top banner

Bancile, obligate sa trimita scrisori restantierilor

08 Ianuarie 2008 | Autor: Alexandra Popa

Autoritatea pentru protectia datelor personale a adoptat o decizie care limiteaza modul de actiune a participantilor la Biroul de Credit. Bancile nu vor mai putea sa raporteze clientii fara a-i instiinta in prealabil iar perioada de timp in care datele vor fi stocate in baza de date a Biroului este redusa cu 1 an.
 
Din 2004, de cand a devenit operational, Biroul de Credit a fost perceput drept personajul negativ de catre foarte multi clienti ai bancilor. In general, restantierii inscrisi pe lista neagra erau pusi in situatia de a le fi din start refuzata o noua cerere de credit timp de 5 ani, indiferent de banca catre care se indreptau.
 
In multe dintre aceste cazuri insa clientii nici nu erau instiintati de banca asupra datoriilor inregistrate sau chiar erau raportati eronat de catre institutiile de credit.
 
Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCS) a decis ca este timpul sa puna ordine in privinta modului in care bancile transmit datele. Printr-o decizie adoptata in decembrie 2007, aceasta obliga institutiile de credit la comunicare o mai atenta cu clientii.
 
In cazul in care o persoana inregistreaza restante pe parcursul derularii contractului de credit nu va putea fi raportata catre Biroul de Credit decat dupa ce a fost instiintata prealabil de catre banca in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail. Aceasta instiintare trebuie sa aiba loc cu cel putin 15 zile calendaristice inainte ca datele sa fie transmise, in scopul acordarii unei marje de timp rezonabile clientului pentru a-si achita datoriile.
 
ANSPDCS si-a motivat decizia pe baza naturii datelor prelucrate, considerand necesara asigurarea unui protectii eficiente a drepturilor persoanelor inscrise in evidenta Biroului de Credit. De asemenea, autoritatea are in vedere evitarea producerii unor abuzuri la inscrierea datelor personale in baza de date a Biroului de Credit, care pot produce efecte "unui numar considerabil de cetateni".
 
O data cu intrarea in vigoare a deciziei, respectiv la sfarsitul lunii februarie 2008, perioada maxima pe care atat datele negative cat si cele pozitive vor putea fi stocate se reduce de la 5 la 4 ani din momentul stingerii restantei sau de la data ultimei actualizari in cazul in care restanta ramane neachitata.
 
Dupa expirarea acestei perioade, datele cu caracter personal vor fi automat sterse din evidenta Biroului de Credit, ele putand fi cel mult transformate in date anonime si prelucrate in scopuri statistice.
 
Datele cu caracter personal se pot transmite catre Biroul de Credit numai cu acordul scris al persoanei vizate. Aceast acord se va regasi sub forma unui formular semnat la data depunerii cererii de credit.
 
De asemenea, decizia ANPDCS restrange participantii la Biroul de Credit la institutiile de credit – banci, organizatii cooperatiste de credit, societati de credit ipotecar -, institutiile financiare nebancare – societati de leasing, consumer finance – si societatile de asigurare.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Avantajele unui credit IFN – soluția rapidă pentru cheltuieli neprevăzute

Avantajele unui credit IFN – soluția rapidă pentru cheltuieli neprevăzute

Viața ne surprinde mereu. Uneori cu momente frumoase, alteori cu situații neprevăzute care necesită soluții rapide. Poate ai nevoie să repari mașina, să înlocuiești frigiderul stricat sau să acoperi o altă cheltuială neprevăzută și urgentă. În astfel de momente, un împrumut de la o instituție financiară nebancară (IFN) poate fi răspunsul ideal.

06 Dec 2025 | Credite nevoi personale
Credit de nevoi personale sau card de credit? Când e mai avantajos fiecare

Credit de nevoi personale sau card de credit? Când e mai avantajos fiecare

Alegerea între un credit de nevoi personale și un card de credit nu e întotdeauna simplă și ține de natura obiectivului pe care dorim să îl atingem, de orizontul de timp avut la dispoziție și de pașii pe care suntem dispuși să îi facem în direcția sa.

20 Noi 2025 | Credite nevoi personale
ING dă startul Black Friday 2025: oferte pentru credite, rate extinse la cumpărături și multe alte surprize

ING dă startul Black Friday 2025: oferte pentru credite, rate extinse la cumpărături și multe alte surprize

Pentru al șaptelea an la rând, ING Bank România aduce o nouă ediție a campaniei Black Friday, desfășurată în perioada 4-11 noiembrie 2025. Clienții persoane fizice pot beneficia de dobânzi promoționale la credite, rate extinse la cumpărături, oferte la asigurări, abonamente Disney+, precum și de lansarea Amazon în România, pe platforma de cashback ING Bazar.

07 Noi 2025 | Credite nevoi personale
Rate fără dobândă, pe card sau în credit?

Rate fără dobândă, pe card sau în credit?

Garanti BBVA a prelungit până la finalul acestei luni campania „credit cu dobândă zero”, semn că băncile încep să aibă propria strategie de „rate fără dobândă” și pentru creditele de consum.

24 Oct 2025 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul