ANPC amendeaza unitatile bancilor, dar lasa neatinse centralele acestora

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a desfasurat o actiune de control la 370 unitati bancare din tara. In final, au fost aplicate 86 de amenzi si au fost emise 47 de avertismente. Sanctiunile au fost aplicate insa direct unitatilor, ANPC preferand si de acesta data sa ignore o solutionare a problemelor la nivel de sistem.


Intre 18 si 28 martie, ANPC a desfasurat un control la 370 de unitati bancare, pentru a verifica daca bancile respecta reglementarile in vigoare privind acordarea creditelor de consum.

In final, s-au aplicat 86 de amenzi in valoare totala de 919.000 lei si s-au emis 47 de avertismente.

Principalele deficiente s-au inregistrat in ceea ce priveste comunicarea defectuoasa a ofiterilor de credit cu consumatorii, prin neprezentarea tuturor informatiilor legate de conditiile de acordare si de costuri, dar si in privinta nerespectarii legislatiei la redactarea contractelor de credit si a materialelor publicitare.
Spre exemplu, intr-un contract din Brasov era inclusa o clauza privind „dreptul bancii de a modifica unilateral contractul/costurile creditului, fara a exista un motiv intemeiat”.

La Mehedinti, o banca a inserat o clauza conform careia clauza conform careia banca isi rezerva dreptul de a declara creditul scadent anticipat daca ,,situatia economico-financiara a imprumutatului inregistreaza nivele sub cele avute in vedere la aprobarea creditului’’, precum si daca ,,apare o situatie/fapt/eveniment care poate  avea un efect negativ important asupra situatiei financiare” a clientului.

ANPC nu vede padurea din cauza copacilor

ANPC si-a schimbat conducerea, dar modul de control nu s-a schimbat. Problemele nu sunt analizate la nivel global, ci se prefera doar punctarea problemelor identificate la nivelul fiecare unitati bancare in parte.

In sistemul bancar sunt in prezent aproximativ 5.700 unitati bancare. ANPC a controlat 370 din acestea, intr-o actiune tematica care a vizat contractele de credit de consum.

Pe langa faptul ca fizic este aproape imposibil sa se verifice toate agentiile si toate produsele destinate consumatorilor, controlul la nivel de unitati face ca autoritatile sa nu vada padurea din cauza copacilor. Mai exact, autoritatile isi dau seama de probleme, dar in loc sa le solutioneze la nivel de sistem, se margineste sa le trateze doar la nivel de agentie. 

Trebuie spus ca agentiile sau sucursalele bancilor din teritoriu nu au personalitate juridica proprie. De asemenea, in special in ceea ce priveste produsele si serviciile oferite populatiei, contractele nu pot fi modificate prin decizii luate la nivel de unitate bancara.

Astfel, un contract de credit de consum oferit de o banca va fi acelasi, pana la virgula, indiferent daca imprumutul este acordat in Bucuresti, in Cluj sau la Viseu. Similar, si materialele publicitare, in speta pliantele, sunt aceleasi la nivelul unei banci, indiferent daca vorbim de unitatea de la Brasov sau de cea din Odorheiul Secuiesc.

Conform comunicatului oficial transmis in urma controlului, la o agentie bancara din Drobeta Turnu Severin, in contractul de credit rata dobanzii penalizatoare nu era trecuta ca procent fix, asa cum o impune legislatia.

Pentru cineva care intelege modul cum functioneaza o banca, este usor de tras concluzia ca in toate contractele de credit ale respectivei banci, indiferent de agentie, rata dobanzii penalizatoare nu este exprimata corect.

Aceeasi logica se aplica si altor nereguli constatate in contractele de credit verificate la Satu-Mare, Mehedinti, Piatra Neamt sau Alexandria, unde apar clauze incorecte. Daca legea nu se respecta intr-un contract, este evident ca si restul contractelor sunt tot neconforme.

Controalele teritoriale, la nivelul agentiilor, sunt utile in prezent doar pentru a identifica modul in care ofiterii de credit promoveaza produsele bancii si informeaza consumatorii. Utilitatea lor ar putea fi insa mult crescuta, in masura in care, pe baza observatiilor realizate in unitati, ANPC ar pune in vedere centralei bancii rezolvarea tuturor problemelor constatate. Numai asa, beneficiile s-ar extinde catre marea masa a consumatorilor si nu doar catre cei din unitatile care au fost controlate si unde s-au constatat incalcarile legii.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele First Bank pot fi obtinute prin Conso
Creditele First Bank pot fi obtinute prin Conso

First Bank s-a alaturat retelei de parteneri Conso, in sectiunea Credite Nevoi Personale. Utilizatorii pot solicita credit la banca, completand online un simplu formular.

27 Iulie 2020 | Credite de consum

Cum verific scorul FICO prin Conso?
Cum verific scorul FICO prin Conso?

Prin parcurgerea unor pasi simpli, Conso va ajuta sa obtineti odata cu ofertele de credit cele mai convenabile si un raport de credit din care aflati, pe langa istoricul de plata si interactiunile cu creditorii, la ce punctaj va vor evalua bancile (scorul FICO).

25 Mai 2020 | Credite de consum

Cum obtii o dobanda mai buna la creditele de nevoi personale?
Cum obtii o dobanda mai buna la creditele de nevoi personale?

Unele banci pun dobanzile la creditele de nevoi personale la pachet cu alte servicii, precum asigurarile de viata si somaj, refinantarile, virarea salariului in cont, carduri de credit, etc astfel incat cine bifeaza cat mai multe poate obtine reduceri importante de costuri.

7 Mai 2020 | Credite de consum

Creditele Telekom Banking sunt disponibile pe Conso
Creditele Telekom Banking sunt disponibile pe Conso

Conso extinde reteaua de parteneri prin adaugarea ofertei Telekom Banking in sectiunea Credite Nevoi Personale. Utilizatorii pot solicita rapid un credit, completand un formular online.

30 Septembrie 2019 | Credite de consum

Mai multe articole

Inapoi sus