Banca Nationala poate tine si partea clientilor

Tot mai multe banci centrale au ajuns la concluzia ca informarea corecta si educarea consumatorilor sunt preconditii pentru o functionare sanatoasa a pietei financiare. Un foarte bun exemplu in acest sens este reprezentat de Banca Nationala a Serbiei, care s-a implicat foarte serios in protejarea consumatorilor de servicii financiare.

Banca Nationala a Serbiei sustine cu tarie, prin vocea guvernatorului Radovan Jelasic, ca protejarea consumatorilor de servicii financiare este una dintre responsabilitatile sale. Iar vorbele guvernatorului Bancii Serbiei sunt sustinute cu multiple actiuni concrete.

Pentru a vedea de unde trebuie pornit, Banca Nationala a Serbiei a comandat in 2006 un sondaj de opinie la nivel national, ale carui concluzii au fost extrem de interesante. 20% dintre respondenti aveau o atitudine negativa preconceputa impotriva bancilor, iar aproape 25% nu aveau deloc incredere in banci. 29% dintre respondenti nu aveau suficiente informatii despre serviciile bancare pe care deja le foloseau, iar aproape jumatate dintre utilizatorii de carduri nu stiau costurile legate de folosirea cardurilor si dobanzile percepute. 33% dintre respondenti considerau nivelul ratei lunare ca si criteriu cheie pentru alegerea unui credit, iar 40% nu stiau de posibilitatea refinantarii creditelor, desi conditiile pietei s-au imbunatatit notabil in ultimii trei ani.

Reclamatiile clientilor ajung la banca centrala

La sfarsitul anului 2005 a fost infiintat in cadrul Bancii Nationale a Serbiei un Call Center, care permite consumatorilor sa apeleze un numar gratuit pentru a afla informatii referitoare la serviciile si produsele financiare. Iar la inceputul anului 2007 a fost creat, tot in structura Bancii Nationale, Centrul pentru Protectia Consumatorilor de Servicii Financiare si Supravegherea Pietei, care-si propune sa creasca gradul de intelegere al consumatorilor, dar si nivelul transparentei serviciilor oferite de institutiile financiare. Centrul nu-si propune sa influenteze alegerea consumatorilor pentru o banca sau alta, ci sa furnizeze asistenta specializata in materie de criterii de alegere si de analiza pentru a-i ajuta pe clienti sa ia decizia corecta in functie de interesele lor.

Au fost deja publicate 14 brosuri referitoare la drepturile clientilor, la ceea ce trebuie sa fie atenti cei care se imprumuta, la dobanzile variabile, la creditele imobiliare, la clauzele de indexare valutara, la depozite, un ghid general al creditelor si multe altele sunt in pregatire. Brosurile totalizeaza 1 milion de exemplare, din care peste 350.000 au fost distribuite prin banci, iar o alta parte prin intermediul presei centrale de mare tiraj, pentru a ajunge usor la cunostinta publicului.

Initiativei Bancii Centrale au inceput sa i se ralieze si bancile comerciale, prima care a publicat o brosura proprie destinata informarii clientilor fiind ProCredit Bank Serbia.

Centrul organizat in cadrul Bancii Nationale a Serbiei se implica direct in relatia dintre banci si clienti, trimitand catre banci plangerile pe care le primeste si cerand un feedback rapid din partea acestora. Mai mult, in cadrul Centrului exista doi mediatori certificati si doi angajati ai Bancii Nationale a Serbiei care incearca sa faca partile sa ajunga la un compromis. Iar daca reclamatiile la adresa unei banci se inmultesc, Centrul poate sesiza departamentul din cadrul Directiei de Supraveghere, recomandand analiza detaliata a situatiei.

Numarul apelurilor la Call Center si al plangerilor scrise primite la Banca Nationala a Serbiei s-a dublat de la un an la altul, ceea ce vorbeste de la sine despre eficienta demersului. Pe de alta parte, bancile comerciale sunt obligate sa raporteze periodic Bancii Nationale a Serbiei cate reclamatii au avut din partea clientilor, la ce s-au referit acestea si care a fost raspunsul dat clientilor nemultumiti.

Banca centrala sarba pune accent pe calitatea serviciilor bancare

Spre deosebire de Romania, in Serbia tot Banca Nationala a fost si promotorul calcularii dobanzii anuale efective, intr-o maniera clara si lipsita de ambiguitati, si nu doar in ceea ce priveste creditele, ci si in materie de depozite bancare. De asemenea, pe site-ul Bancii Nationale a Serbiei se regasesc mai multe avertismente, mai vechi sau mai recente, ale altor banci centrale sau ale FMI, si asumate de guvernatorul Jelasic, in legatura cu creditele acordate in franci elvetieni.

Si multele lucruri care deja s-au facut sunt puse in umbra de ceea ce urmeaza sa se faca. Peste numai cateva zile va demara o ampla campanie media sustinuta de Banca Nationala a Serbiei pentru promovarea economisirii in moneda nationala. De asemenea, oficialii de la Belgrad vor sa organizeze o licitatie internationala pentru realizarea unui studiu legat de calitatea serviciilor oferite de banci clientilor. Studiul urmeaza sa se bazeze pe rezultatul inspectiilor neanuntate la sediile bancilor, si va urmari pe langa suportul pe care bancile il ofera clientilor si gradul de transparenta al contractelor bancare.

Asta pentru ca deja oficialii Centrului din cadrul Bancii Serbiei au sesizat probleme serioase in cadrul contractelor, in special al celor de credit. “Sunt frecvente exemplele de contracte care nu arata intr-un mod suficient de usor de inteles si transparent conditiile in care se poate modifica nivelul ratei dobanzii. In multe cazuri, cand informeaza consumatorii asupra cresterilor de rata a dobanzii, bancile se refera la conditii de piata curente care au initiat majorarea sau la schimbari ale mediului financiar, fara sa justifice care sunt conditiile de piata sau schimbarile care au cauzat necesitatea cresterii dobanzii. Si desi in contracte este prevazut dreptul bancii de a creste in mod unilateral rata dobanzii, fara o justificare mai detaliata, aceasta nu poate fi considerate, cu certitudine, ca o practica bancara buna”, se arata in raportul semianual ianuarie-iunie 2007 al Centrului.

Asa cum se poate observa cu usurinta de fiecare dintre noi, formularile ambigue si problemele identificate de Banca Nationala a Serbiei in relatia dintre clienti si banci se regasesc din belsug si in sistemul bancar autohton. Aici insa oficialii Bancii Nationale se fac ca ploua, in cel mai bun caz, atunci cand sunt sesizati de mass-media sau de clienti in legatura cu practicile incorecte ale bancilor in relatia cu clientii lor. Cat despre demersuri educationale si explicative, probabil ca nici nu poate fi vorba.

Implicati pana peste urechi in tintirea inflatiei, obiectiv pe care probabil nici nu-l vor realiza in acest an, din cauze care in buna masura nu tin totusi de politica monetara, oficialii Bancii Nationale a Romaniei risca sa rateze un alt mare pariu si un obiectiv care incepe sa fie asumat de alte banci centrale din Europa si nu numai: tintirea cresterii gradului de educare a clientilor si cresterea transparentei mediului financiar.

Corespondenta de la Belgrad cu ocazia conferintei “Finantare responsabila in Serbia”, organizata de Banca Nationala a Serbiei si de ProCredit Bank Serbia.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari
Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari

Daca bancile sunt preferate cand vine vorba de sistemul rate fara dobanda de catre retaileri, pentru variantele de e-credit sau credit direct in magazin s-a ales oferta IFN-urilor, care pot oferi banii mai repede decat bancile dar la costuri semnificativ mai mari decat in cazul unui credit de nevoi personale.

8 Septembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus