La finalul lunii ianuarie, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a verificat contractele de credit pe care IFN-urile le propun clientilor. Cele mai multe abateri s-au constatat in zona creditelor de consum, unde nici una din societatile controlate nu a scapat fara amenda sau avertisment pentru clauze neconforme cu legea.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a verificat 91 de puncte de lucru ale unor institutii financiare nebancare (IFN) care acorda credite de consum. La toate unitatile controlate au fost constatate abateri de la prevederile legale. Aceeasi concluzie a fost trasa si la 3 din 5 puncte de lucru ale unor IFN-uri care acorda credite ipotecare.
In total, au fost aplicate 41 de amenzi in valoare de 303.500 lei si 52 avertismente.
Contactati de Conso.ro, reprezentantii Autoritatii nu au dorit sa faca public numele societatilor controlate, in conformitate cu procedurile oficiale. Procedura a fost totusi incalcata in urma cu doua saptamani cand au fost facute publice numele a 13 case de schimb valutar controlate si amendate de inspectorii ANPC.
“In cazul controlului operativ din data de 4.02.2010, conducerea ANPC a considerat ca poate face o exceptie de la regula tocmai pentru a atrage atentia operatorilor economici care intentioneaza sa insele consumatorii ca astfel de practici vor fi date publicitatii”, au precizat reprezentantii ANPC.
Contractele de credit se abat mult de la lege
Chiar daca legislatia in vigoare interzice de mai bine de un an posibilitatea bancilor sau IFN-urilor de a majora costurile creditului, se pare ca acest lucru nu este nici acum respectat. Principalele probleme constatate in contracte de inspectori in urma controlului au fost:
- publicitate la oferte de creditare care induc in eroare consumatorii sau nu contin toate informatiile referitoare la costurile creditului;
- clauze prin care creditorul are dreptul sa modifice nivelul comisioanelor percepute, ceea ce contravine prevederilor legale;
- clauze contractuale care constrang consumatorii (exemple: rambursarea anticipata a minim 3 rate; nu se acorda creditul in lipsa acordului consumatorului pentru prelucrarea datelor personale in scop de marketing etc.);
- nu este indicata formula dupa care se calculeaza dobanda si nici intervalul de timp la care se recalculeaza;
- lipsa informatiilor referitoare la dobanda anuala efectiva (DAE);
- nu precizeaza penalitatile la creditul restant sau comisionul de rambursare anticipata, acestea regasindu-se numai in Conditiile Generale;
- contracte ce contin clauze ambigue.
La ce trebuie sa fie atent un client inainte sa semneze contractul de credit?
“Sfatuim consumatorii sa fie extrem de atenti inainte de a semna un contract de credit. Sa se asigure ca au toate informatiile privind dobanda, termenele si penalitatile pretinse de creditor. Daca exista clauze neclare sau evident in defavoarea beneficiarului, sa nu semneze contractul; odata semnat, contractul produce efecte si nu poate fi anulat decat in instanta”, a declarat Constantin Cerbulescu, presedinte ANPC.
De asemenea, Protectia consumatorilor a pus la punct cateva sfaturi practice pentru cei care urmeaza sa contracteze un imprumut sau au deja unul in derulare:
1. La incheierea unui contract de credit:
- solicitati un exemplar al contractului si o simulare de costuri; cititi cu mare atentie contractul, verificand costurile totale ale creditului (inclusiv dobanda anuala efectiva), clauzele contractuale, drepturile si obligatiile partilor, termenele de plata, comisioanele (comision de administrare / gestiune / mentenanta, comision de risc, comision de rambursare anticipata etc), dobanda penalizatoare (valoare si conditii de aplicare), comisioanele aferente contului curent prin intermediul caruia se deruleaza creditul etc
- cititi drepturile si obligatiile imprumutatului;
- cititi drepturile si obligatiile institutiei financiar nebancare;
- in cazul creditelor imobiliare, nu dati avansul pentru cumpararea unei locuinte pana nu vi se acorda creditul solicitat.
2. In timpul derularii contractului:
- verificati periodic la IFN modificarile de costuri, pentru a nu acumula penalitati in cazul in care ratele s-au majorat fara sa fiti anuntati.
3. La terminarea contractului de credit:
- faceti o cerere de inchidere a contului curent;
- asigurati-va ca orice alte obligatii financiare sunt lamurite, pentru a nu descoperi ulterior ca sunteti inregistrati la Biroul de Credit pentru datorii neplatite (in cazul in care depasiti termenul de plata).
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News