Dupa cateva zeci de plangeri si o amenda de la ANPC, Volksbank a decis sa renunte la controversatul comision de rezerva minima obligatorie. Totusi, cei aproximativ 14.000 de clienti care aveau stipulat in contract acest comision vor beneficia de reducerea ratei lunare de abia de la a doua scadenta ulterioara datei de 15 mai.
Volksbank a anuntat ca renunta la comisionul cu rezerva minima obligatorie din 15 mai. Decizia va afecta pozitiv peste 14.000 de clienti. Rata lor lunara se va diminua incepand cu cea de-a doua scadenta ulterioara datei de 15 mai, informeaza banca.
“Semnalele pozitive inregistrate de piata, precum si evolutia costului de refinantare, au permis bancii noastre sa renunte la comisionul cu rezerva minima obligatorie. Volksbank Romania este astfel una dintre primele banci care transfera astfel beneficiile datorate scaderii costului catre clientii“, a precizat presedintele bancii, Gerald Schreiner.
Comisionul de rezerva minima obligatorie a fost introdus de Volksbank in urma cu cativa ani. Banca a motivat existenta lui prin costurile pe care la randul ei le suporta atunci cand blocheaza mare parte a resurselor atrase in rezerve obligatorii la BNR, pentru care primeste un randament mult mai mic decat cel oferit de piata.
Comisionul era calculat anual (platibil insa lunar) si ajungea la 1,85% la creditele in euro si la 1,36% la cele in lei. La un credit de 200.000 lei pe 20 ani, comisionul salta cu 300 de lei rata lunara.
Promisiuni facute in trecut
"Intrucat banca are de platit acest cost, el a fost transferat asupra clientului pana la momentul in care BNR va decide sa reduca sau sa elimine costul de rezerva", declara la inceputul lui 2007 Roxana Bolocan, directorul de retail al bancii.
Banca estima ca pana in 2009, BNR va reduce rata rezervelor minime obligatorii si din acest an, nici clientii nu vor mai plati acest comision.
"Volksbank a eliminat deja din scadentarul clientilor comisionul pentru rezervele minime obligatorii incepand din 31.12.2008. Aceasta porneste de la premisa ca acest cost se va elimina in timp (chiar daca nu stim cu exactitate momentul cand va fi luata aceasta decizie)", preciza in urma cu doi ani Roxana Bolocan.
Acest aspect a fost inclus chiar si in contractele de credit. Banca si-a luat insa o marja de siguranta, fiind inserata o clauza care adauga ca "banca isi rezerva dreptul de a modifica in mod corespunzator valoarea sau perioada de aplicate a acestui comision, in cazul in care obligatiile sau conditiile impuse de Banca Nationala a Romaniei cresc /se diminueaza /se elimina, aducand acest lucru la cunostiinta imprumutatului".
La 1 ianuarie 2009, cu promisiunile inca proaspete in minte, clientii se asteptau sa primeasca o veste buna de la Volksbank, iar ratele lunare sa se diminueze prin eliminarea comisionului de rezerva minima obligatorie.
In aceasta situatie se afla si d-na Marcu din Craiova care, in loc de o reducere a costurilor, a primit alt "cadou" de inceput de an de la banca: o notificare semnata chiar de presedinte si de unul din vicepresedintii bancii prin care era anuntata ca termenul de aplicare al comisionului a fost prelungit inca un an.
Dupa o cerere facuta catre banca, d-na Marcu a primit din nou aceeasi explicatie: in contract se stipuleaza ca banca isi rezerva dreptul de a modifica valoarea si perioada de aplicare a comisionului, astfel incat plata comisionului si in 2009 este justificata.
In scrisoarea primita de d-na Marcu de la conducerea Volksbank se semnaleaza ca decizia de a prelungi comisionul a fost luata in octombrie 2008, dupa amanari succesive, in speranta ca efectele majorarilor inregistrate de indicii de referinta ai costurilor de refinantare s-ar putea incetini sau chiar elimina.
Protectia Consumatorului a considerat comisionul ilegal
D-na Marcu nu s-a lasat pagubasa si a facut o sesizare la inceputul anului si catre Oficiul pentru Protectia Consumatorilor Dolj. De aici a primit acelasi raspuns: banca are dreptul de a prelungi perioada de aplicare a comisionului, iar acest lucru a fost adus la cunostinta clientului, conform legii, printr-o notificare scrisa.
La nivelul biroului central insa, expertii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC), au adoptat o atitudine mai apropiata de interesele celui pe care il reprezinta - clientul - si au luat masurile necesare.
"ANPC a sanctionat Volksbank pentru prelungirea perioadei de percepere a comisionului de rezerva minima obligatorie cu amenda in valoare de 30.000 lei, pentru 24 de reclamatii depuse la sediul ANPC si Comisariatul Regional pentru Protectia Consumatorilor Bucuresti – Ilfov", au declarat in aprilie pentru Conso.ro oficialii ANPC.
Reprezentantii autoritatii au precizat ca pentru clientii care au facut reclamatie, Volksbank a decis eliminarea comisionului si a returnat sumele platite in baza acestuia pentru lunile scurse din anul curent. Pentru clientii care nu au facut reclamatie la ANPC, banca nu va returna insa sumele incasate in primele luni ale anului.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News