Inechitatea de forte dintre institutiile bancare si client nu este atat de semnificativa pe cat pare. Ca solutie de ultim resort, clientii care considera ca sunt nedreptatiti de anumite decizii ale bancii pot apela la instanta pentru a solicita o decizie impartiala.
Comisioane introduse de banca pe parcursul derularii contractului de credit, majorari de dobanda fara o explicatie clara, modificarea unilaterala a clauzelor contractuale sunt considerate actiuni abuzive ale bancilor si au fost sanctionate de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului.
De la inceputul anului ANPC, a primit aproximativ 1.500 de plangeri din partea clientilor bancilor. O mare parte dintre acestea au fost intemeiate, iar inspectorii ANPC au acordat amenzi de aproximativ 150.000 lei pana la jumatatea anului.
Totusi, chiar si in conditiile in care primeste amenda, banca nu este obligata sa isi revizuiasca fata de clienti deciziile neechitabile.
Solutia de ultim resort ce ramane unui client nemultumit este sa se adreseze instantei.
Pasi de urmat pentru clientii nemultumiti
"Primul pas pe care un client nemultumit poate sa il faca este sa se adreseze in scris bancii implicate si sa solicite un termen de solutionare. Aceasta este singura cale oficiala de a face o reclamatie", a precizat Traian Stancu, Director al Departamentului Juridic Kiwi Finance, adaugand ca multe situatii pot fi rezolvate pe cale amiabila.
In situatia in care clientul nu primeste un raspuns favorabil de la banca sau nu primeste un raspuns deloc, urmatorul pas este transmiterea unei reclamatii catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului
Inspectorii autoritatii vor intocmi un proces verbal prin care vor constata daca intr-adevar este vorba de o clauza abuziva impusa de banca si vor decide daca amendeaza institutia respectiva.
Mai mult, decizia ANPC poate fi "proba la dosar" in cazul in care clientul decide sa apeleze la justitie.
"Daca respectivul client a depus reclamatie la ANPC inainte de a merge in justitie, atunci ANPC va fi parte in dosar. Instanta se va pronunta luand in calcul punctul nostru de vedere si documentatia referitoare la constatarile inspectorilor ANPC", au precizat oficialii autoritatii.
Chemerea in judecata se poate face si prin posta
Ca ultima solutie, clientii nemultumiti pot lua calea justitiei. Acest lucru se poate face prin intermediul unui avocat, insa nu este obligatoriu.
Mai intai, se inainteaza o cerere la judecatorul de serviciu al tribunalului corespunzator. In fiecare contract de credit este mentionata instanta care va instrumenta o eventuala neintelegere intre parti - client si banca.
Cererea trebuie sa cuprinda motivatiile ce stau la baza acesteia si solicitarile reclamantului - anularea modificarilor impuse de banca, restituirea sumelor incasate necorespunzator, etc.
Pentru aceasta, clientul nu trebuie sa se prezinte neaparat in nume personal ci o poate transmite si prin posta. De asemenea, in cazul in care nu are posibilitatea sau nu doreste sa fie prezent in momentul judecarii dosarului, trebuie sa mentioneze acest lucru in cererea transmisa.
Clientul reclamant va primi o instiintare privind data termenului de judecata, stabilit in functie de cat de multe dosare exista deja inregistrate la judecatoria respectiva. De asemenea, si termenul de solutionare poate dura mai mult sau mai putin, in functie de competentele judecatoresti.
O data cu cererea inaintata judecatorului de serviciu se plateste si o taxa de timbru la Trezorerie.
Actiunile si cererile introduse la instantele judecatoresti se taxeaza in functie de solicitarile stipulate.
Astfel, in cazul in care clientul solicita doar anularea unor decizii ale bancii, fara a mentiona si restituirea unor sume platite ca urmare a acestor decizii, taxa nu depaseste 30 lei.
In cazul in care clientul solicita si returnarea unor sume considerate a fi incasate de banca ca urmare a modificarilor impuse, taxa este compusa dintr-o parte fixa, plus un procent din suma solicitata.
Spre exemplu, pestru o cerere evaluabila in bani cuprinsa intre 388 si 3.879 lei, taxa se ridica la 37 lei plus 8% pentru ce depaseste nivelul de 388 lei.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News