Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Banca v-a blocat contul? Puteti merge in judecata cu sanse mari de castig!


Pe 31 martie este ultima zi in care bancile trebuiau sa actualizeze datele personale ale propriilor clienti. Cei care nu au fost la banca sau au refuzat sa furnizeze informatiile solicitate de banci si se trezesc cu conturile blocate pot merge in judecata, avand sanse mari de castig, conform juristilor contactati de Conso.

Regulamentul BNR nr 9/2008 privind cunoasterea clientelei in vederea prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului obliga bancile ca pana la 30 septembrie 2009 sa actualizeze datele personale ale propriilor clienti, respectiv sa obtina un set minim de informatii despre fiecare client in parte.

Termenul a fost ulterior prelungit cu 6 luni, pana la 31 martie 2010 pentru a pune la dispozitia bancilor mai mult timp pentru a se conforma prevederilor legii. Totusi, chiar cu cateva zile inainte de expirarea termenului limita, mai sunt clienti ce nu au trecut pe la banca pentru a oferi informatii actualizate

Blocarea contului este abuziva



“Contractul intre banca si client este unul comercial iar banca nu are voie sa dispuna abuziv de contul clientului si sa restrictioneze accesul la bani”, a precizat pentru Conso.ro, senatorul Iulian Urban.

Acesta considera ca cei care se trezesc cu banii blocati deoarece au refuzat sa ofere anumite informatii bancilor pot merge in judecata cu sanse de castig 100%.

“Nu stiu cat de mult le intereseaza pe banci lupta cu terorismul, ci sa aiba datele clientilor pentru a le folosi ulterior in scop de marketing”, a mentionat Urban.

Chiar daca este vorba de o reglementare unitara, aceeasi pentru toata lumea, diferentele de abordare intre banci sunt foarte mari.

Spre exemplu, la Volksbank nu s-a completat nici un formular ci doar s-a verificat de catre functionarii de la ghiseu ca datele din cartea de identitate sa corespunda cu datele din sistem.

Millennium Bank nu a mai chemat clientii pentru actualizare deoarece, inca  din 2007 de cand a intrat in Romania, a pus la punct o baza cu datele complete ale clientilor.

La alte banci insa, clientii au fost nevoiti sa completeze si sa semneze formulare prin  care au declarat inclusiv daca sunt sau nu persoane expuse politic sau daca sunt de acord ca datele sa le fie trimise catre banca-mama din strainatate.

Alte banci au simtit ca, ascunzandu-se in spatele unei reglementari, pot insera in formularele inmanate clientilor tot felul de clauze prin care acestia erau de acord cu modificari ale unor proceduri de notificare in cazul majorarilor de comisioane sau dobanzi. (vezi documentul atasat)

BNR recomanda bancilor sa nu blocheze conturile clientilor



Si Banca Nationala a Romaniei a trimis astazi o scrisoare oficiala catre Asociatia Romania a Bancilor solicitand respectarea normelor in vigoare tinand cont in primul rand de scopul final al acesteia.

“Noi am explicat ca actele normative trebuie privite in litera lor dar si in spiritul lor. Iar spiritul lor se refera la combatarea spalarii banilor si finantarii terorismului. Trebuie analizate de la caz la caz toate operatiunile bancare”, a precizat pentru Conso.ro, Mugur Stet, purtatorul de cuvant al BNR.

Acesta a dat ca exemplu cazul unui client care isi primeste salariul intr-un cont curent. Aici nu se poate pune problema ca banii incasati fac obiectul unei activitati de spalare de bani. In aceeasi categorie intra si operatiunile de debitare directa a contului pentru plata facturilor catre diversi furnizori.

“In acest caz este anormal sa se blocheze contul pentru ca nu ti-ai actualizat contul. Bineinteles ca daca este vorba de un transfer bancar din contul de economii catre o alta persoana, spre exemplu, banca poate bloca plata in cazul in care are suspiciuni”, a precizat Stet.


Distribuie articolul




Alte articole

Serviciu instant de plati de la Transfond

Serviciu instant de plati de la Transfond

Incepand cu 10 decembrie 2018, Transfond va pune la dispozitia prestatorilor de servicii de plati produsul Plati Instant, o infrastructura interbancara pentru plati de retail in timp real de pana la 50.000 lei. Utilizatorii finali - consumatori, autoritati, business-uri, vor putea utiliza serviciul atat pentru plati, cat si pentru incasari.

Citeste mai mult
Cum ne optimizam bugetul personal?

Cum ne optimizam bugetul personal?

Supraindatorarea, cheltuielile inutile, amanarea platilor obligatorii, neatentia la consum sau ignorarea posibilitatilor de a face economii isi lasa amprenta asupra bugetului familiei. Ce putem face pentru a evita aceste greseli si pentru a imbunatati situatia financiara a familiei?

Citeste mai mult
Promotii de Black Friday? Cum obtin o reducere reala?

Promotii de Black Friday? Cum obtin o reducere reala?

Febra Black Friday creste de la an la an si cuprinde tot mai multi comercianti. Poate tocmai de aceea, unii fura startul, altii cosmetizeaza preturile sau apeleaza la alte artificii pentru a castiga clientul pregatit pentru marile reduceri. Doar ca, de cele mai multe ori, aceste „ajustari” depasesc limita legalitatii.

Citeste mai mult
Cum poti plati la magazin cu ajutorul unui QR code?

Cum poti plati la magazin cu ajutorul unui QR code?

Implementarea platii cu cardul avanseaza cu dificultate in mediul rural, acolo unde vanzarile comerciantilor sunt reduse, astfel ca achizitionarea terminalelor de plata este nejustificat de scumpa. O solutie pentru inlocuirea aparaturii necesare platii cu cardul ar fi plata prin QR code. Cum functioneaza?

Citeste mai mult