ANPC amendeaza unitatile bancilor, dar lasa neatinse centralele acestora

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a desfasurat o actiune de control la 370 unitati bancare din tara. In final, au fost aplicate 86 de amenzi si au fost emise 47 de avertismente. Sanctiunile au fost aplicate insa direct unitatilor, ANPC preferand si de acesta data sa ignore o solutionare a problemelor la nivel de sistem.

Intre 18 si 28 martie, ANPC a desfasurat un control la 370 de unitati bancare, pentru a verifica daca bancile respecta reglementarile in vigoare privind acordarea creditelor de consum.

In final, s-au aplicat 86 de amenzi in valoare totala de 919.000 lei si s-au emis 47 de avertismente.

Principalele deficiente s-au inregistrat in ceea ce priveste comunicarea defectuoasa a ofiterilor de credit cu consumatorii, prin neprezentarea tuturor informatiilor legate de conditiile de acordare si de costuri, dar si in privinta nerespectarii legislatiei la redactarea contractelor de credit si a materialelor publicitare.
Spre exemplu, intr-un contract din Brasov era inclusa o clauza privind „dreptul bancii de a modifica unilateral contractul/costurile creditului, fara a exista un motiv intemeiat”.

La Mehedinti, o banca a inserat o clauza conform careia clauza conform careia banca isi rezerva dreptul de a declara creditul scadent anticipat daca ,,situatia economico-financiara a imprumutatului inregistreaza nivele sub cele avute in vedere la aprobarea creditului’’, precum si daca ,,apare o situatie/fapt/eveniment care poate  avea un efect negativ important asupra situatiei financiare” a clientului.

ANPC nu vede padurea din cauza copacilor

ANPC si-a schimbat conducerea, dar modul de control nu s-a schimbat. Problemele nu sunt analizate la nivel global, ci se prefera doar punctarea problemelor identificate la nivelul fiecare unitati bancare in parte.

In sistemul bancar sunt in prezent aproximativ 5.700 unitati bancare. ANPC a controlat 370 din acestea, intr-o actiune tematica care a vizat contractele de credit de consum.

Pe langa faptul ca fizic este aproape imposibil sa se verifice toate agentiile si toate produsele destinate consumatorilor, controlul la nivel de unitati face ca autoritatile sa nu vada padurea din cauza copacilor. Mai exact, autoritatile isi dau seama de probleme, dar in loc sa le solutioneze la nivel de sistem, se margineste sa le trateze doar la nivel de agentie. 

Trebuie spus ca agentiile sau sucursalele bancilor din teritoriu nu au personalitate juridica proprie. De asemenea, in special in ceea ce priveste produsele si serviciile oferite populatiei, contractele nu pot fi modificate prin decizii luate la nivel de unitate bancara.

Astfel, un contract de credit de consum oferit de o banca va fi acelasi, pana la virgula, indiferent daca imprumutul este acordat in Bucuresti, in Cluj sau la Viseu. Similar, si materialele publicitare, in speta pliantele, sunt aceleasi la nivelul unei banci, indiferent daca vorbim de unitatea de la Brasov sau de cea din Odorheiul Secuiesc.

Conform comunicatului oficial transmis in urma controlului, la o agentie bancara din Drobeta Turnu Severin, in contractul de credit rata dobanzii penalizatoare nu era trecuta ca procent fix, asa cum o impune legislatia.

Pentru cineva care intelege modul cum functioneaza o banca, este usor de tras concluzia ca in toate contractele de credit ale respectivei banci, indiferent de agentie, rata dobanzii penalizatoare nu este exprimata corect.

Aceeasi logica se aplica si altor nereguli constatate in contractele de credit verificate la Satu-Mare, Mehedinti, Piatra Neamt sau Alexandria, unde apar clauze incorecte. Daca legea nu se respecta intr-un contract, este evident ca si restul contractelor sunt tot neconforme.

Controalele teritoriale, la nivelul agentiilor, sunt utile in prezent doar pentru a identifica modul in care ofiterii de credit promoveaza produsele bancii si informeaza consumatorii. Utilitatea lor ar putea fi insa mult crescuta, in masura in care, pe baza observatiilor realizate in unitati, ANPC ar pune in vedere centralei bancii rezolvarea tuturor problemelor constatate. Numai asa, beneficiile s-ar extinde catre marea masa a consumatorilor si nu doar catre cei din unitatile care au fost controlate si unde s-au constatat incalcarile legii.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Cum iti poti refinanta creditul de consum pe 10 ani
Cum iti poti refinanta creditul de consum pe 10 ani

Bancile pot folosi în acest scop parghia oferita de un regulament al BNR din iulie 2020 care lasa mai mult spatiu de manevra finantatorilor in contextul in care debitorii se confrunta cu probleme pe fondul pandemiei.

12 Aprilie 2021 | Credite de consum

Creditele de consum intra in primavara cu discounturi
Creditele de consum intra in primavara cu discounturi

Mai multe banci isi asteapta in aceasta perioada clientii cu dobanzi mai mici la creditele de nevoi personale si avantaje colaterale.

3 Martie 2021 | Credite de consum

Creditele online devin tot mai populare
Creditele online devin tot mai populare

Cu documentele de identitate la indemana, un dispozitiv cu camera pentru identificare si documentatia semnata electronic pe e-mail sau in cont, sunteti pregatiti pentru acordarea unui imprumut online. Conso va ofera cateva exemple concrete de aplicatii online pentru un credit.

3 Februarie 2021 | Credite de consum

Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus