Doi din cinci romani sunt nemultumiti de relatia cu banca lor, conform unui sondaj Kiwi Finance. Se invoca in special lipsa de transparenta a dobanzilor si a comisioanelor, comunicarea deficitara si calitatea slaba a serviciilor. Recentele masuri ale ANPC vor aduce insa un plus de valoare clientilor, sunt de parere reprezentantii Kiwi Finance.
Conform sondajului Kiwi Finance, 32% din respondenti sunt nemultumiti de banca lor in timp de 10% sunt foarte nemultumiti. Sondajul s-a realizat pe un esantion de peste 7500 de persoane din orase cu un numar de locuitori mai mare de 300.000 si implica o marja de eroare de +/- 3%.
Nemultumitii trebuie sa stie insa ca urmeaza sa se produca curand in bine. Pe 27 decembrie 2008 intra in vigoare ordonanta de urgenta promovata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului care aduce reglementari suplimentare in scopul unei acoperiri mai bune a paletei de drepturi pe care clientul le are in relatia cu banca.
"Costurile nu mai trebuie sa fie transferate in totalitate in mod automat catre client. Si banca trebuie sa isi asume o parte din pierderi atunci cand este cazul", spune Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.
Acesta afirma ca prevederile noii ordonante nu vor mai da voie bancilor sa majoreze comisioane, taxe, tarife iar clauzele contractuale referitoare la costuri nu pot fi modificate pe perioada de derulare a contractului de credit decat in situatia in care si clientul este de acord.
De asemenea, rata dobanzii va trebui sa fie exprimata in functie de o formula stabilita in mod transparent si precizata clar in contract.
ANPC - scutul solicitantului de credit
Creditarea populatiei a cunoscut un boom semnificativ in ultimii ani, o data cu acordarea de credite de consum si mai ales ipotecare.
Cu toate acestea, bancile din Romania nu au adoptat nici acum un cod de etica la nivel de sistem, chiar daca majoritatea sunt detinute de institutii de credit din Europa Occidentala unde astfel de reglementari exista de ani buni.
"Pana la sfarsitul lunii martie vom avea un astfel de cod de conduita", a promis de curand Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatei Romane a bancilor.
De asemenea, in Romania inca nu a fost pus la punct nici mediatorul bancar - Ombudsman - institutie menita sa analizeze si sa solutioneze pe cale amiabila plangerile clientilor in raport cu bancile, inainte ca acestea sa ajunga la ANPC sau in instanta.
In aceasta situatie, ultima ordonanta de urgenta promovata de ANPC si contrasemnata de guvernatorul BNR reprezinta o actiune salutara, menita sa aduca mai multa transparenta in piata si sa ofere un sprijin real clientilor in relatia cu banca.
"Clientii nu se vor mai trezi cu dobanzi modificate peste noapte sau cu comisioane introduse pe parcursul derularii imprumutului si nici nu vor fi redirectionati catre conditiile generale de afaceri ale bancii", sustine directorul Meiu.
Practic, toate costurile, inclusiv cele aferente administrarii unui cont curent obligatoriu, vor fi trecute in contract iar clientului i se va oferi, inainte de a lua decizia de a se imprumuta sau nu, un exemplar al acestuia pentru a-l putea studia in detaliu.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News