Bancile, obligate sa trimita scrisori restantierilor

Autoritatea pentru protectia datelor personale a adoptat o decizie care limiteaza modul de actiune a participantilor la Biroul de Credit. Bancile nu vor mai putea sa raporteze clientii fara a-i instiinta in prealabil iar perioada de timp in care datele vor fi stocate in baza de date a Biroului este redusa cu 1 an.
 
Din 2004, de cand a devenit operational, Biroul de Credit a fost perceput drept personajul negativ de catre foarte multi clienti ai bancilor. In general, restantierii inscrisi pe lista neagra erau pusi in situatia de a le fi din start refuzata o noua cerere de credit timp de 5 ani, indiferent de banca catre care se indreptau.
 
In multe dintre aceste cazuri insa clientii nici nu erau instiintati de banca asupra datoriilor inregistrate sau chiar erau raportati eronat de catre institutiile de credit.
 
Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCS) a decis ca este timpul sa puna ordine in privinta modului in care bancile transmit datele. Printr-o decizie adoptata in decembrie 2007, aceasta obliga institutiile de credit la comunicare o mai atenta cu clientii.
 
In cazul in care o persoana inregistreaza restante pe parcursul derularii contractului de credit nu va putea fi raportata catre Biroul de Credit decat dupa ce a fost instiintata prealabil de catre banca in scris, telefonic, prin SMS sau e-mail. Aceasta instiintare trebuie sa aiba loc cu cel putin 15 zile calendaristice inainte ca datele sa fie transmise, in scopul acordarii unei marje de timp rezonabile clientului pentru a-si achita datoriile.
 
ANSPDCS si-a motivat decizia pe baza naturii datelor prelucrate, considerand necesara asigurarea unui protectii eficiente a drepturilor persoanelor inscrise in evidenta Biroului de Credit. De asemenea, autoritatea are in vedere evitarea producerii unor abuzuri la inscrierea datelor personale in baza de date a Biroului de Credit, care pot produce efecte "unui numar considerabil de cetateni".
 
O data cu intrarea in vigoare a deciziei, respectiv la sfarsitul lunii februarie 2008, perioada maxima pe care atat datele negative cat si cele pozitive vor putea fi stocate se reduce de la 5 la 4 ani din momentul stingerii restantei sau de la data ultimei actualizari in cazul in care restanta ramane neachitata.
 
Dupa expirarea acestei perioade, datele cu caracter personal vor fi automat sterse din evidenta Biroului de Credit, ele putand fi cel mult transformate in date anonime si prelucrate in scopuri statistice.
 
Datele cu caracter personal se pot transmite catre Biroul de Credit numai cu acordul scris al persoanei vizate. Aceast acord se va regasi sub forma unui formular semnat la data depunerii cererii de credit.
 
De asemenea, decizia ANPDCS restrange participantii la Biroul de Credit la institutiile de credit – banci, organizatii cooperatiste de credit, societati de credit ipotecar -, institutiile financiare nebancare – societati de leasing, consumer finance – si societatile de asigurare.

Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari
Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari

Daca bancile sunt preferate cand vine vorba de sistemul rate fara dobanda de catre retaileri, pentru variantele de e-credit sau credit direct in magazin s-a ales oferta IFN-urilor, care pot oferi banii mai repede decat bancile dar la costuri semnificativ mai mari decat in cazul unui credit de nevoi personale.

8 Septembrie 2020 | Credite de consum

Credite de nevoi personale, oferta estivala
Credite de nevoi personale, oferta estivala

Cateva banci au lansat oferte pentru creditele de nevoi personale intr-o perioada in care multi aleg sa isi petreaca vacantele, tentandu-si potentialii debitori cu certificate digitale oferite gratuit sau cu dobanzi mai mici decat cele standard.

20 August 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

Inapoi sus