Protectia consumatorilor trage bancile de urechi

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a controlat, in aprilie, 129 de operatori economici din zona financiara. S-a urmarit respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit si de leasing. Iar rezultatele sunt revelatoare: la 66% dintre cei controlati s-au constatat nereguli.
 
Printre cei 85 de operatori unde lucrurile n-au fost gasite in ordine, se afla si mai multe unitati teritoriale ale bancilor comerciale. Insa neregulile semnalate tin in principal de modul de redactare al contractelor de credit si de caracteristicile produselor si serviciilor bancare, ceea ce sugereaza ca exemplele oferite de ANPC se regasesc si in alte unitati ale bancilor respective si cel mai probabil, si la alte banci.
 
Dar despre ce anume este vorba? Cele mai multe deficiente vizeaza contractele. Inspectorii ANPC au constatat ca exista multe asemenea acte unde fonturile folosite pentru redactarea textului sunt mici si foarte mici, fiind uneori necesar sa folosesti lupa pentru a vedea ce scrie in contract. In plus, unele contracte contin termeni care sunt greu de inteles de un consumator fara pregatire financiara, iar multe contin dezechilibre evidente intre obligatiile asumate de banci si cele care revin clientilor.
 
Au fost gasite contracte care nu specificau in mod clar dobanzile penalizatoare in caz de intarziere la plata ratelor de credit, dobanzi care pot oscila dupa bunul plac al bancilor, fara sa existe elemente de referinta, contracte in care nu se specifica daca exista si cum functioneaza perioada de gratie. De asemenea, in multe cazuri, consumatorii nu aveau posibilitatea de a refuza prelucrarea datelor personale in scop de marketing sau pentru a fi cedate catre terti.
 
Inspectorii ANPC au verificat cu aceasta ocazie si reclamatiile existente in legatura cu serviciile oferite de unele banci si au constatat ca in majoritatea cazurilor clientii aveau dreptate. Potrivit ANPC, exista operatori de call center care comunica solduri gresite, carduri blocate in bancomate care sunt returnate in mai mult de 48 de ore, pe motiv ca in contract perioada maxima stipulata este de 30 de zile, restante acumulate datorita faptului ca clientii nu au cerut in mod expres, in scris, inchiderea conturilor, si inca destule altele.
 
Tabloul conturat de inspectorii ANPC nu este insa complet. Zi de zi se acumuleaza tot mai multe sesizari privind lipsa de profesionalism a unora dintre functionarii bancari, comportamente abuzive, clauze contractuale mai mult de cat discutabile, proceduri greoaie la probleme simple, si tot asa.
 
In atari conditii, intentia Asociatiei Romane a Bancilor de infiintare a unei institutii independente, de tipul Avocatului Poporului, denumita Ombudsman bancar, si care sa se ocupe de rezolvarea disputelor dintre banci si clientii acestora, trebuie accelerata. Pentru ca bancile trebuie obligate sa puna si in practica sloganul cu care se lauda de cate ori au ocazia, si anume ca pun pe primul plan calitatea serviciilor. Ceea ce, din pacate, nu se prea intampla in realitate.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso
Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso

BRD intra in clubul partenerilor Conso care permit utilizatorilor sa trimita o aplicatie de credit, din comparatoarele dedicate creditelor de nevoi personale, creditelor imobiliare si imprumuturilor Noua Casa.

7 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus