Activitatea bancara, deja afectata de telefonia mobila

Aratam recent ca, din ce in ce mai des, telefonia mobila intefereaza cu activitatea bancara si prezentam principalele riscuri ce se contureaza la orizont, odata cu utilizarea telefonului mobil pe post de intermediar in accesarea conturilor si derularea unor tranzactii. Utilizare menita, in principiu, sa usureze si sa simplifice viata, ce vine la pachet cu riscul de a rata tranzactii importante.

In acest sens, dadeam ca exemplu edificator autorizarea platilor cu cardurile prin sistemul 3D Secure, menit sa impiedice efectuarea de plati facute de o persoana straina care intra in posesia cardului (avand astfel acces nu doar la datele de baza, dar si la codul de control de trei cifre, aflat pe verso).

Reamintesc faptul ca, pana de curand, se introducea o parola personala, care era stabilita in sistem. Dependenta de telefonul mobil era nula, deoarece tranzactia se putea face direct pe un calculator personal, fara telefonul mobil. Invocand securitatea sporita a unui cod unic (specific tranzactiei in cauza si limitat ca valabilitate in timp), bancile au impus clientilor autorizarea 3DSecure prin trimiterea unui mesaj pe telefonul mobil, pe numarul de telefon din relatia cu banca.


Ori, interpunerea telefoniei mobile pe traseul efectuarii unor operatiuni de plata a venit la pachet cu posibilitatea ca telefonul sau reteaua de telefonie sa nu functioneze corect. Asta lasand la o parte cazul in care unei persoane i se sustrag si cardul si telefonul, si atunci hotul are acces la tranzactii si la sumele din cont tocmai prin faptul ca i se transmite pe telefon acel cod unic de autorizare.

Prima ipoteza s-a si materializat in week-end-ul de la inceputul lunii iulie, cand reteaua Digimobil s-a confruntat temporar si aleator, potrivit celor declarate de serviciul de relatii cu clientii de anumite probleme tehnice, astfel incat SMS-urile transmise automat de procesatorul Romcard nu au ajuns la destinatar pentru autorizarea platilor aflate in curs de efectuare.
 
Din pacate, din cate am inteles, nici sistemul de autorizare al bancilor nu prevede posibilitatea transmiterii codului de autorizare unic pe adresa de e-mail, pentru a putea utiliza calculatorul personal in loc de telefon la efectuarea cap-coada a tranzactiei. Dupa cum nici mesajul de a suna la banca emitenta nu ajuta la nimic, deoarece nici operatorul bancar nu stia si nu avea cum sa inteleaga ce se intampla.

Practic, banca functiona corect conform procedurilor de autorizare stabilite, mesajul de autorizare era transmis la timp si intocmai de Romcard dar, din motive independente de banca si de client, nu se puteau efectua tranzactii atata timp cat operatorul de telefonie mobila avea probleme tehnice.

Ceea ce ridica doua intrebari de principiu. Din moment ce banca a modificat unilateral conditiile de autorizare a tranzactiilor, de ce nu a prevazut si situatia, perfect posibila (dovada materializarea in scurt timp de la modificarea modalitatii de autorizare) ca interpunerea fortata a operatorului de telefonie mobila in activitatea bancara sa fie, in cazuri special, scurt-circuitata?

A doua, cine raspunde pentru pierderile materiale si disconfortul personal (ca sa folosim un eufemism) aferent tranzactiilor ce nu au mai putut fi efectuate in timp util, fara nicio vina din partea clientului, caruia i s-a impus modificarea modului de lucru fara alternativa pastrarii sistemului anterior, mai sigur si mai fiabil?


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Plati


Cat costa sa primesti si sa trimiti bani in/din contul curent in lei?
Cat costa sa primesti si sa trimiti bani in/din contul curent in lei?

Bancile au inceput sa incurajeze platile online in defavoarea celor prin ghiseu. Sunt banci unde platile si incasarile sunt gratuite, daca exista un venit recurent de cateva sute de lei incasat lunar, dar exista si cazuri in care bancile taxeaza si incasarile in conturi, desi nu au costuri asociate in aceasta situatie.

6 August 2020 | Transferuri de fonduri

Cum poti sa retragi cash cand platesti la POS?
Cum poti sa retragi cash cand platesti la POS?

Benzinariile Rompetrol ofera servicul de cashback clientilor, care pot scoate numerar de la POS-uri in limita a 200 de lei, daca fac in prealabil o plata cu cardul. Rompetrol nu percepe comision, dar bancile partenere ar putea sa o faca.

29 Iunie 2020 | Transferuri de fonduri

Revolutia Revolut incepe sa piarda din atractivitate
Revolutia Revolut incepe sa piarda din atractivitate

Epoca gratuitatilor pare sa fi apus la unul dintre FinTech-urile care au atras foarte multi romani. Din 12 august, Revolut va introduce comisioane la platile cu cardul in alte monede decat leul si va micsora limita de conversie gratuita pentru cei care faceau schimburi valutare.

16 Iunie 2020 | Transferuri de fonduri

Ce avantaje ofera aplicatiile bancare mobile?
Ce avantaje ofera aplicatiile bancare mobile?

In perioada izolarii sociale, multi au descoperit ca pot scuti drumuri la ghiseu si pot face chiar economii cu ajutorul aplicatiilor bancare mobile. Conso va prezinta principalele facilitati oferite de aceste aplicatii.

14 Mai 2020 | Transferuri de fonduri

Mai multe articole

GHIDURI


Conturi curente

Fiecare cont curent are un numar unic de identificare, format din 24 de caractere. Acesta este denumit cod IBAN, el fiind recunoscut la nivel international. Totul despre codul IBAN, cont curent, plati, comisioane, extras de cont si alte intrebari in Ghidul Conturi curente.

Inapoi sus