ANPC: Drept la replica

Cu privire la articolul "ANPC amendeaza bancile pentru chestiuni minore si rateaza probleme grave", din 31.08.2010, va prezentam spre publicare urmatorul drept la replica.

Faceti afirmatia "controlul nu a vizat una sau mai multe chestiuni de maxima importanta pentru consumatori, ci s-a plasat la un nivel general si, in consecinta, superficial". Fara sa cunoasteti prioritatile definite in tematica de control, fara sa enumerati ce credeti dumneavoastra ca ar fi important sau neimportant pentru consumatori, ati avansat direct la concluzia ca e un control superficial.    

Despre notiunea de "operator economic", precizam ca Autoritatea o utilizeaza in sensul definit de "Codul consumului". Fiecare unitate bancara are nevoie de autorizare pentru a functiona si este formal tratata ca o entitate in relatia sa cu consumatorii.

Faceti o confuzie, datorata probabil grabei si timpului insuficient de aprofundare a tematicii: nu vedeti legatura intre servicii de plata si activitatea de creditare. Ne permitem sa va reamintim doar un exemplu in care cele doua notiuni se intersecteaza: cardul de debit (instrument de plata) cu descoperit de cont (creditare).

Cu privire la relatiile dintre unitatile teritoriale si centrala bancii, avem placerea sa va informam ca suntem perfect constienti de faptul ca majoritatea contractelor cadru sunt redactatate la sediul central al bancii. Faptul ca descoperim nereguli intr-un contract la o sucursala, nu ne induce in eroare cu privire la posibila existenta a aceluiasi tip de contract la toate unitatile teritoriale ale bancii. Sanctiunea si masura de remediere sunt dispuse pentru banca centrala.


Faceti reprosuri privind modul de actiune al Autoritatii. Cereti ca ANPC sa oblige bancile sa modifice clauze din contractele existente. Omiteti insa faptul ca traim intr-un stat de drept in care se presupune ca interventia brutala a autoritatilor in conventiile dintre entitati private este inacceptabila. Va reamintim ca justitia este singura putere indreptatita sa repare acest tip de nedreptati. Pentru toate clauzele abuzive din contracte, ANPC initiaza actiuni in instanta, in numele consumatorilor, pentru a obtine anularea acestora. O facem de ceva vreme si pana in prezent nu am pierdut nici un proces cu bancile. O vom face in continuare, speram cu acelasi succes, in ciuda aparentei "superficialitati". Operatorii economici au dreptul de a contesta deciziile Autoritatii, orice limitare a acestui drept nu serveste interesul pe termen lung al consumatorilor - nu putem inlocui legea cu arbitrariul unei decizii administrative.

Aveti o opinie vag exprimata cu privire la ce e "aspect minor" si ce e "problema serioasa". Sunteti de parere ca ar trebui sa trecem cu vederea "aspectele minore" - cu alte cuvinte, sa toleram incalcarea legii. Nu o vom face. Singura distinctie pe care legea ne-o permite e aceea de a grada sanctiunile in functie de gravitatea abaterii.

Tot ceea ce reprosati Autoritatii cu privire la abordarea globala in apararea drepturilor consumatorilor in domeniul serviciilor financiare, este flagrant contrazis de existenta OUG 50/2010 - doar ca un exemplu recent. O reglementare initiata de ANPC ce transpune concluziile desprinse din analiza miilor de sesizari primite si a miilor de controale (la fel de "ineficiente" ca si cel discutat) desfasurate de-a lungul timpului. O reglementare pe care reprezentantii Autoritatii o sustin in fata presiunilor de tot felul, asa cum e ea in forma de astazi, pentru ca suntem convinsi ca reprezinta interesele consumatorilor. Daca am desfasura controalele asa cum sugerati, elaborarea unei legi de genul OUG 50/2010 ar deveni imposibila, pentru ca ar omite toate acele "chestiuni minore" de care unii se folosesc pentru a insela.
 
Apelati cu dezinvoltura la acuze de genul "suficienta si superficialitate". Din respect pentru cititorii dumneavoastra si pentru ca apreciem Conso.ro ca o sursa valoroasa de informatii pentru consumatori, ne vom limita la a considera articolul "ANPC amendeaza bancile pentru chestiuni minore si rateaza probleme grave" ca un accident de documentare, expresie gresit directionata a frustrarilor si nerabdarii generate de aplicarea OUG 50/2010.     

Biroul de presa ANPC

Citeste comentariile Conso.ro la opinia ANPC


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Bancile scad marjele la creditele de consum
Bancile scad marjele la creditele de consum

Dobanzile fixe pleaca in acest moment de la 6% pe an, iar veniturile primite in cont aduc costuri mai mici debitorilor, ca si sumele mai mari solicitate de acestia pentru imprumuturile de nevoi personale.

27 Mai 2021 | Credite de consum

Cum iti poti refinanta creditul de consum pe 10 ani
Cum iti poti refinanta creditul de consum pe 10 ani

Bancile pot folosi în acest scop parghia oferita de un regulament al BNR din iulie 2020 care lasa mai mult spatiu de manevra finantatorilor in contextul in care debitorii se confrunta cu probleme pe fondul pandemiei.

12 Aprilie 2021 | Credite de consum

Creditele de consum intra in primavara cu discounturi
Creditele de consum intra in primavara cu discounturi

Mai multe banci isi asteapta in aceasta perioada clientii cu dobanzi mai mici la creditele de nevoi personale si avantaje colaterale.

3 Martie 2021 | Credite de consum

Creditele online devin tot mai populare
Creditele online devin tot mai populare

Cu documentele de identitate la indemana, un dispozitiv cu camera pentru identificare si documentatia semnata electronic pe e-mail sau in cont, sunteti pregatiti pentru acordarea unui imprumut online. Conso va ofera cateva exemple concrete de aplicatii online pentru un credit.

3 Februarie 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus