Controverse pe solutionarea alternativa a litigiilor la SAL-Fin

Solutionarea alternativa a litigiilor in domeniul financiar non-bancar isca noi controverse. Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) sustine ca 35% dintre conciliatorii SAL-Fin ar fi incompatibili cu functia pe care o detin pentru ca sunt angajati cu forme legale ai firmelor de asigurari.

La randul sau, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca, pana la aceasta data nu au existat contestatii privind impartialitatea conciliatorilor in cadrul procedurilor solutionate.

”ASSAI a transmis consiliului ASF o solicitare de revocare a mandatului colegiului SAL-Fin, retragerea autorizatiei de practica a conciliatorilor SAL-Fin incompatibili, retragerea autorizatiei de practica a conciliatorilor SAL-Fin care, desi nu indeplineau criteriile de experienta si/sau pregatire, au fost admisi sa practice aceasta activitate, precum si modificarea regulamentului SAL-Fin prin dezbatere publica transparenta”, se arata in comunicatul ASSAI.

Ce se intampla daca un conciliator este angajatul unui asigurator?

Potrivit ASF, insa, conciliatorii care lucreaza pentru platforma de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar non-bancar au obligatia de a se abtine de la solutionarea unei cereri in cazul in care sunt sau au fost angajati ai unui asigurator implicat in litigiul respectiv.

”Prin urmare, nu a existat niciun caz solutionat prin intermediul SAL-Fin in care un conciliator sa fie salariat sau sa fi fost remunerat direct sau indirect de catre acesta. Mai mult decat atat, consumatorul are la dispozitie toate informatiile necesare pentru a decide daca doreste sau nu sa fie reprezentat de catre un conciliator care lucreaza in domeniu, avand posibilitatea sa sesizeze orice fel de abatere pe care o constanta in cadrul solutionarii”, se arata in comunicatul ASF.

Autoritatea a precizat ca eventualele probleme cu conciliatorii sunt judecate de plenul conciliatorilor, care reprezinta corpul expertilor, independenti de ASF, care delibereaza asupra problemelor.

”Hotararile si incheierile date de catre conciliatorii SAL-Fin au fost acceptate de parti in proportie de peste 99%, existand doar o singura hotarare atacata pe rolul instantelor judecatoresti”, se arata in comunicat.

Totodata, ASSAI sustine ca SAL-Fin a restrans drepturile consumatorului de a fi reprezentat prin mandatari in situatia in care consumatorul a decis ca despagubirea sa fie achitata in contul reparatiilor efectuate de unitatea service care detine si calitatea de mandatar al consumatorului.

In acest caz, ASF precizeaza ca “persoanele fizice si/sau juridice pot reprezenta/ asista consumatorii in cadrul procedurilor SAL-Fin doar in masura in care reprezinta interesul direct al consumatorului si nu interese comerciale sau de alta natura”.

Care sunt termenele de solutionare a litigiilor?

In plus, reprezentantii serviceurilor reclama faptul ca termenele de solutionare a litigiilor sunt in mod deliberat extrem de lungi. “Lipsa unor termene si proceduri clare in Regulamentul SAL-Fin prin care asiguratorul sa fie obligat sa raspunda catre SalFin intr-un termen rezonabil de timp, conduce la prelungirea nejustificata a solutionarii, aceasta ajungand sa fie finalizata abia in 6 luni”, se arata in comunicatul ASSAI.

La randul sau, ASF arata ca procedurile SAL-Fin prevad termene de 60 de zile (pentru procedura cu propunere solutie) respectiv 90 de zile (pentru procedura cu impunere), fata de termenele de 90 de zile prevazute de directiva europeana si OUG aferente.

“Cel mai lung termen, in care comerciantul este obligat sa raspunda solicitarii venite din partea SAL-Fin, este de 15 zile si nu s-au inregistrat cazuri in care acest termen sa fie depasit. Asa cum reiese si din raportul SAL-Fin si al Colegiului de coordonare pentru anul 2016, publicat pe pagina oficiala, în luna februarie 2017, durata medie a procedurilor nu depaseste 49 de zile (exista un numar insemnat de cereri solutionate intr-un interval cuprins intre 7 si 30 de zile)”, subliniaza ASF.

Conciliatorii SAL-Fin au primit, pana in prezent, 120 de cereri de solutionare, dintre care 98 au fost acceptate, 16 sunt in proces de conciliere, 75 sunt solutionate, iar una este contestata.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Asigurari


Asigurarile facultative de locuinta vin cu “meserias” la pachet
Asigurarile facultative de locuinta vin cu “meserias” la pachet

Companiile de asigurari au inteles ca in aceasta perioada gasirea unui profesionist pentru lucrari urgente in locuinta nu e tocmai usoara si asigura asistenta tehnica la domiciliu, in limitele unei anumite sume, in cazul producerii evenimentelor asigurate.

19 Mai 2021 | Asigurari

Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA
Pandemia n-a pus bete in roate vanzarii de polite RCA

In primele 9 luni ale anului, piata RCA a fost caracterizata de o crestere cu 4% a valorii primelor brute subscrise, in vreme ce prima medie anualizata a scazut cu aproximativ 1% fata de trimestrul al treilea din 2019.

23 Decembrie 2020 | Asigurari

SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA
SAL-Fin, o alternativa reala pentru soferii nemultumiti de despagubirile RCA

Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Non-bancar (SAL-Fin), organism creat în interiorul ASF, poate aduce pe aceeasi lungime de unda pretentiile pagubitiilor RCA cu oferta asiguratorilor.

17 Decembrie 2020 | Asigurari

Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini
Asigurarea de raspundere civila nu e doar pentru masini

Companiile de asigurari ofera asigurari de raspundere civila pentru persoane fizice in cazul unor daune produse tertilor, fie ca acestia sunt chiriasi, proprietari, pietoni loviti de biciclisti etc, in ideea ca un simplu “pardon, scuzati” poate fi de multe ori insuficient.

7 Decembrie 2020 | Asigurari

Mai multe articole

GHIDURI


Asigurari RCA

Polita de asigurare pentru raspundere civila auto (RCA) este obligatorie pentru posesorii de autoturisme. Prin intermediul ei, se acorda despagubiri pentru prejudiciile produse prin accidente, din culpa soferului care a condus autovehiculul. Totul despre RCA, limite de despagubire, valoarea despagubirilor, ce faci in caz de accident, bonus-malus si

Asigurari de viata

O asigurare de viata este o modalitate de a ne proteja financiar, pe noi sau familia noastra, in cazul producerii unor riscuri specifice, in schimbul platii unei prime de asigurare. Care sunt riscurile acoperite, cine are nevoie de o asigurare de viata, avantaje si exceptii in Ghidul complet Asigurari de viata.

Inapoi sus