Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a pus la punct o serie de sfaturi pentru cei care au probleme cu alinierea la OUG 50/2010 a actelor aditionale propuse la creditele in derulare. Netransmiterea lor va aduce amenzi bancilor iar clientii pot refuza in continuare clauzele considerate neconforme cu legea.
Avand in vedere numarul mare de reclamatii primite de la consumatori in ultimele zile, ANPC a decis sa puna la punct un
ghid cu raspunsuri la cele mai frecvente intrebari ale clientilor cu credite in derulare.
Acestia pot face in continuare plangeri in cazul in care considera ca bancile au aplicat modificari la creditele in derulare, neconforme cu noile prevederi legislative (OUG 50/2010). Chiar si cei care au semnat actele aditionale si observa ulterior modificari ce exced reglementarile in vigoare pot solicita anularea lor.
1. Nu am primit actul aditional
Termenul acordat creditorilor pentru alinierea contractelor s-a incheiat. Obligatia de notificare a fost in sarcina exclusiva a creditorului, acesta trebuie sa demonstreze ca a depus toate diligentele sa informze clientii.
“Din acest moment, se vor aplica sanctiuni creditorilor care nu pot face dovada ca au transmis consumatorilor actele aditionale. Bancile care mai au contracte in derulare cu prevederi contrare OUG 50/2010 vor fi sanctionate”, au precizat reprezentantii ANPC.
2. Am refuzat semnarea actului aditional. La ce se aplica acceptarea tacita?
Semnarea actului aditional propus de banca nu este obligatorie deoarece prevederile OUG 50/2010 se aplica automat de banca. Totusi, procedura de acceptare tacita se aplica numai in cazul modificarilor propuse de banca ce SUNT IN CONCORDANTA cu ordonanta 50. Alte modificari propuse de banca sunt considerate nule.
“Creditorul nu se poate prevala de acceptarea tacita pentru clauze din actele aditionale care nu au legatura cu alinierea contractului la OUG 50/2010. Nu aveti un termen limita de contestare a actelor aditionale dar e preferabil sa o faceti cat mai repede, imediat ce banca incearca sa le puna in aplicare”, ne sfatuiesc inspectorii ANPC.
3. Am semnat deja actul aditional. Mai pot face un refuz?
In cazul celor care au semnat actele aditionale propuse de banca si ulterior au descoperit ca acestea includ si prevederi ce exced OUG 50/2010, situatia poate fi remediata, insa doar in anumite conditii.
“Daca actul aditional pe care l-ati semnat era destinat alinierii contractului la prevederile OUG 50/2010, clauzele care nu sunt impuse de Ordonanta sunt nule de drept”, au precizat reprezentantii ANPC.
Problemele apar insa in cazul in care banca v-a propus spre semnare un act aditional de modificare a contractului la initiativa creditorului si nu unul de aliniere la OUG 50. Nici aici insa nu este totul pierdut.
In cazul in care banca nu a respectat procedura de notificare, aplicabila in cazul actelor aditionale standard, prevederile se pot contesta. Procedura prevede informarea cu 30 zile inainte de aplicare si un timp de gandire de 15 zile.
4. Comisionul de risc nu a disparut. Ce pot face?
Protectia Consumatorilor a decis sa readuca clarificari privind comisionul de risc si modul in care acest cost trebuia tratat dupa intrarea in vigoare a ordonantei 50.
Mai exact, comisionul de risc trebuia pur si simplu eliminat incepand cu 21 iunie iar institutiile de credit nu au voie sa il redenumeasca sau sa il adauge peste alte comisioane legal percepute in contracte.
“OUG 50 cere imperativ eliminarea comisionului de risc. Nu este permisa introducerea unui comision care nu exista in contractul initial iar majorarea valorii comisioanelor pe durata contractului este interzisa”, au precizat reprezentantii ANPC.
Mai mult, clientii pot solicita returnarea sumelor platite in baza acestui comision incepand cu 21 iunie.
5. Marja poate fi modificata, nivelul dobanzii trebuie sa ramana acelasi
O alta problema adusa in discutie de clienti vizeaza ofertele bancilor ce propun majorarea marjei de dobanda, odata cu transformarea dobanzii de baza a bancii intr-un indice de piata – Euribor/Robor, etc.
Conform ANPC, majorarea marjei de dobanda este permisa, insa numai cu conditia ca valoarea rezultata (ex. Euribor + marja noua) sa nu exceada valoarea anterioara a ratei de dobanda (rata de referinta + marja veche).
“Creditorii nu au dreptul sa majoreze dobanda in procesul de conformare a contractelor la OUG 50/2010”, se specifica in ghidul pus la punct de ANPC.
6. Comisionul unic impus de banca este prea mare
Noile prevederi legislative au adus in prim plan un nou tip de comision pe care bancile au voie sa il perceapa: comisionul unic pentru servicii prestate la solicitarea clientului.
Aceste servicii pot varia de la simple solicitari de modificare a datei de plata a ratei pana la eliberarea unei adrese de refinantare sau reesalonarea creditului. Deoarece nivelul comisionului este stabilit unilateral de banca, anumite niveluri prea mari pot fi considerate abuzive.
“Daca valoarea mare a acestui comision este menita sa puna piedici artificiale rambursarii/refinantarii creditului, este posibil sa fie o clauza abuziva. Vom analiza aceste cazuri”, au promis cei de la ANPC.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News