Comisia Europeana faciliteaza accesul populatiei la un cont bancar

Comisia Europeana a reluat problema asigurarii accesului la un cont bancar pentru toti cetatenii UE. Acest drept se refera inclusiv la deschiderea unui cont bancar intr-un alt stat decat cel de resedinta. Totusi, Comisia a renuntat la ideea unui proiect legislativ in favoarea unei recomandari, initiativa criticata de reprezentantii consumatorilor.

Contul bancar a devenit un instrument de baza pentru derularea normala a vietii cotidiene. De la plata facturii pana la incasarea sau transmiterea de fonduri, contul bancar ofera atat economie de timp cat si de bani.

Cu toate acestea, studii recente arata ca aproximativ 30 de milioane de consumatori in varsta de peste 18 ani din Uniunea Europeana nu au un cont bancar. Dintre acestia, se estimeaza ca 6,4 milioane se gasesc in aceasta situatie deoarece nu li se ofera efectiv posibilitatea de a deschide cont sau le este teama sa solicite deschiderea unui cont bancar.

Aceasta cifra nu include persoanele “mobile”, care pot intampina dificultati la deschiderea unui cont intr-un alt stat decat statul lor de resedinta. Situatia este si mai grava in cazul Romaniei si Bulgariei, unde conform studiilor Comisiei s-a stabilit ca aproape jumatate dintre respondenti nu au cont bancar.

De la lege la recomandare

Pentru a elimina acest obstacol, Comisia Europeana a anuntat de multa vreme ca are in vedere reglementarea problemei. Inca din 2007, Comisia a invitat toate grupurile de interese (autoritati publice, industrie, consumatori, mediu academic, etc) sa reflecteze asupra oportunitatii ca, de la o anumita data, toti cetatenii si rezidentii Uniunii Europene sa beneficieze de dreptul de a avea acces la un cont bancar de baza.

La inceputul anului 2009, Comisia a lansat o consultare publica pe tema incluziunii financiare si a asigurarii accesului la un cont bancar de baza. In toamna anului 2010, Comisia a lansat o noua consultare, pe tema accesului la un cont bancar pentru plati si a inclus aceasta problema in planul de lucru pentru 2011.

In ciuda faptului ca parea favorabila unei rezolvari a problemei pe calea unui act legislativ, Comisia a optat in final pentru varianta unei recomandari, motivand ca si aceasta are suficienta forta pentru a produce efectele scontate.

“O recomandare prezinta avantajul de a transmite un mesaj clar statelor membre asupra masurilor care trebuie luate pentru a remedia o situatie defectuoasa a pietei, lasand in acelasi timp suficienta flexibilitate la nivel national asupra modurilor de actiune”, se arata in comunicarea Comisiei Europene.
Recomandarea Comisiei trebuie aplicata in maximum sase luni de la publicare.

De asemenea, Comisia si-a luat angajamentul ca, dupa un an de la intrarea in vigoare a recomandarii, sa evalueze rezultatele concrete ale aplicarii acesteia in statele membre. Si daca se va ajunge la concluzia ca acestea sunt nesatisfacatoare, Comisia se angajeaza sa treaca la adoptarea de reglementari obligatorii.

Reprezentantii consumatorilor nu cred in puterea recomandarilor


Schimbarea de directie nu este insa pe placul reprezentantilor consumatorilor. Grupul de experti al utilizatorilor de servicii financiare la nivel european (FSUG) a transmis scrisori in care isi exprima ingrijorarea in legatura cu schimbarea de pozitie a Comisiei Europene atat catre Michel Barnier, comisarul european pentru Piata Interna si Servicii, cat si catre presedintele Comisiei Europene, Jose Manuel Durao Barroso.

“In opinia noastra, o simpla recomandare nu este solutia potrivita. Ea nu poate avea aceeasi eficienta precum o propunere legislativa, in ceea ce priveste rezolvarea problemei accesului la un cont bancar pentru 30 milioane de cetateni europeni. Prea multe recomandari au sfarsit in  trecut prin a nu fi implementate”, se precizeaza in scrisoarea transmisa catre oficialii Comisiei.

FSUG a adus in sustinerea pozitiei sale concluziile mai multor studii, care au aratat ca accesul la un cont bancar este crucial pentru integrarea cetatenilor in societate. In plus, in Planul de actiuni privind serviciile financiare, adoptat inca din 1999, se specifica faptul ca incluziunea financiara este un pas esential catre o piata integrata de servicii financiare.

De asemenea, in Cartea Alba a politicilor privind serviciile financiare in perioada 2005-2010 se subliniaza ca “accesarea unui cont bancar este punctul de pornire pentru majoritatea consumatorilor catre serviciile financiare”.

Schimbarea de pozitie a Comisiei Europene a fost criticata si de cea mai importanta organizatie europeana a consumatorilor - Biroul European al Consumatorilor (BEUC).

“Comisia a ratat o oportunitate imensa de a face ceva concret pentru cetatenii europeni. Retragerea acestui proiect legislativ este o stire negativa pentru milioane de europeni. A avea un cont bancar este un drept de baza. Niciunei banci din UE nu ar trebui sa ii fie permis sa refuze o persoana care doreste sa isi deschida un cont”, a precizat Monique Goyens, directorul general al BEUC.

Ce prevederi-cheie include reglementarea europeana?

Recomandarea cere statelor membre sa se asigure ca orice consumator cu resedinta legala in Uniunea Europeana si care nu detine un cont de plati in acel stat membru, are dreptul de a deschide si utiliza un cont de plati de baza. Statele membre trebuie sa asigure accesul la un astfel de cont indiferent de situatia financiara a consumatorilor, deci inclusiv somerilor si celor aflati intr-o situatie financiara precara.

Statele membre trebuie sa se asigure ca, atunci când o cerere de deschidere a unui cont de baza este respinsa, prestatorul de servicii informeaza consumatorul imediat, in scris si gratuit, cu privire la motivele si justificarea refuzului.

Consumatorii trebuie sa aiba acces la o gama de servicii de plata esentiale: depunerea si retragerea de numerar din cont, primirea in cont a veniturilor sau a prestatiilor sociale, plata facturilor sau a impozitelor si cumpararea de marfuri si servicii, prin debitare directa, virament sau utilizarea unui card. Astfel de servicii trebuie sa permita si achizitionarea de marfuri si servicii online si sa dea posibilitatea consumatorilor de a initia ordine de plata prin intermediul serviciilor bancare online.

In cazul in care prestatorul de servicii de plata percepe consumatorului un comision pentru deschiderea, gestionarea si inchiderea contului si pentru utilizarea serviciilor asociate acestuia, suma totala perceputa trebuie sa fie rezonabila pentru consumator si de asa natura incat sa nu-l impiedice pe acesta sa deschida un asemenea tip de cont si sa utilizeze serviciile asociate acestuia.

Nivelul “rezonabil” trebuie stabilit in functie de unul sau mai multe din urmatoarele criterii: nivelul venitului din tara respectiva, comisioanele medii asociate conturilor de plati, costurile aferente furnizarii unui cont de plati de baza, precum si nivelul preturilor de consum din tara respectiva.

De asemenea, accesul la un cont de plati de baza nu trebuie conditionat de achizitionarea unor servicii suplimentare.

Contul de plata de baza ieftineste si transferul de bani

Motivele pentru care o banca refuza in momentul de fata sa deschida un cont sunt variate, dar tin in principal de lipsa unei resedinte permanente, de un nivel al venitului prea mic, de un istoric de credit negativ.

De asemenea, s-a constatat ca astfel de probleme sunt intampinate in general de persoanele aflate la munca sau la studiu intr-un alt stat membru decat cel in care isi au resedinta permanenta.

Acestia lucreaza in continuare cu numerar, iar transmiterea de bani in tara de provenienta se face in general prin serviciile de transfer rapid, mult mai costisitoare decat un transfer standard.

Spre exemplu, un transfer de 1.000 euro din Italia in Romania poate costa sub 5 euro prin transfer bancar. Prin companiile de transfer rapid de numerar, comisioanul ajunge pana la 50 euro sau chiar mai mult. 


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Plati


Platile interbancare facute in numai 10 secunde iau avant
Platile interbancare facute in numai 10 secunde iau avant

Adoptat in premiera in aprilie 2019 de CEC Bank si Banca Transilvania, la care au aderat ulterior BCR si Libra Internet Bank, serviciul Plati instant dezvoltat de Transfond presupune transferul ultrarapid intre bancile partenere a sumelor de pana la 50.000 lei, indiferent de momentul platii-seara, in weekend sau in timpul sarbatorilor legale.

26 August 2020 | Transferuri de fonduri

Cat costa sa primesti si sa trimiti bani in/din contul curent in lei?
Cat costa sa primesti si sa trimiti bani in/din contul curent in lei?

Bancile au inceput sa incurajeze platile online in defavoarea celor prin ghiseu. Sunt banci unde platile si incasarile sunt gratuite, daca exista un venit recurent de cateva sute de lei incasat lunar, dar exista si cazuri in care bancile taxeaza si incasarile in conturi, desi nu au costuri asociate in aceasta situatie.

6 August 2020 | Transferuri de fonduri

Cum poti sa retragi cash cand platesti la POS?
Cum poti sa retragi cash cand platesti la POS?

Benzinariile Rompetrol ofera servicul de cashback clientilor, care pot scoate numerar de la POS-uri in limita a 200 de lei, daca fac in prealabil o plata cu cardul. Rompetrol nu percepe comision, dar bancile partenere ar putea sa o faca.

29 Iunie 2020 | Transferuri de fonduri

Revolutia Revolut incepe sa piarda din atractivitate
Revolutia Revolut incepe sa piarda din atractivitate

Epoca gratuitatilor pare sa fi apus la unul dintre FinTech-urile care au atras foarte multi romani. Din 12 august, Revolut va introduce comisioane la platile cu cardul in alte monede decat leul si va micsora limita de conversie gratuita pentru cei care faceau schimburi valutare.

16 Iunie 2020 | Transferuri de fonduri

Mai multe articole

Inapoi sus