Hibele legislatiei privind solutionarea alternativa a litigiilor

Legislatia privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre clienti si banci, indelung asteptata, cuprinde o serie de neclaritati care, daca nu sunt corectate la timp, pot limita dreptul consumatorilor la o solutie echitabila. Ordonanta Guvernului, care transpune directiva europeana in domeniu, a fost publicata in Monitorul Oficial.

In primul rand, actul normativ limiteaza dreptul clientilor bancilor de a alege modalitatea de solutinare a litigiilor. 

Clientii bancilor devin captivi ai Centrului SAL

Potrivit Ordonantei, „litigiile din domeniul bancar sunt solutionate exclusiv prin proceduri SAL (solutionarea alternativa a litigiilor) de Centrul SAL (Centrul care va fi infiintat in acest scop)”.

Textul, in forma sa actuala extrem de restrictiva, ar putea anula dreptul consumatorului de a opta pentru solutionarea litigiului in instanta sau prin intermediul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului.

De acest aspect se leaga o alta prevedere a Ordonantei, cu privire la obligativitatea solutiei date de Centrul SAL.

Directiva europeana mentioneaza faptul ca statele membre pot decide daca solutia alternativa trebuie propusa, caz in care consumatorul o poate accepta sau nu, sau impusa.

Ordonanta Guvernului defineste ambele proceduri, insa in cazul Romaniei, unde au existat numeroase abuzuri ale bancilor, precum si vicii de informare a consumatorilor, impunerea unei solutii se poate dovedi nociva pentru consumatori.

In cazul solutiei impuse, partile trebuie informate in prealabil, inclusiv asupra consecintelor juridice. Insa Ordonanta nu impune ca aceasta informare sa se faca in scris, ceea ce ar putea da nastere la noi interpretari si conflicte care sa afecteze interesele consumatorilor.

Procedura SAL - gratuita pentru consumator sau nu?

Un alt aspect cuprins in Ordonanta care ar putea afecta consumatorii este cel legat de finantarea Centrului SAL. Actul normativ prevede faptul ca finantarea se asigura, printre altele, din „venituri proprii care se pot constitui din veniturile realizate din comisioane si sumele percepute pentru prestatiile in domeniu efectuate tertilor”.

Ori, la articolul 8 al ordonantei se prevede clar ca „in vederea asigurarii eficacitatii sustinute a procedurilor SAL” trebuie indeplinite mai multe conditii, printre care procedura SAL sa fie gratuita (lit.c). In acest caz, nu este clar la ce comisioane face referire actul normativ. Si daca aceste comisioane pot fi solicitate si consumatorilor.

Juristii taie si spanzura in Centrul SAL

Coordonarea Centrului SAL va fi asigurata de un colegiu de coordonare, care va trebui sa adopte si regulile privind procedura de solutionare a litigiilor. Acest colegiu va fi format din cinci membri - cate unul de la Banca Nationala, Asociatia Romana a Bancilor, ANPC, asociatiile de consumatori constituite conform legii si de un membru independent aes de cei patru. Acestia trebuie sa indeplinesca o serie de conditii, printre care sa aiba studii superioare juridice, atestate cu diploma.

Prin aceasta conditionalitate, care de altfel contravine si preambulului directivei, unde la pct. 36 se mentioneaza clar ca nu trebuie impusa obligativitatea studiilor juridice se genereaza din start un dezechilibru intre reprezentantii industriei bancare si reprezentantii consumatorilor. Asociatiile de consumatori si chiar ANPC au acces la un numar limitat de juristi, astfel incat posibilitatile de alegere vor fi afectate.

In plus, foarte multe dintre litigiile dintre banci si consumatori au la baza tocmai contractele propuse si avizate de juristii din banci, deci practic acestia vor fi acum chemati sa rezolve problemele pe care tot ei le-au creat.

In discutie ramane si modul in care va fi ales al cincilea membru al Colegiului, care vor fi criteriile care sa ii ateste independenta si pregatirea in domeniu. O solutie ar putea fi reprezentata de alegerea unui profesionist cu experienta din afara Romaniei care sa fi dovedit, in activitatea anterioara, impartialitate si profesionalism in analizarea unor litigii de acest gen.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu
Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu

Bancile penalizeaza operatiunile cu numerar in succursale, iar retragerile/depunerile de numerar la ghiseu pot echivala, procentual, cu o dobanda la termen. Exista insa modalitati de ocolire a acestor costuri.

3 August 2021 | Info banci

Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori
Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa.

13 Mai 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus