top banner

Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

13 Mai 2021 | Autor: Conso

Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa. 
Solutiile propuse sau intermediate de conciliatorii celor doua entitati sunt preferate de o parte tot mai mare a clientilor nemultumiti de relatia cu bancile ori societatile de asigurari care spera sa gaseasca in acest fel o rezolvare mai rapida la problemele lor decat traseul implicat de o actiune uzuala in justitie. 

La asta se adauga si lipsa costurilor, spre deosebire de actiunile in justitie, care presupun onorarii platite catre avocati si, in cazul pierderii litigiului, pot implica si cheltuieli de judecata platite partii adverse. 

SAL-Fin a solutionat de peste doua ori mai multe cereri decat in 2020

Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Nonbancar (SAL-Fin), organism ce activeaza in cadrul ASF, a primit anul trecut spre analiza 1.168 de cereri, in crestere puternica fata de 2019 cand se inregistrasera doar 521 de cereri. 

Dintre acestea, 814 de cereri au fost trimise spre solutionare catre conciliatori iar in prezent sunt finalizate 678 de solicitari (in 2019 se solutionasera doar 315), 126 de cereri se afla in procedura de conciliere, 5 sunt trimise spre examinare conciliatorilor iar 5 se afla in examinarea serviciului de Analiza si Suport Tehnic.

Din cele 354 de cereri respinse, majoritatea (207) nu aveau depuse toata documentatia necesara, 46 nu intruneau conditiile de competenta (obiectul concilierii nu se incadra in Regulamentul SAL-Fin), in 60 de cazuri era vorba de litigii intre persoane juridice,  in 32 cazuri decesiuni de creanta a drepturilor, etc. 

Consumatorii care apeleaza la SAL-Fin prefera solutiile impuse

In ceea ce priveste modul de desfasurare a litigiilor, in cazul a 738 de cereri consumatorii au ales procedura de impunere a unei solutii (91%) iar restul (76 cereri) au optat pentru procedura de propunere a unei solutii. 

Toate cererile depuse in 2020 au vizat neintelegerile cu firmele de asigurari-reasigurari. Astfel, au fost 761 de cereri vizand asigurarile RCA (93%), 22 vizand asigurarile CASCO, 29 legate de asigurari generale, o solicitare pentru asigurari de viata si una pentru asigurarile obligatorii PAD.

In ceea ce priveste durata medie de solutionare a litigiilor, s-a consemnat o medie de 30 de zile pentru procedura de solutionare a litigiilor prin propunerea unei solu?ii si o durata medie de 58 de zile pentru procedura de solutionare a litigiilor prin impunerea unei solu?ii (fiind excluse din calcul cererile respinse si cererile nesolutionate inca).

Cele mai frecvente solicitari si motive de nemultumire ale consumatorilor au fost depasirea termenului legal de plata a despagubirilor aferente dosarelor RCA, solicitarea de penalitati cuvenite consumatorilor pentru intarzierea despagubirilor in baza contractelor RCA, diferenta mare dintre sumele propuse de catre asiguratori in dosarele de dauna si calculele pe care consumatorii le primesc in urma evalu?rilor sau constatarilor din unitatile de service (in cazul RCA). 

Un pagubit RCA a primit peste 100.000 lei in plus de la SAL-Fin

Spre exemplu, un pagubit RCA a depus o cerere de despagubire pentru suma de 112.313 lei, iar asiguratorul a oferit suma de 8.444 lei. Consumatorul, nemultumit de suma primita, a apelat la SAL-Fin, iar in urma concilierii, compania de asigurare a fost obligata la plata unei diferente, in valoare de 103.868 lei, plus penalitati de intarziere de 0,2% pe zi. 

Intr-un alt caz, societatea de asigurare a facut o oferta de despagubire în valoare de 67.205 lei, iar in urma interventiei conciliatorilor SAL-Fin a fost stabilita drept despagubire suma de 94.755 lei. 

Per total, 84% dintre cereri au fost solutionate in favoarea consumatorilor (570 litigii) iar in 108 de decizii s-au mentinut conditiile intiale. Sumele suplimentare primite de consumatori in urma emiteri deciziilor de conciliere au reprezentat in 2020 aproximativ 3,17 milioane lei. 

CSALB - mai multe cereri ale consumatorilor, mai putine dosare acceptate

Anul trecut, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) a primit din partea consumatorilor 2.498 de cereri conforme, in crestere fata de 2019 cand se inregistrasera 2.117 cereri. 

Numarul dosarelor acceptate de banci/IFN-uri a fost insa in scadere, de la 664 in 2019 la 569 in 2020 (in conditiile aparitiei unor moratorii legislative, precum amanarea ratelor, clientii au fost incurajati sa negocieze direct cu bancile). Numarul cererilor solutionate amiabil (dar dupa sesizarea CSALB) a fost insa in crestere cu 32%, de la 244 la 323. 

Procentul cererilor clasate din total a scazut la 28% in 2020 (de la 31% in 2019 si 45% în 2018). Dintre acestea, 435 cereri au fost respinse de banci in 2020 pentru ca se refereau la radierea din Biroul de Credit, erau solicit?ri referitoare la creditele de tip ”Prima Casa”, prima de stat, creante cesionate, deci se refereau la situatii pentru care exista legisla?ii speciale. 

CSALB considera insa ca in cazul a 260 de cereri clasate de banci, motivele de respingere invocate au fost nejustificate.
Anul trecut, consumatorii au trimis catre IFN-uri 576 cereri din care doar 22 s-au transformat in dosare (au fost acceptate pentru negociere) iar alte 63 de cereri au fost solutionate amiabil, fara a se mai ajunge la conciliere.

Valoarea beneficiilor obtinute din negocierile consumatori-b?nci/IFN in 2020 a fost de 1,33 milioane euro in ciuda scaderii numarului de dosare fata de 2019, cand valoarea beneficiilor fusese de 1,25 milioane euro (spre deosebire de SAL-Fin care raporteaza doar beneficiile suplimentare obtinute de consumatori in urma concilierii, CSALB raporteaza  sumele rezultate in urma concilierii, fara a le mai raporta la cererile intiale ale consumatorilor). 

Daca in 2019 valoarea medie a beneficiilor consumatorilor/hotarare era de 2.700 de euro, in 2020 a crescut pana la 3.700 euro.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Info banci

Alte Articole

Economii cu bonus de dobanda in functie de abonament

Economii cu bonus de dobanda in functie de abonament

Revolut isi promoveaza pachetele exclusiviste oferind dobanzi in crestere la conturile de economii recent lansate, practica bancara anterioara presupunand dobanzi fixe sau stimularea economisirii in functie de sold.

28 Feb 2024 | Info banci
Promotii bancare in prag de toamna

Promotii bancare in prag de toamna

Mai multe oferte bancare aparute in ultima perioada propun bonusuri la achizitiile de la parteneri, reduceri de dobanda, costuri zero pe viata pe anumite pachete.

29 Aug 2023 | Info banci
Ce oferte scot in fata bancile in aceasta perioada?

Ce oferte scot in fata bancile in aceasta perioada?

Am analizat site-urile principalelor banci din Romania pentru fotografia canalelor de vanzari ale momentului-economisire, carduri de credit si debit, aplicatii mobile, oferte de creditare si, vedeta saptamanii, Black Friday.

08 Noi 2022 | Info banci
Exclusivitate Conso: Ce se intampla cu produsele clientilor Credit Agricole dupa fuziunea cu Vista Bank

Exclusivitate Conso: Ce se intampla cu produsele clientilor Credit Agricole dupa fuziunea cu Vista Bank

Vista Bank a preluat Credit Agricole Romania iar produsele si serviciile sale au fost incluse in oferta Vista. Conso va ofera cateva detalii privind integrarea acestora si pasii concreti pe care trebuie sa ii faca clientii Credit Agricole.

06 Oct 2022 | Info banci

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul