Reclamatiile cresc cand consumatorii au incredere in autoritati

Cresterea numarului de reclamatii la adresa institutiilor de credit se produce atunci cand consumatorii au incredere ca autoritatile vor rezolva problemele cu care se confrunta, arata un studiu al Bancii Mondiale. Acest fenomen se observa tot mai bine si la noi in ultima vreme, dupa implementarea OUG 50/2010.

Contractele de credit pe care consumatorii le acuza in prezent sunt in derulare de cativa ani, insa doar de curand clientii au inceput sa-si ceara tot mai frecvent drepturile. Nu intotdeauna disputele tin de drepturile dobandite o data cu intrarea in vigoare a OUG 50/2010, ci in dese cazuri, reclamatiile se refera la incalcarea de catre banci a unor prevederi legale anterioare sau chiar conditii contractuale.

“Pe masura ce oficiile de protectie a consumatoriilor castiga increderea publicului, este foarte probabil ca numarul de reclamatii sa creasca”, semnaleaza un studiu al Bancii Mondiale despre protectia consumatorilor si educatia financiara in 9 state central si est-europene.

Conform studiului, Serviciul de Ombudsman Financiar din Marea Britanie (entitate care solutioneaza disputele dintre banci si clienti pentru sume mici) si institutia similara din Irlanda au primit in primul an de functionare 31.000 de reclamatii, respectiv 2.600. Dupa 3 ani – pe masura ce institutiile au devenit cunoscute si au castigat increderea consumatorilor  - numarul de reclamatii s-a dublat in ambele state.

Schimbare de comportament

In Romania, ca si in restul noilor state membre, populatia nu era obisnuita sa urmareasca solutionarea disputelor. In cazul in care nu erau multumite de raspunsul primit de la banca, multe persoane nu-si mai continuau demersul, prin inaintarea unei sesizari la oficiile de protectie a consumatorilor.

In ultima perioada, insa, comportamentul s-a schimbat, si tot mai multi clienti nu se mai multumesc cu raspunsul primit de la banca. Conform datelor ANPC, peste 3.000 de clienti au reclamat bancile in 2009. In primele 8 luni din acest an, insa, numarul lor a ajuns la 3.700, din care aproape 1.500 dupa intrarea in vigoare a OUG. 50/2010. Daca tendinta se va mentine s-ar putea ajunge chiar la dublarea numarului de reclamatii in decurs de un an.

Acest lucru arata ca romanii au o incredere tot mai mare in capacitatea autoritatilor de a le rezolva problemele intampinate in relatia cu institutiile de credit. La acest lucru au contribuit si actiunile ANPC din ultima vreme, prin implicarea in pregatirea noului cadru legislativ privind creditele, masurile luate pentru implementarea noilor prevederi si mesajele directe ce au incurajat persoanele sa isi ceara drepturile.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso
Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso

BRD intra in clubul partenerilor Conso care permit utilizatorilor sa trimita o aplicatie de credit, din comparatoarele dedicate creditelor de nevoi personale, creditelor imobiliare si imprumuturilor Noua Casa.

7 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus