Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Promotii de Black Friday? Cum obtin o reducere reala?


Febra Black Friday creste de la an la an si cuprinde tot mai multi comercianti. Poate tocmai de aceea, unii fura startul, altii cosmetizeaza preturile sau apeleaza la alte artificii pentru a castiga clientul pregatit pentru marile reduceri. Doar ca, de cele mai multe ori, aceste „ajustari” depasesc limita legalitatii.


Promotiile de Black Friday au intrat, in ultimii ani, in atentia autoritatilor, avand in vedere numeroasele reclamatii primite de la consumatori, cele mai multe vizand preturile inselatoare afisate de comercianti.

Dupa ce a analizat campaniile de reduceri din 2017, Consiliul Concurentei a ajuns la concluzia ca pretul la care se aplica reducerea (pretul de referinta, care apare taiat pe eticheta) afisat de comerciantii online era mai mare decat prevedea legea pentru aproape 80% din produsele monitorizate. In plus, in cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate de Black Friday 2017, pretul taiat a fost mai mare chiar decat pretul maxim practicat in ultimele 30 de zile, ceea ce este ilegal potrivit legislatiei privind campaniile de reduceri.

Asadar, din datele analizate de autoritatea pentru concurenta, reiese ca exista un comportament generalizat de nerespectare a legislatiei privind campaniile de reduceri de preturi. „Aceasta practica, de a creste sau de a mentine artificial pretul de referinta in cadrul promotiilor (exemplu Black Friday), creeaza consumatorilor impresia ca beneficiaza de o reducere mai mare decat este in realitate. De fapt, consumatorii platesc un pret apropiat celui din afara campaniei, ceea ce poate constitui o incalcare a legislatiei in domeniu”, a declarat Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, Consiliul Concurentei recomanda retailerilor online sa puna la dispozitia clientilor prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care acestia sa poata verifica istoricul de pret, chiar si in afara unei obligatii legale in acest sens. In acel fel, consumatorii isi pot construi mai usor si un buget personal de cheltuieli.

La ce trebuie sa fiu atent pentru a nu fi inselat?

Pentru campania din 2018, si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a elaborat si publicat un Ghid pentru consumatorii care vor sa profite de reducerile comerciantilor in perioada Black Friday.

Primul pe lista de avertismente a ANPC este tot pretul, acesta fiind cel mai important element in cadrul campaniei. Indiferent ca este vorba de un magazin online sau de unul clasic, pretul trebuie intotdeauna afisat clar, lizibil, in lei si cu toate taxele incluse (TVA si alte taxe suplimentare, daca este cazul), precizeaza ANPC.

In plus, pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta, acesta din urma fiind cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in ultimele 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.

Orice anunt de reducere de pret, exprimata in valoare absoluta sau in procent, trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice: fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; fie prin mentiunile „pret nou”, „pret vechi” langa sumele corespunzatoare; fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.

Trainingul BaniIQ recomanda achizitia produselor cand acestea sunt cu adevarat necesare, nu doar pentru ca sunt la reducere, intrucat pot deveni in final inutile.

Pot renunta la produs dupa ce l-am cumparat?

In cazul magazinelor clasice, legea NU iti da dreptul de a renunta la produs dupa ce l-ai cumparat. Acesta nu mai poate fi inlocuit sau contravaloarea acestuia sa-ti fie rambursata decat daca este defect.

In cazul magazinelor online, produsul poate fi returnat in 14 zile calendaristice de la momentul primirii produsului, fara explicatii ori costuri suplimentare. Insa, daca vanzatorul nu trimite un curier pentru ridicarea produsului, va trebui sa platesti tu returul.

Pe de alta parte, comerciantul este obligat sa-ti ramburseze pretul platit (inclusiv costurile de livrare) in termen de maxim 14 zile de la momentul in care ai renuntat la contract (la achizitie).

Atentie! Exista anumite cazuri in care nu te poti retrage din contract, cum ar fi pentru produsele care sunt realizate dupa specificatiile tale sau inregistrarile audio, video ori programele informatice.

In plus, in cazul in care ai folosit produsul mai mult decat pentru a-i testa functionalitatea, comerciantul poate retine, in anumite cazuri, o parte din pretul platit de tine pentru produs.

Daca produsul ajunge la tine deteriorat sau distrus, vanzatorul este cel care suporta pierderea. Poti solicita in acest caz un nou produs sau poti renunta la contract. Prin urmare, ai dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, daca produsul din interior este in cea mai buna stare, chiar daca unii comercianti nu permit acest lucru. In plus, ghidul contine o serie de informatii cu privire la repararea sau inlocuirea produsului, dar si la modul in care functioneaza garantiile.

Sfaturi pentru consumator

   - Fa o lista cu produsele pe care doresti sa le achizitionezi si cu preturile actuale ale acestora. Acest lucru te va ajuta sa eviti falsele reduceri de preturi, de exemplu atunci cand comerciantii maresc pretul si aplica procentul de reducere la pretul astfel majorat

   - Verifica cu atentie modul in care este afisata reducerea pe site sau pe eticheta produsului

   - Nu cadea in capcana ofertelor care anunta mari reduceri de preturi doar pentru a te atrage sa intri in magazin

   - In cazul in care comanzi online, verifica, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ai ales produsul

   - Utilizeaza cardul pentru a face plata. In unele situatii, precum cazurile de frauda, daca ai platit prin card, poti utiliza procedura refuzului la plata pentru a-ti recupera suma platita – in principiu, in cel mult 30 de zile de la data platii

Cum platesc in siguranta online?

In cazul platii online a produselor, trebuie sa stii care iti sunt drepturile in cazul in care rambursezi produsul, sau, din varii motive, tranzactia se anuleaza. Printre acestea se numara, dreptul de a adresa bancii refuzul la plata daca nu primesti bunurile/serviciile comandate sau la parametrii specificati si dreptul de a primi sumele platite in avans in termen de cel mult 7 zile, daca produsul comandat nu se afla pe stoc sau comanda este anulata.

O atentie sporita trebuie acordata alegerii magazinului online unde urmeaza sa fie facute cumparaturile. Pentru aceasta, trainingul Baniipenet.ro a pus la punct o lista cu cele mai importante recomandari:

   - Informeaza-te si achizitioneaza de la furnizorii cunoscuti de tine si/sau cu o anumita reputatie

   - Cumpara doar de pe site-uri care folosesc cel putin pentru pagina de plata o conexiune securizata de tip “https://” care are un simbol cu lacat verde afisat inaintea adresei paginii accesate

   - Nu oferi niciodata informatii personale sau legate de card si PIN prin telefon sau email

   - Pastreaza dovada cu datele privind tranzactiile efectuate pe internet, impreuna cu site-ul magazinului

   - Cauta pe site-ul magazinului un numar de contact sau adresa de e-mail si noteaza-le in cazul in care ai nelamuriri

   - Citeste cu atentie procedurile si costurile de achizitionare si livrare, precum si conditiile de returnare puse la dispozitie de magazinul online


Distribuie articolul




Alte articole

Serviciu instant de plati de la Transfond

Serviciu instant de plati de la Transfond

Incepand cu 10 decembrie 2018, Transfond va pune la dispozitia prestatorilor de servicii de plati produsul Plati Instant, o infrastructura interbancara pentru plati de retail in timp real de pana la 50.000 lei. Utilizatorii finali - consumatori, autoritati, business-uri, vor putea utiliza serviciul atat pentru plati, cat si pentru incasari.

Citeste mai mult
Cum poti plati la magazin cu ajutorul unui QR code?

Cum poti plati la magazin cu ajutorul unui QR code?

Implementarea platii cu cardul avanseaza cu dificultate in mediul rural, acolo unde vanzarile comerciantilor sunt reduse, astfel ca achizitionarea terminalelor de plata este nejustificat de scumpa. O solutie pentru inlocuirea aparaturii necesare platii cu cardul ar fi plata prin QR code. Cum functioneaza?

Citeste mai mult
Fiscul trimite decizii de impunere pe ultimii 5 ani! Vezi cand trebuie sa platesti!

Fiscul trimite decizii de impunere pe ultimii 5 ani! Vezi cand trebuie sa platesti!

Persoanele fizice cu datorii la stat vor primi, pana in data de 15 noiembrie, o decizie de impunere de la Fisc, pe ultimii 5 ani, pe care trebuie sa le plateasca pana in martie 2019. Pentru cei care platesc pana la finalul acestui an, Ministerul Finantelor are in vedere sa acorde un bonus de pana la 10%, a anuntat ministrul Eugen Teodorovici.

Citeste mai mult
Plata taxelor si impozitelor, posibila si prin internet banking

Plata taxelor si impozitelor, posibila si prin internet banking

Plata taxelor si impozitelor online, prin intermediul ghiseul.ro, se poate realiza, de acum, si prin internet banking. Deocamdata, sistemul pilot a fost implementat de o singura banca, insa urmeaza sa fie extins si la celelalte. Pana acum, plata darilor la stat pe aceasta platforma se putea realiza doar cu cardul.

Citeste mai mult