Galceava in mediere: ARB si Uniunea Mediatorilor Bancari nu se pun de acord

Dupa mai bine de 3 ani de la reglemetarea medierii in Romania, aceasta face cunostinta cu sectorul bancar. Asociatia Romana a Bancilor (ARB), care si-a asumat de tot atatia ani infiintarea unui organism specializat, a fost devansata si este contestata de un mediator care a pus bazele unei uniuni independente la sfarsitul anului trecut.

La finalul lui 2009, un comunicat de presa anunta infiintarea Uniunii Mediatorilor Bancari, cu scopul de a promova si dezvolta medierea ca solutie alternativa de solutionare a conflictelor, in mod special, dintre banca si client.

In prezent, Uniunea se afla in proces de recrutare de noi membri si are in plan deschiderea de sucursale in Braila, Galati, Cluj si Oradea, pe langa sediul central din Bucuresti.

“Uniunea Mediatorilor Bancari a aparut ca o necesitate pe piata medierii in domeniul financiar-bancar romaneasc, dupa ce ani de zile s-a incercat crearea unei institutii care sa solutioneze conflictele aparute intre banci si clientii acestora”, a precizat pentru Conso.ro, presedintele Uniunii, Tudor Tatu.

De ce nu sunt de acord bancherii?

La o luna dupa aparitia Uniunii, ARB a emis un comunicat pentru a-si declara in mod oficial ca nu sustine aceasta actiune, cu toate ca in ultimii ani a promis realizarea unei institutii similare, care sa ajute la solutionarea problemelor aparute intre clienti si institutii financiare.

“Uniunea Mediatorilor Bancari din Romania - entitate recent infiintata - nu reprezinta materializarea proiectului pe care si l-au propus ARB si comunitatea bancara”, au precizat reprezentantii ARB.

Conform unor surse din cadrul Asociatiei, principala cauza pentru care Uniunea Mediatorilor nu este asimilata proiectului originar este lipsa de experienta a membrilor sai in domeniul financiar, chiar in conditiile in care detin calitatea de mediatori.

“Mediatorii cu care dorim sa colaboram nu vor lucra in banca, dar vor avea vaste cunostinte in domeniul bancar”, au precizat reprezentantii ARB.

Astfel, se doreste ca institutia de mediere formata de ARB sa includa fosti angajati din banci care sa poata intelege si solutiona inclusiv dispute care au la baza produse si servicii specifice domeniului bancar de o complexitate mai mare.

“ARB continua procedurile pentru infiintarea unei entitati cu sarcini de mediere in domeniul bancar care sa fie acceptata si recunoscuta de comunitatea bancara, al carei nivel de profesionalism si cunoastere a activitatii bancare sa reprezinte garantia unei analize competente si pertinente a cauzelor supuse medierii, asigurand pe cale de consecinta o decizie corecta care sa vina in intampinarea asteptarilor celor ce apeleaza la serviciile acestei entitati”, se mai precizeaza in comunicat.

Proiectul ARB este contestat

In schimb, reprezentantii UMB ataca demersul initial de Asociatia Romana a Bancilor inca din stadiul conceptual deoarece nu ar respecta conditiile impuse de lege precum principiile impartialitatii, neutralitatii si independentei dintre parti.

“Un mediator nu face cercetari, nu emite hotarari, ci ajuta partile sa ajunga la o solutie convenabila pentru ele, dincolo de formalismul si birocratia institutiilor judiciare si jurisdictionale”, spune Tudor Tatu.

In plus, el atrage atentia ca legea prevede ca persoanele aflate in orice fel de raporturi cu bancile - serviciu, colaboratori, asociatie patronata de banci - nu se vor putea numi mediatori, pentru ca nu ar respecta legislatia si practica internationala si nationala in domeniul medierii.

Pe de alta parte, avand in vedere ca persoanele pe care ARB doreste sa le formeze sunt fosti angajati bancari exista riscul ca acestea sa se plaseze in cadrul procesului de mediere, voluntar sau involuntar, de partea bancii si nu sa mentina o pozitie de corectitudine si neutralitate.

Ce face de fapt un mediator?

Activitatea de mediere a fost reglementata prin Legea nr. 192/2006 si prevede “o modalitate facultativa de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate.”

Conform reglementarilor in vigoare, calitatea de “mediator bancar” nici nu exista. Legea defineste numai conceptul  de mediator, obtinut in urma unor cursuri specializate si obtinerii autorizatiei de la Consiliul de Mediere.

Mediatorul nu va putea sa emita decizii sau hotarari, ci doar sa ajute partile sa ajunga la un compromis. Solutia finala este cea asumata de comun acord de partile implicate si poate chiar sa difere fata de ce ar presupune o decizie bazata pe litera legii.

Medierea implica insa o economie importanta de timp comparativ cu apelarea la instanta si un onorariu mai mic. Tudor Tatu spune ca tariful variaza in functie de valoarea litigiului, astfel ca poate porni de la 100 lei si ajunge la 5-10% din suma dezbatuta.

Medierea trebuie sa fie acceptata de ambele parti

In prezent, orice client nemultumit de o institutie poate apela la un mediator autorizat, in situatia in care nu a reusit sa isi rezolve problema pe cont propriu, dar nici nu doreste sa apeleze la instanta.

Mediatorul anunta institutia respectiva despre intentia clientului si, in cazul in care aceasta accepta, incepe procesul de mediere.

Exista insa si posibilitatea ca banca sau societatea de asigurari sa nu accepte ideea de mediere sau mediatorul propus. Daca toate conditiile sunt insa acceptate, partile aflate in conflict si mediatorul incheie un contract tripartit.

Mediatorul nu poate impune partilor o solutie iar, in cazul in care conflictul prezinta aspecte dificile sau controversate de natura juridica ori din orice alt domeniu specializat, mediatorul poate sa solicite punctul de vedere al unui specialist din domeniul respectiv.

Procedura de mediere se inchide prin ajungerea la o intelegere intre parti sau din contra, prin esuarea medierii.  Daca s-a ajuns la o intelegere, atunci se va incheia un acord intre partile aflate in conflict, ce va avea caracterul si puterea unui contract, ce trebuie respectat, conform legii.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso
Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso

BRD intra in clubul partenerilor Conso care permit utilizatorilor sa trimita o aplicatie de credit, din comparatoarele dedicate creditelor de nevoi personale, creditelor imobiliare si imprumuturilor Noua Casa.

7 Aprilie 2021 | Info banci

Prin CEC Bank iti poti supraveghea conturile de la alte banci
Prin CEC Bank iti poti supraveghea conturile de la alte banci

Prin aplicatia mobila a bancii se pot vizualiza conturi diferite deschise la alte banci din Romania, astfel incat utilizatorii pot avea o privire de ansamblu asupra activelor lor bancare.

5 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus