Restantierii hartuiti de recuperatori nu sunt protejati de legislatie

Clientii care intra in vizorul recuperatorilor de debite sunt lipsiti de un cadru legal adecvat de protectie a consumatorilor, in cazul in care agentii companiei apeleaza la tehnici de hartuire pentru a forta plata restantelor. Depasirea actualei situatii necesita adoptarea unui legi specifice, asa cum exista in tarile occidentale.
 
In cazul in care un client nu isi mai plateste ratele la credit, el intra in sfera de actiune a recuperatorilor de debite. Modul in care se face colectarea creantelor poate ridica insa probleme serioase pentru clienti, avand in vedere ca la noi nu exista un cadru legal pentru protejarea acestor persoane.
 
De exemplu, angajatul unei companii de colectare poate abuza de pozitia sa pentru a aduce prejudicii morale clientilor, apeland la diverse tactici de intimidare.
 

Unde se poate face plangere?

 
In prezent, o persoana aflata intr-o astfel de situatie nu are la dispozitie prea multe optiuni. O actiune in justitie este costisitoare, iar cei care au ajuns restantieri nu au mijloacele financare pentru a-si cere drepturile in instanta.
 
Singura alternativa pentru clientii nemultumiti de comportamentul recuperatorilor ramane acum sa apeleze la Asociatia de Management a Creantelor Comerciale (AMCC). Aceasta a conceput de la mijlocul lui 2008 un cod de conduita care stabileste o serie de principii in comunicarea cu debitorul.
 
Codul interzice diverse practici de hartuire a clientilor, cum ar fi utilizarea unui limbaj vulgar sau a fortei, dezvaluirea informatiilor catre terti, amenintari si alte metode de intimidare.
 
Iar, daca un client este tratat necorespunzator de catre agent, el poate depune o plangere pe site-ul asociatiei.
 

Asociatia poate face presiuni in favoarea clientilor

 
Desi intentiile asociatiei sunt de salutat, actiunile pe care le poate lua sunt limitate. "Clientul trebuie sa prezinte dovezi, iar noi vom face presiuni sa se remedieze situatia. Vom transmite problema catre managementul companiei in cauza si putem merge pana la excluderea lor din asociatie", spune Cristian Ionescu, presedintele AMCC.
 
El precizeaza ca acest lucru va dauna imaginii companiei si ea va avea ulterior de pierdut pe plan comercial.
 
Aceste proceduri nu vom elimina insa abuzurile. Injuriile si alte actiuni de intimidare pot fi mai greu dovedite de catre persoanele afectate. Chiar si asa, asociatia nu poate impune masuri compensatorii.
 
In plus, chiar codul de buna conduita al asociatiei este departe de a fi perfect si permite anumite practici, care in alte tari occidentale sunt considerate ilegale.
 

Recuperatorul poate suna la 6 dimineata

 
De exemplu, codul prevede ca "apelurile telefonice trebuie efectuate in orice moment si in orice loc, atat timp cat nu ii vor aduce neplaceri consumatorului, respectiv in zilele de lucru, intre 6 AM si 10 PM".
 
Sau "recuperatorii pe teren ii pot vizita pe debitori la ora si locul potrivite, astfel incat sa nu-i provoace neplaceri acestuia, respectiv in zilele de lucru, intre orele 7 AM si 9 PM".
 
Un telefon la 6 dimineata si o vizita la domiciliu la ora 7 nu sunt insa deloc placute. Din acest motiv, legislatia din Statele Unite interzice in mod expres ca recuperatorii sa contacteze clientii mai devreme de 8 dimineata, iar seara - numai pana la ora 9.
 
Reprezentantii asociatiei au precizat insa ca intentioneaza sa ajusteze intervalul orar cuprins in codul de conduita. De asemenea, ei dau asigurari ca nu contacteaza clientii mai devreme de ora 8.
 

Este nevoie de o lege speciala!

 
In plus, Cristian Ionescu a declarat ca asociatia doreste sa promoveze o lege speciala care sa reglementeze activitatea colectarilor de creante, urmand ca pana in iulie sa fie definitivat un proiect de lege. Propunerea are in vedere monitorizarea pietei de catre o institutie publica existenta, care sa acorde licente pentru aceasta activitate.
 
Astfel de legi exista in majoritatea statelor occidentale, el avand in primul rand rolul de a proteja consumatorii. Experienta din strainatate arata ca de multe ori companiile hartuiesc clientii chiar si pentru datorii care nu exista, deoarece nu verifca suficient de atent contestatiile primite de la acestia.
 
De regula, punerea in aplicarea a acestor legi cade in sarcina autoritatii de protectie a drepturilor consumatorilor. De pilda, in Statele Unite, aceasta atributie revine Federal Trade Commission, iar in Marea Britanie - Office for Fair Trading.
 
Aparitia unei legi similare si la noi ar crea o baza legala pentru a rezolva reclamatiile consumatorilor, dar si pentru a aplica sanctiuni, care pot merge pana la revocarea licentei, asa cum se intampla in strainatate. Acolo si amenzile sunt extrem de usturatoare, companiile putand pierde pana la 500.000 dolari sau chiar 1% in capitalul propriu in Statele Unite.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de vacanta, solutii si costuri
Creditele de vacanta, solutii si costuri

Daca aveti in plan un sejur cu bani imprumutati, aveti de ales intre un credit de nevoi personale, o refinantare, un descoperit de cont sau utilizarea unui card de credit, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale.

5 August 2021 | Credite de consum

Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum
Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum

Comisia Europeana a lansat recent un set de propuneri care sa modifice Directiva 48 din 2008 in beneficiul consumatorilor. Principalele noutati vizeaza includerea in sfera reglementarii a imprumuturilor de valoare mica, eliminarea practicilor inselatoare si plafonarea costurilor pentru consumatori.

7 Iulie 2021 | Credite de consum

Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite
Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite

Biroul de Credit si CSALB avertizeaza clientii bancilor care au probleme in accesarea unor noi imprumuturi ca apelarea la firme “specializate” care promit radierea se poate incheia cu procese si executari silite in cazul neplatii onorariilor solicitate.

28 Iunie 2021 | Credite de consum

Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?
Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?

Guvernul a aprobat recent un proiect de lege care permite pensionarea optionala la 70 de ani, iar bancile ar putea lua in calcul modificarea varstei-limita la acordarea imprumuturilor. Pe de alta parte, CNCD a penalizat recent ING Bank pentru impunerea varstei de 64 de ani ca limita pentru emiterea unui card de credit.

24 Iunie 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus