top banner

Datele eronate transmise la Biroul de Credit aduc amenzi bancilor

19 Iunie 2008 | Autor: Alexandra Popa

In cursul lunii aprilie, autoritatea pentru protectia datelor pesonale a amendat UniCredit Tiriac Bank cu 1.000 lei deoarece nu a dat curs solicitarii unui client de a-i fi sterse datele eronate transmise catre Biroul de Credit. Este a doua banca amendata pe acest motiv dupa ce, in 2006, Raiffeisen Bank a platit 2.000 lei.
 
Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a efectuat o investigatie la UniCredit Tiriac Bank, in urma unei plangeri venite de la un client al bancii.
 
Acesta semnala faptul ca banca nu a dat curs solicitarii sale de stergere a raportarii eronate din baza de date a Biroului de Credit, desi ceruse acest lucru inca din decembrie 2007.
 
In urma investigatiei, ANSPDCP a concluzionat ca banca a savarsit o contraventie in cazul prelucrarii datelor personale ale clientului, deoarece nu i s-a respectat acestuia din urma dreptul de interventie. In consecinta, banca a fost amendata cu 1.000 lei.
 
"UniCredit Tiriac Bank a contestat procesul verbal de contraventie intocmit de ANSPDCP in luna aprilie 2008. Aceasta este o situatie singulara,  banca  nemainregistrand pana in prezent reclamatii legate de prelucrarea datelor cu caracter personal", au declarat oficialii bancii.
 
Doar doua banci au fost amendate
 
Conform reprezentantilor ANSPDCP, in ultimii ani au fost facute investigatii la mai multe banci cu privire la raportarile eronate catre Biroul de Credit. Totusi doar doua au fost amendate.
 
In afara de UniCredit Tiriac Bank, in 2006 Raiffeisen Bank a fost sanctionata cu o amenda de 2.000 lei deoarece nu a modificat, in urma cererii unui client, datele cu care il raportase in mod eronat catre Biroul de Credit. Banca nu a contestat decizia autoritatii in justitie si a platit amenda.
 
In cazul celorlalte banci, fie plangerile nu au fost intemeiate, fie reclamantul s-a adresat direct la autoritate pentru a-si solutiona cererea.
 
Notificare cu 15 zile inainte de a fi raportat
 
Conform procedurii, cei care afla ca sunt inscrisi cu date gresite in baza de date a Biroului de Credit trebuie sa se adreseze mai intai bancii care a facut raportarea. Daca in 15 zile nu i se va da curs solicitarii, de abia atunci se pot adresa la ANSPDCP.
 
In plus, din luna februarie 2008, bancile sunt obligate sa anunte clientii inainte de a-i raporta la Biroul de Credit cu 15 zile in avans, conform Deciziei 105 din 2007 a ANSPDCP.
 
Si inainte de aparitia acestei decizii, Legea 677/2001 prevedea aceeasi obligatie,  fara insa a impune un termen minim. Dar, in destule cazuri, nu se respecta aceasta cerinta si clientii erau raportati fara a fi in prealabil anuntati de banca.
 
"In timp, am primit multe plangeri de la persoane care fie nu fusesera notificate inainte de a le fi trimise datele catre Biroul de Credit, fie fusesera raportate pentru sume minore, chiar sub 10 lei", ne-a declarat Simona Zanfir, consilier la Biroul Juridic si Comunicare din ANSPDCP.
 
Daca in cazul notificarii obligatorii, reglementarile au fost intarite prin Decizia 105, cuantumul restantei, de 10 lei, pentru care clientii bancilor sunt raportatati la Biroul de Credit nu poate fi modificat de autoritate.
 
"Speram sa primim si ajutorul ANPC pentru schimbarea plafonului minim deoarece aici nu mai este vorba despre o data personala", a precizat Simona Zanfir.
 
Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: „Dacă dobânzile vor crește în continuare, vom veni proactiv cu soluții ca să depășim împreună perioada asta”

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: „Dacă dobânzile vor crește în continuare, vom veni proactiv cu soluții ca să depășim împreună perioada asta”

Omer Tetik – CEO al Băncii Transilvania, cea mai mare bancă din România, în dialog cu Nela Petrișor – conciliator CSALB, avocat și fost judecător al ÎCCJ și Cătălin Bălan - comunicator CSALB.

02 Mai 2022 | Credite nevoi personale
Flavia Popa, BRD: „Începând din 2019 îi direcționăm către CSALB pe clienții cu care suntem în instanță”

Flavia Popa, BRD: „Începând din 2019 îi direcționăm către CSALB pe clienții cu care suntem în instanță”

Flavia Popa - secretar general al BRD, în dialog cu Camelia Popa - conciliator CSALB și avocat și Irina Chițu - analist financiar.

26 Apr 2022 | Credite nevoi personale
„Dacă clientul are o problemă financiară sau o problemă temporară de a suporta un anumit cost, banca trebuie să se ajusteze!”

„Dacă clientul are o problemă financiară sau o problemă temporară de a suporta un anumit cost, banca trebuie să se ajusteze!”

Bogdan Neacșu, Președintele Asociației Române a Băncilor și Președintele CEC Bank, în dialog cu Mihai Tănăsescu, avocat și conciliator CSALB și Irina Chițu, analist financiar.

19 Apr 2022 | Credite nevoi personale
Sfaturile bancilor de top pentru debitori in contextul cresterii dobanzilor

Sfaturile bancilor de top pentru debitori in contextul cresterii dobanzilor

Cum BNR tocmai a operat o noua majorare a dobanzii de politica monetara, Conso a vrut sa afle parerea expertilor din cele mai mari banci din Romania in ceea ce priveste evolutiile dobanzilor la credite, a indicilor de referinta si modul in care se pot proteja debitorii de impactul preconizat al cresterii dobanzilor.

09 Feb 2022 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul