Programul de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto, cunoscut în special sub numele de Rabla, este un program guvernamental, susținut din fonduri alocate de Ministerul Mediului.
Prin programul Rabla se pot achiziționa autoturisme, autoutilitare ușoare, dar și motociclete (începând din 2020).
Inițial, programul a fost structurat pe două componente:
• Rabla Clasic – statul acordă o primă de casare pentru achiziția unui autovehicul nou în schimbul unui autovehicul vechi;
• Rabla Plus – program nou, prin care este stimulată achiziția unui autovehicul nou pur electric sau electric hibrid, fără obligativitatea casării unui autovehicul vechi.
Rabla Clasic s-a derulat prin intermediul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM) încă din 2005, iar în fiecare an era pus la dispoziția agenției un anumit buget pentru acordarea de stimulente șoferilor care doresc să își schimbe mașina veche cu una nouă.
Modul de funcționare al programului constă în acordarea unei reduceri la achiziția unui autovehicul nou, în cazul în care cumpărătorul face dovada că a casat mașina veche. Diferența dintre prețul mașinii noi și prima de casare obținută de la stat se achită din surse proprii, prin credit bancar sau printr-un contract de leasing financiar.
Începând cu 2025, s-a introdus un singur program Rabla care să acopere toate categoriile: mașini termice (non-diesel), hibride, plug-in hibride și electrice. Anterior, existau programe separate: Rabla Clasic pentru mașinile non-electrice și Rabla Plus pentru electrice și hibride plug-in.
În 2024, Rabla Clasic a avut un buget de 180 milioane lei pentru persoane fizice, iar Rabla Plus – 420 milioane lei. Suma estimată pentru persoanele fizice pentru întregul an a fost, așadar, de aproximativ 600 milioane lei (Clasic + Plus).
Pentru 2025, bugetul aprobat pentru persoane fizice a fost redus la 200 milioane lei. Inițial, se prevăzuse un buget mult mai mare, de aproximativ 610 milioane lei, dar acesta a fost redus ulterior la valoarea actuală.
Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoane fizice este:
• 18.500 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
• 15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice;
• 12.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
• 10.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.
În 2025, s-a decis excluderea mașinilor diesel din program, în timp ce în 2024 și 2023, dieselul era încă acceptat în anumite condiții (în cadrul programului Rabla Clasic).
Totodată, s-a simplificat procedura de înscriere. În 2025, înscrierea persoanelor fizice se face prin aplicația informatică pusă la dispoziție de AFM, fără participarea directă a producătorilor în procesul de înscriere.
De asemenea, s-a introdus o perioadă de monitorizare de 18 luni: beneficiarul nu poate să vândă sau să înstrăineze mașina nouă achiziționată timp de 18 luni de la emiterea facturii (inclusiv dacă este achiziționată în leasing), cu obligația ca înmatricularea permanentă să fie pe numele beneficiarului la final.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News