Volksbank acuza de abuz Protectia Consumatorului pentru dezvaluirea amenzii acordate

Volksbank considera ca este un abuz informarea publicului de catre Protectia Consumatorilor cu privire la amenzile acordate, deoarece deciziile pot fi atacate in instanta. Reactia vine dupa ce oficiul din Cluj a facut publica acordarea unei amenzi de 100.000 lei. In strainatate, amenzile sunt publicate in mod frecvent de catre autoritati.

Seful Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor din Cluj (CJPC Cluj), Mircea Radu a anuntat ieri intr-o conferinta de presa ca a amendat Volksbank cu 100.000 lei, informeaza Capital.ro, citand Agerpress.

Motivul este introducerea comisionului de risc in cel de administrare, contrar prevederilor legale. In plus, inspectoratul a propus catre ANPC suspendarea activitatii de creditare a bancii la nivel national.

Motivatia bancii

Drept urmare, reprezentantii Volksbank au acuzat de abuz reprezentantii CJPC Cluj prin faptul ca au facut publice informatii despre masuri care sunt incerte in finalitatea acestora, dar care pot fi intelese gresit de catre publicul larg.

“Cum actele emise de ANPC sunt supuse controlului judiciar, instanta de judecata este singura in masura sa decida legalitatea unor asemenea acte/sanctiuni/propuneri”, precizeaza comunicatul Volksbank. Mai mult, neregulile gasite de CJPC Cluj sunt catalogate de banca drept “o speculatie”, care afecteaza moral si material institutia vizata.

In mod traditional, ANPC nu a facut pana acum publice amenzile acordate diverselor institutii financiare (si nu numai), tocmai din cauza faptului ca deciziile lor pot fi contestate in instanta. In cazul in care societatea amendata castiga procesul, ea poate cere apoi daune morale substantiale. Tocmai din acest motiv, comunicatele date de ANPC cu privire la controalele efectuate sunt lipsite de un aspect esential: institutiile amendate.

In alte tarile, amenzile sunt publicate fara probleme

In alte tari, aceasta retinere nu functioneaza insa in cazul autoritatilor de protectie a consumatorilor, care publica in mod frecvent amenzile acordate.

De exemplu, oficiul de protectie a consumatorilor din Polonia (UOKiK) anunta pe 13 septembrie 2010 ca a amendat Raiffeisen Bank cu 2,4 milioane de zloti (aproximativ 625.000 euro) pentru faptul ca incasa comisioane multiple pentru aceeasi operatiune. In acest caz, banca s-a conformat si a modificat clauzele contractuale.

Chiar si atunci cand banca contesta in instanta decizia, amenda este facuta publica. De exemplu, pe 25 august 2010, oficiul a anuntat amendarea cu aproape 3 milioane de zloti (aproximativ 750.000 euro) a Bank Gospodarki Zywnościowej pentru practicarea unor clauze abuzive, precum si faptul ca banca a decis sa mearga in instanta.

Si in tarile dezvoltate, cum ar fi in Marea Britanie sau Statele Unite, amenzile stabilite de autoritati sunt aduse cu rigurozitate la cunostinta publicului. Faptul ca reputatia unei societati comerciale este afectata, este mai putin important decat informarea potentialilor consumatori cu privire la problemele identificate. In acest fel si companiile devin mai responsabile, deoarece stiu ca risca pierderi mai mari decat simple amenzi (care la noi sunt oricum ridicol de mici) daca incalca legislatia.

Avand in vedere experienta internationala, poata ca ar fi cazul ca si ANPC sa ofere mai multe informatii despre toate controalele intreprinse, identificand in mod precis companiile sau institutiile financiare sanctionate.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu
Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu

Bancile penalizeaza operatiunile cu numerar in succursale, iar retragerile/depunerile de numerar la ghiseu pot echivala, procentual, cu o dobanda la termen. Exista insa modalitati de ocolire a acestor costuri.

3 August 2021 | Info banci

Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus