Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a elaborat un proiect de lege, pentru a proteja clientii agentiilor imobiliare. Acestea vor fi constranse sa respecte clauzele contractuale si sa furnizeze consumatorilor toate informatiile necesare pentru efectuarea unei tranzactii imobiliare.
Agentiile imobiliare vor fi obligate sa furnizeze corect, concret si precis toate informatiile esentiale clientilor despre imobilul sau terenul ce se afla in curs de tranzactionare, potrivit unui proiect legislativ elaborat de ANPC.
„In urma multor sesizari din partea consumatorilor privind neregulile in relatia agentie imobiliara – client, am decis ca aceste aspecte vor putea fi rezolvate global doar prin intermediul unei legi. Fapt pentru care am propus modificari legislative in avantajul cert al consumatorilor”, a declarat Dan Vlaicu, presedintele ANPC.
Potrivit noului proiect, clientii trebuie sa primeasca, inca din etapa pre-contractuala, informatii despre preturile practicate in piata pentru tipul de imobil ce urmeaza sa fie achizitionat si indicatii despre dezvoltarea si planificarea zonei in care se situeaza.
Agentiile trebuie sa semnaleze deficientele imobilului
De asemenea, agentii trebuie sa informeze clientul despre reglementarile locale aplicabile.
In plus, trebuie semnalate deficientele si inconvenientele cunoscute de agentia imobiliara sau pe care ar putea sa le cunoasca in mod rezonabil, precum surse de zgomot, umezeala, poluare, pericol de inundatii sau surpari, organizarea in apropiere a unor manifestari populare periodice, istoricul terenului si al cladirii sau posibile dezavantaje ale vecinatatilor.
Informatiile cu caracter juridic ce tin de imobilul ce urmeaza sa fie achizitionat sunt foarte importante in incheierea tranzactiei. Astfel, clientii trebuie sa primeasca o declaratie pe propie raspundere din partea proprietarilor ca imobilul nu este gravat de sarcini si nu se afla in litigiu. De asemenea, agentia imobiliara este obligata sa declare ca, din punct de vedere legal, tranzactia se poate incheia.
Un alt aspect important care trebuie adus la cunostinta clientilor tine de nivelul comisioanelor practicate de agentia imobiliara si nivelul estimativ al costurilor ce urmeaza sa fie suportate de consumator pentru obtinerea documentelor si intocmirea actelor necesare incheierii tranzactiei.
ANPC a precizat ca, in prezent, agentiile imobiliare au clauze abuzive in contracte, prin care ii obliga pe clientii care se razgandesc sa plateasca sume de bani foarte mari drept penalizare.
Conform proiectului de lege, consumatorii vor fi obligati sa plateasca doar comisionul datorat agentiei daca tranzactia ar fi avut loc.
Ce trebuie sa contina un contract?
Contractele pe care o agentie de intermediere imobiliara le incheie cu clientii sai, vor trebui sa contina informatii clare despre:
- Datele de identitate ale partilor;
- Obiectul contractului sau natura serviciului prestat;
- Pretul solicitat de proprietar sau pretul pe care este dispus sa il plateasca cumparatorul;
- Termenul de valabilitate al contractului;
- Conditiile in care contractul poate fi denuntat unilateral sau reziliat;
- Documentele necesare pentru incheierea tranzactiei, obligatiile partilor pentru obtinerea acestora si data limita de incheiere a acestor obligatii;
- Nivelul maxim al comisionului datorat de consumator agentiei imobiliare;
- Clauza de exclusivitate in cazul in care aceasta a fost acceptata de parti;
- Situatiile in care consumatorul nu datoreaza comision agentiilor imobiliare;
- Drepturile si obligatiile partilor;
- Situatiile de forta majora.
In cazul in care agentia imobiliara nu va respecta prevederile impuse de lege sau va incalca clauzele contractuale stabilite cu clientii, risca sa primeasca amenzi intre 3.000 si 30.000 de lei.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News