ANPC incearca sa stopeze abuzurile recuperatorilor de creante

Recuperatorul de creante nu va mai avea voie sa hartuiasca, oprime sau sa abuzeze o persoana in vederea recuperarii debitelor, nu va mai putea sa perceapa dobanzi si comisioane de la debitor si nici sa il contacteze in intervalul 20.00 - 09.00. In plus, clientul nu poate fi cautat la locul de munca si nici prin intermediul altor persoane.

Prevederile sunt cuprinse in proiectul de Ordonanta de Guvern privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile elaborat de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor prin care este transpusa in legislatia romaneasca Directiva 17/2014.

Documentul contine reglementari concrete cu privire la activitatea firmelor de recuperare de creante, care pana in prezent nu erau supuse unor reguli clare, ceea ce a permis numeroase abuzuri asupra consumatorilor.

Presedintele Asociatiei Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF), Alin Iacob, sustine ca, in prezent, aceste firme functioneaza fara niciun fel de lege care sa le reglementeze activitatea. "Sunt niste simple SRL-uri, de obicei organizate in jurul unor call-center-uri la care, din cate stim noi, lucreaza tineri studenti fara o pregatire temeinica, a caror principala sarcina este sa ii sune pe consumatori la orice ora, inclusiv in weekend, sa sune vecinii, sa sune la locul de munca al consumatorului. Un astfel de comportament poate fi foarte usor incadrat aproape de hartuire", spune Alin Iacob.

AURSF: Reglementarea firmelor de recuperare nu a fost dorita de autoritati

El sustine ca, de-a lungul anilor, aceste firme erau in mod direct protejate de decidenti, existand chiar documente in relatia cu Fondul Monetar International care atesta faptul ca reglementarea acestor firma nu a fost dorita de catre autoritati.

"O reglementare a ANPC ar fi extrem de binevenita. De altfel, a mai fost o initiativa parlamentara in acest sens, dar din pacate ea a fost blocata de influenta pe care aceste SRL-uri obscure se pare ca o au asupra decidentilor economico-politici astfel incat acestea isi desfasoara activitatea netulburate, fara a fi reglementate si supravegheate de atat de multa vreme. Din punctul nostru de vedere, se impune cu necesitate si cu mare rapiditate reglementarea acestor entitati", a subliniat Alin Iacob.

Referitor la faptul ca firmele de recuperare nu vor mai avea voie sa perceapa dobanzi pentru debitele preluate, reprezentantul AURSF sustine ca nici pana in prezent nu era clar cu erau percepute aceste dobanzi, societatile in cauza nefiind banci sau IFN-uri. 

In privinta faptului ca bancile nu vor mai avea voie sa vanda oricum si orice credit, Alin Iacob spune ca este firesc sa fie asa pentru ca, daca banca isi permite sa vanda creditul pe o suma derizorie, de 2% sau 5% din valoarea datoriei, aceasta oferta ar trebui facuta mai intai clientului.

Afisarea datoriei clientului la scara blocului, interzisa

Astfel, in afara de excluderile mentionate, Ordonanta mai interzice "cesionarea contractului de credit si a accesoriilor precum si a creantei catre o entitate care nu are sediul social sau o sucursala in Romania, cu exceptia cazului in care consumatorul solicita in mod expres acest lucru". De asemenea, firma de recuperare nu va mai avea voie sa perceapa costuri aferente activitatii de recuperare sau sa deruleze activitati de recuperare creante in perioada alocata contestatiilor.

Totodata, recuperatorilor le este interzis sa utilizeze amenintari sau alte tehnici agresive cu scopul de a vatama fizic ori psihic consumatorul ori rude ale acestuia, ori de a-i afecta reputatia sau proprietatea. Nici vecinii nu vor mai afla de creanta debitorului, pentru ca firmele de recuperare nu vor mai avea voie sa afiseze la usa apartamentului/blocului notificari/somatii/adrese in legatura cu recuperarea creantelor.

Bancile nu mai au voie sa vanda creditele catre societati din grup

In acelasi timp, actul normativ interzice cesionarea de creante catre entitati de recuperare care au printre actionari creditorul cedent initial sau pe oricare dintre cedentii ulteriori. "Cesiunea se notifica de catre cedent consumatorului, in termen de 10 zile calendaristice de la incheierea contractului de cesiune, prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire. Notificarea este redactata in scris, intr-un limbaj clar, vizibil si usor de citit".

Consumatorul va avea dreptul sa conteste existenta debitului sau cuantumul acestuia, insa, daca nu va depune contestatie in termenul de 30 de zile calendaristice dat de lege, nu inseamna ca recunoaster suma si ca nu mai are dreptul sa se adreseze instantei.

In plus, conform Ordonantei, contractele de credit pot fi cesionate numai catre creditori, iar dupa data intrarii in vigoare a contractului de cesiune, contractul de credit nu mai produce efecte intre creditorul cedent si consumator.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Info banci


Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor
Romanii nu mai cred in beneficiile amanarii ratelor

Pana pe 15 martie 2021, bancile primisera 21.825 de solicitari de suspendarea obligatiilor de plata din partea clientilor persoane fizice si juridice. Marea majoritate a acestor solicitari au venit din partea persoanelor fizice (96%) si doar 800 de cereri din partea companiilor.

15 Aprilie 2021 | Info banci

Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso
Creditele BRD isi asteapta solicitantii pe Conso

BRD intra in clubul partenerilor Conso care permit utilizatorilor sa trimita o aplicatie de credit, din comparatoarele dedicate creditelor de nevoi personale, creditelor imobiliare si imprumuturilor Noua Casa.

7 Aprilie 2021 | Info banci

Prin CEC Bank iti poti supraveghea conturile de la alte banci
Prin CEC Bank iti poti supraveghea conturile de la alte banci

Prin aplicatia mobila a bancii se pot vizualiza conturi diferite deschise la alte banci din Romania, astfel incat utilizatorii pot avea o privire de ansamblu asupra activelor lor bancare.

5 Aprilie 2021 | Info banci

AliasPay inlocuieste IBAN-ul cu numarul de telefon si creste viteza platilor
AliasPay inlocuieste IBAN-ul cu numarul de telefon si creste viteza platilor

Noutatea introdusa de serviciul pus la dispozitia bancilor de catre Transfond este ca se pot face plati intre clientii bancilor diferite, persoane fizice sau mici comercianti.

23 Martie 2021 | Info banci

Mai multe articole

Inapoi sus