Indiferent de cat de multi bani sunt pe o piata, aceasta nu poate “inghiti” aceleasi produse la preturi din ce in ce mai mari. Chiar daca in Romania este o cerere foarte mare de locuinte, pretul apartamentelor vechi a ajuns la un nivel la care orice om normal isi pune intrebarea: “Chiar daca am acesti bani, merita sa cumpar?”
Recent, Banca Nationala a modificat normele privitoare atat la avansul la creditele imobiliare, cat si la limita pana la care pot ajunge ratele din veniturile solicitantului. Mergand pe ideea ca riscul este diferentiat, Banca Centrala va lasa la latitudinea bancilor comerciale decizia privind marimea avansului si a ratei lunare.

Bancile, aflate de ceva vreme intr-o competitie stransa pentru clienti, se vor intrece, probabil, in oferte care de care mai atractive. Evident, prima consecinta va fi aparitia mai multor bani pe piata imobiliara. Avand experienta anilor trecuti, intrebarea este daca acest lucru va determina cresteri de preturi la proprietatile din Romania.
Preturile apartamentelor vechi au crescut enorm in ultima perioada (cu 15-20 %, de la inceputul anului!), atingand frecvent preturi de 1.500 euro/mp. Motivul acestei cresteri a fost iluzia banilor europeni ce vor veni in Romania dupa integrare. Desi banii nu au venit, iar tranzactiile sunt din ce in ce mai putine (vorbim practic de o piata total nelichida !) cotatiile raman in continuare ridicate, bazandu-se si pe lipsa ofertei reale de apartamente noi pentru clasa medie si peste-medie.
In aceste conditii, in mod normal, viitoarele credite acordate cu mai multa usurinta de banci nu ar trebui sa fie un factor de presiune pentru cresterea preturilor, acestea putand, cel mult, revigora volumul tranzactiilor. Cumparatorii ar trebui sa se gandeasca de zece ori inainte de a-si ipoteca viitorul pentru a plati un apartament a varui valoare se va injumatati (in cel mai fericit caz !) in urmatorii 10-20 ani.
In cazul apartamentelor noi, promovate inca din faza de proiect, aparitia unui potential numar mai mare de clienti va genera vanzari mai usoare, dar nu va afecta nivelul preturilor. Acestea vor creste cu 10-15 % in intervalul (1-2 ani) de la lansare pana la finalizarea proiectului. In viitorul apropiat vor avea succes dezvoltatorii care vor miza pe volume mari si mai putin pe adaosuri mari. Acestia vor trebui sa inteleaga capacitatea de absorbtie a pietei si faptul ca nu se pot baza la nesfarsit pe inexistenta ofertelor alternative si pe lipsa de cunostere a potentialilor clienti.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News