top banner

Taxa „pro-cash”. Unde s-a încercat și care sunt efectele secundare?

09 Iunie 2025 | Autor:

Taxa „pro-cash”. Unde s-a încercat și care sunt efectele secundare?

Foto Unsplash.com

Țările care au experimentat modele similare s-au confruntat cu creșterea comisioanelor bancare și a numerarului din economie. 
Una dintre măsurile vehiculate pentru reducerea deficitului bugetar este taxarea tranzacțiilor bancare. Posibilitatea ca statul să perceapă o taxă de 1–3 lei, în funcție de valoarea transferului, pe toate tranzacțiile bancare a stârnit polemici. În balanță sunt puse capacitatea de generare rapidă de venituri la buget și dezavantajele aferente (creșterea numerarului, evitarea sistemului bancar și revenirea la economia gri, mutarea depozitelor în alte jurisdicții).
Taxele pe tranzacțiile bancare au fost implementate în mai multe țări, de regulă ca măsuri de impozitare indirectă pentru creșterea veniturilor fiscale.
Brazilia a avut CPMF (Taxa pe mișcările financiare), introdusă în 1997 și abolită în 2007. Se taxa inițial 0,2% din toate tranzacțiile bancare (inclusiv transferuri, plăți, retrageri) pentru finanțarea sistemului de sănătate. A generat venituri semnificative (aproximativ 20 miliarde dolari/an), dar a dus și la o tendință de evitare a sistemului bancar.
Columbia a introdus în 1998 o taxă de 0,4% pe toate tranzacțiile financiare, cunoscută ca Gravamen a los Movimientos Financieros (GMF). A fost o importantă sursă bugetară (generează până la 1,5% din veniturile fiscale), dar a încurajat o parte din economie să rămână în afara sistemului bancar.
Venezuela a aplicat din 2022 o taxă de până la 2% pe tranzacțiile în valută și criptomonede pentru a descuraja dolarizarea. Efectul a fost cel contrar, piața a migrat și mai mult către numerar sau metode alternative (stablecoins).
În Europa, Ungaria a introdus în 2013 o taxă pe tranzacțiile bancare, care se aplică și în prezent într-o formă modificată. Contextul introducerii a fost reducerea efectelor crizei financiare globale și a dezechilibrelor fiscale interne, guvernul implementând mai multe taxe sectoriale speciale, în special asupra sectorului bancar, sectorului energetic și telecomunicațiilor. Măsura a fost justificată ca o „povară împărțită echitabil” între cetățeni și companii mari.
Taxa viza toate tranzacțiile bancare interne, inclusiv transferuri electronice, plăți interbancare și retrageri de numerar (inițial). Se taxau cu 0,3% tranzacțiile persoanelor fizice (cu un plafon maxim de 6.000 forinți – circa 20 euro – pe tranzacție) și cu 0,3–0,6% tranzacțiile companiilor (fără plafon). Inițial, retragerile de numerar au fost taxate mai mult (0,6%), dar măsura a fost relaxată ulterior. Măsura a generat aproximativ 500–600 milioane euro anual.
Pe partea de efecte negative, se menționează faptul că băncile au transferat costurile asupra clienților (au crescut comisioanele la transferuri, unele bănci au introdus taxe noi sau au majorat tarifele pentru operațiuni curente). A fost descurajată folosirea plăților electronice (s-a observat o stagnare a plăților online între 2013–2015). Companiile și populația au început să folosească mai des numerarul, chiar și pentru sume mari. A crescut cererea pentru operațiuni alternative (plăți în natură, barter, rețele de clearing).
În urma criticilor, guvernul a menținut taxa, dar a făcut unele ajustări (plafonări, exceptări) și, în paralel, a început să promoveze plățile electronice prin stimulente, ca măsură compensatorie.
Slovacia a introdus recent o taxă pe tranzacțiile bancare, dar care se aplică diferit. Sunt vizate firmele și persoanele fizice autorizate, și nu se aplică persoanelor fizice obișnuite (angajați, pensionari). Este vorba de o taxă de 0,4% din transferurile bancare, cu plafon de 40 EUR per tranzacție, 0,8% la retrageri de numerar (ATM sau ghișeu), fără plafon, și 0,4% la pre-facturare / costuri reîncadrate.
Avantaje pe termen scurt, dezavantaje pe termen lung
Taxele pe tranzacțiile bancare pot aduce venituri rapide statului, așa cum s-a întâmplat în fiecare țară unde s-au aplicat. În paralel, se descurajează utilizarea sistemului bancar și pot afecta incluziunea financiară. Revenirea la numerar pentru micro-tranzacții poate fi mai de durată decât aplicarea taxei pe tranzacțiile bancare, nu toată lumea va avea încredere că autoritățile au renunțat definitiv la această idee.
În plus, ideea de a taxa banii din bănci, fie și sub această formă, i-ar putea determina unii să își mute o parte din economii în alte jurisdicții, în țări unde deficitele bugetare nu sunt atât de presante. Ca la orice creștere a fiscalității, cererea din economie s-ar putea reduce, deci încasări mai mici din TVA.
Nu în ultimul rând, surprinde mărimea taxei vehiculate în România. La o tranzacție de 100 lei, reținerea sumei de 1 leu ar echivala cu 1%, semnificativ peste valoarea impusă în Ungaria sau Slovacia (0,3–0,4%). La un calcul sumar, pentru 100 de tranzacții per familie pe lună plătite cu cardul/mobilul, guvernul ar reține 100 de lei, ceea ce ar putea cântări mai greu decât creșterea facturilor la energia electrică pentru un apartament de 2 camere.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Asigurări RCA

Asigurări RCA
  • Alegi cea mai bună asigurare
  • Plătești online cu cardul
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Banii si economia

Alte Articole

Cât au câștigat deponenții din stabilitatea cursului de schimb?

Cât au câștigat deponenții din stabilitatea cursului de schimb?

În ultimii patru ani, cursul mediu calculat de BNR a oscilat în jurul valorii de 4,9 lei/euro, iar cei care și-au păstrat economiile în lei au beneficiat de diferențialul de dobândă.

09 Mai 2025 | Banii si economia
Rabla 2025: cu ce noutăți vine programul în acest an?

Rabla 2025: cu ce noutăți vine programul în acest an?

Înscrierea producătorilor pentru validare se desfășoară între 30 aprilie și 7 mai. Sistemul de acordare a eco-tichetelor a fost simplificat, iar valoarea pentru autovehiculele electrice a urcat la 37.000 lei.

29 Apr 2025 | Banii si economia
De ce crește prețul aurului?

De ce crește prețul aurului?

Cu o apreciere de 50% în ultimele 12 luni și o creștere de 34% de la începutul anului, aurul a intrat repede în vizorul speculatorilor.

23 Apr 2025 | Banii si economia
Trump a răsturnat masa. Ce poate urma?

Trump a răsturnat masa. Ce poate urma?

„Ziua eliberării” aduce tarife vamale mai mari decât se estima, spectrul recesiunii globale și un nou val de aversiune la risc pe piețele financiare, care poate afecta costurile de refinanțare ale României.

05 Apr 2025 | Banii si economia

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul