Concilierea SAL-Fin si CSALB e tot mai solicitata de consumatori

Numarul consumatorilor de servicii financiare care au apelat in 2020 la solutiile intermediate de cele doua entitati de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar (SAL-Fin si CSALB) a fost in crestere semnificativa. 

Solutiile propuse sau intermediate de conciliatorii celor doua entitati sunt preferate de o parte tot mai mare a clientilor nemultumiti de relatia cu bancile ori societatile de asigurari care spera sa gaseasca in acest fel o rezolvare mai rapida la problemele lor decat traseul implicat de o actiune uzuala in justitie. 

La asta se adauga si lipsa costurilor, spre deosebire de actiunile in justitie, care presupun onorarii platite catre avocati si, in cazul pierderii litigiului, pot implica si cheltuieli de judecata platite partii adverse. 

SAL-Fin a solutionat de peste doua ori mai multe cereri decat in 2020

Entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Financiar Nonbancar (SAL-Fin), organism ce activeaza in cadrul ASF, a primit anul trecut spre analiza 1.168 de cereri, in crestere puternica fata de 2019 cand se inregistrasera doar 521 de cereri. 

Dintre acestea, 814 de cereri au fost trimise spre solutionare catre conciliatori iar in prezent sunt finalizate 678 de solicitari (in 2019 se solutionasera doar 315), 126 de cereri se afla in procedura de conciliere, 5 sunt trimise spre examinare conciliatorilor iar 5 se afla in examinarea serviciului de Analiza si Suport Tehnic.

Din cele 354 de cereri respinse, majoritatea (207) nu aveau depuse toata documentatia necesara, 46 nu intruneau conditiile de competenta (obiectul concilierii nu se incadra in Regulamentul SAL-Fin), in 60 de cazuri era vorba de litigii intre persoane juridice,  in 32 cazuri decesiuni de creanta a drepturilor, etc. 

Consumatorii care apeleaza la SAL-Fin prefera solutiile impuse

In ceea ce priveste modul de desfasurare a litigiilor, in cazul a 738 de cereri consumatorii au ales procedura de impunere a unei solutii (91%) iar restul (76 cereri) au optat pentru procedura de propunere a unei solutii. 

Toate cererile depuse in 2020 au vizat neintelegerile cu firmele de asigurari-reasigurari. Astfel, au fost 761 de cereri vizand asigurarile RCA (93%), 22 vizand asigurarile CASCO, 29 legate de asigurari generale, o solicitare pentru asigurari de viata si una pentru asigurarile obligatorii PAD.

In ceea ce priveste durata medie de solutionare a litigiilor, s-a consemnat o medie de 30 de zile pentru procedura de solutionare a litigiilor prin propunerea unei solu?ii si o durata medie de 58 de zile pentru procedura de solutionare a litigiilor prin impunerea unei solu?ii (fiind excluse din calcul cererile respinse si cererile nesolutionate inca).

Cele mai frecvente solicitari si motive de nemultumire ale consumatorilor au fost depasirea termenului legal de plata a despagubirilor aferente dosarelor RCA, solicitarea de penalitati cuvenite consumatorilor pentru intarzierea despagubirilor in baza contractelor RCA, diferenta mare dintre sumele propuse de catre asiguratori in dosarele de dauna si calculele pe care consumatorii le primesc in urma evalu?rilor sau constatarilor din unitatile de service (in cazul RCA). 

Un pagubit RCA a primit peste 100.000 lei in plus de la SAL-Fin

Spre exemplu, un pagubit RCA a depus o cerere de despagubire pentru suma de 112.313 lei, iar asiguratorul a oferit suma de 8.444 lei. Consumatorul, nemultumit de suma primita, a apelat la SAL-Fin, iar in urma concilierii, compania de asigurare a fost obligata la plata unei diferente, in valoare de 103.868 lei, plus penalitati de intarziere de 0,2% pe zi. 

Intr-un alt caz, societatea de asigurare a facut o oferta de despagubire în valoare de 67.205 lei, iar in urma interventiei conciliatorilor SAL-Fin a fost stabilita drept despagubire suma de 94.755 lei. 

Per total, 84% dintre cereri au fost solutionate in favoarea consumatorilor (570 litigii) iar in 108 de decizii s-au mentinut conditiile intiale. Sumele suplimentare primite de consumatori in urma emiteri deciziilor de conciliere au reprezentat in 2020 aproximativ 3,17 milioane lei. 

CSALB - mai multe cereri ale consumatorilor, mai putine dosare acceptate

Anul trecut, Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) a primit din partea consumatorilor 2.498 de cereri conforme, in crestere fata de 2019 cand se inregistrasera 2.117 cereri. 

Numarul dosarelor acceptate de banci/IFN-uri a fost insa in scadere, de la 664 in 2019 la 569 in 2020 (in conditiile aparitiei unor moratorii legislative, precum amanarea ratelor, clientii au fost incurajati sa negocieze direct cu bancile). Numarul cererilor solutionate amiabil (dar dupa sesizarea CSALB) a fost insa in crestere cu 32%, de la 244 la 323. 

Procentul cererilor clasate din total a scazut la 28% in 2020 (de la 31% in 2019 si 45% în 2018). Dintre acestea, 435 cereri au fost respinse de banci in 2020 pentru ca se refereau la radierea din Biroul de Credit, erau solicit?ri referitoare la creditele de tip ”Prima Casa”, prima de stat, creante cesionate, deci se refereau la situatii pentru care exista legisla?ii speciale. 

CSALB considera insa ca in cazul a 260 de cereri clasate de banci, motivele de respingere invocate au fost nejustificate.
Anul trecut, consumatorii au trimis catre IFN-uri 576 cereri din care doar 22 s-au transformat in dosare (au fost acceptate pentru negociere) iar alte 63 de cereri au fost solutionate amiabil, fara a se mai ajunge la conciliere.

Valoarea beneficiilor obtinute din negocierile consumatori-b?nci/IFN in 2020 a fost de 1,33 milioane euro in ciuda scaderii numarului de dosare fata de 2019, cand valoarea beneficiilor fusese de 1,25 milioane euro (spre deosebire de SAL-Fin care raporteaza doar beneficiile suplimentare obtinute de consumatori in urma concilierii, CSALB raporteaza  sumele rezultate in urma concilierii, fara a le mai raporta la cererile intiale ale consumatorilor). 

Daca in 2019 valoarea medie a beneficiilor consumatorilor/hotarare era de 2.700 de euro, in 2020 a crescut pana la 3.700 euro.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu
Cum pot fi evitate comisioanele de retragere si depunere de numerar la ghiseu

Bancile penalizeaza operatiunile cu numerar in succursale, iar retragerile/depunerile de numerar la ghiseu pot echivala, procentual, cu o dobanda la termen. Exista insa modalitati de ocolire a acestor costuri.

3 August 2021 | Info banci

Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit
Digitalizarea a ajuns si la cardurile de credit

Pandemia a mutat tot mai multe operatiuni in zona online. Mai multe institutii financiare permit achizitionarea cardurilor de credit fara prezenta fizica. Cu fiecare saptamana care trece, se mareste numarul celor care fac tranzitia de la prezenta fizica in zona digitala.

28 Aprilie 2021 | Info banci

Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso
Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso

BRD intra in clubul partenerilor Conso care permit utilizatorilor sa trimita o aplicatie de credit, din comparatoarele dedicate creditelor de nevoi personale, creditelor imobiliare si imprumuturilor Noua Casa.

7 Aprilie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus