" ca un accident de documentare, expresie gresit directionata a frustrarilor si nerabdarii generate de aplicarea OUG 50/2010.     

Biroul de presa ANPC

Citeste comentariile Conso.ro la opinia ANPC


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari
Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari

Daca bancile sunt preferate cand vine vorba de sistemul rate fara dobanda de catre retaileri, pentru variantele de e-credit sau credit direct in magazin s-a ales oferta IFN-urilor, care pot oferi banii mai repede decat bancile dar la costuri semnificativ mai mari decat in cazul unui credit de nevoi personale.

8 Septembrie 2020 | Credite de consum

Credite de nevoi personale, oferta estivala
Credite de nevoi personale, oferta estivala

Cateva banci au lansat oferte pentru creditele de nevoi personale intr-o perioada in care multi aleg sa isi petreaca vacantele, tentandu-si potentialii debitori cu certificate digitale oferite gratuit sau cu dobanzi mai mici decat cele standard.

20 August 2020 | Credite de consum

Creditele First Bank pot fi obtinute prin Conso
Creditele First Bank pot fi obtinute prin Conso

First Bank s-a alaturat retelei de parteneri Conso, in sectiunea Credite Nevoi Personale. Utilizatorii pot solicita credit la banca, completand online un simplu formular.

27 Iulie 2020 | Credite de consum

Cum verific scorul FICO prin Conso?
Cum verific scorul FICO prin Conso?

Prin parcurgerea unor pasi simpli, Conso va ajuta sa obtineti odata cu ofertele de credit cele mai convenabile si un raport de credit din care aflati, pe langa istoricul de plata si interactiunile cu creditorii, la ce punctaj va vor evalua bancile (scorul FICO).

25 Mai 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

Inapoi sus