Un cuvant buclucas tine pe loc adoptarea OUG 50 in Camera Deputatilor

Inserarea sau nu a cuvantului “unilateral” intr-unul din articolele OUG 50/2010, referitor la posibilitatea institutiilor de credit de a modifica comisioanele, a dus la discutii aprinse intre deputati, bancheri si autoritati. In final, nu s-a ajuns la nicio concluzie iar problema urmeaza a fi reluata din nou saptamana viitoare.

Bancherii nu doresc comisioane fixe pe tot parcusul derularii contractului de credit. Ei  solicita ca atunci cand situatia o impune iar clientii accepta, prin acte aditionale, comisioanele sau tarifele sa poata fi modificate. 

Acest lucru se poate face doar modificand un articol din OUG 50/2010, pe traseul transformarii ordonantei in lege. Mai exact prin inseararea cuvantului “unilateral” in textul initial.

Articolul 35 din ordonanta, amendat, prevede ca “se interzice majorarea unilaterala de catre creditor a comisioanelor, texelor, spezelor bancare sau a oricaror altor costuri aferente contractului, cu exceptia costurilor impuse prin legislatie” . In consecinta, comisioanele pot fi marite, daca exista acordul clientului. Fara specificatia "unilateral" comisioanele nu ar putea fi majorate in nicio situatie.

Articolul a fost discutat astazi in sedinta Comisiei pentru Buget, Finante si Banci din cadrul Camerei Deputatilor, insa, dupa aproape doua ore de dezbateri, nu s-a ajuns la nicio concluzie in acest sens, iar discutiile au fost amanate.

Bancile considera ca nu vor putea restructura credite

Motivul invocat de bancheri pentru includerea cuvantului “unilateral” este ca atunci cand situatia o impune, comisioanele sa poata fi majorate cu acordul clientilor.

Chiar daca pare absurd, bancherii au replicat ca exista situatii in care acest lucru se intampla, in special, la restructurarea sau reesalonarea imprumuturilor.

“Un client se afla in situatie dificila si are nevoie de restructurare. Cum vom reusi acest lucru daca nu putem modifica contractele?”, a argumentat Oana Petrescu, vicepresedinte al BCR.

Ea a precizat ca restructurarea are loc in cazul clientilor care, din diverse cauze, nu isi mai pot indeplini obligatiile din contract, deci se afla intr-un caz de culpa, generand costuri suplimentare pentru banci. 


Aceste costuri ar trebui transmise catre client ulterior, prin majorarea comisioanelor percepute atunci cand are loc restructurarea. Iar, cum aceasta face parte din contractul de credit in derulare ar trebui sa existe posibilitatea ca si costurile initiale sa poata fi modificate, cu acordul clientului.

“In conditiile in care 18% din credite sunt neperformante, cu un procent de 20% pe persoanele fizice, nu putem bloca orice posibilitate de restructurare a creditului”, a argumentat Sergiu Oprescu, presedintele Alpha Bank, prezent la sedinta Comisiei.

Protectia Consumatorului se teme de subterfugii din partea bancilor


Pe de alta parte, reprezentantii ANPC nici nu vor sa auda de modificarea textului initial al articolului. In opinia acestora, inserarea cuvantului “unilateral” ar permite bancilor ca in unele situatii sa “stranga cu usa” clientii in vederea acceptarii unor costuri majorate.

“Sustinem forma initiala a textului, deoarece altfel dam posibilitatea ca creditorii sa faca diferite majorari prin acte aditionale”, a precizat Constantin Cerbulescu, presedintele ANPC.

Mai mult, oficialii autoritatii au argumentat ca banca se poate folosi de un subterfugiu si il poate forta prin imprejurare pe consumator sa semneze actul aditional cu costuri majorate.

Deputatii nu sunt de acord cu forma textului

Deputatii nu s-au pronuntat asupra modului in care ar trebui rezolvata situatia, dar au acordat un vot de incredere consumatorilor. Pe de alta parte, o problema ar putea sta in forma textului cuprins in articol, deoarece traducerea din engleza a directivei care sta la baza ordonantei nu este corecta.

“Banca ar trebui sa scrie in contract de la inceput ce se intampla in caz de reesalonare. Nu sa fie ulterior clientul strans cu usa, cand ar semna orice pentru a obtine reesalonarea”, a precizat deputatul Constantin Dascalu.

De aceeasi parere este si deputatul Adrian Gurzau, care considera ca bancile nu au facut altceva decat sa profite de lipsa de reglementare la nivel bancar, iar acum trebuie sa se supuna la noi reguli.

 “Bancile trebuie sa inteleaga ca nu se mai poate, le-a ajuns pana acum atata dezmat. Nu dorim ca bancile sa se comporte ca niste camatari, dorim sa fie corecte”, a mentionat Gurzau.

Amendamentul propus de bancheri nu a fost in final supus la vot, deoarece forma acestuia este considerata neadecvata la rigorile limbii romane.

“Taxele tin de domeniul fiscal, nu pot fi majorate sau nu de banci. Nu vad cum putem sa punem in acelasi articol si comisioane si taxe si tarife bancare”, a tinut sa precizeze Viorel Stefan, presedintele Comisiei pentru Buget, Finante si Banci.

Martea viitoare se reiau dezbaterile

In consecinta, discutiile urmeaza sa se reia marti, cu acelasi amendament, dupa ce deputatii vor fi avut mai mult timp de reflectie.

“Intre a ne grabi si a adopta niste amendamente mai putin corecte si a intarzia cu adoptarea ordonantei, prefer intarzierea, dar sa stiu ca textul final este cel corect”, a adaugat Viorel Stefan.

Discutiile in Comisia pentru Buget, Finante si Banci pe amendamentele propuse la proiectul de lege privind adoptarea OUG 50 au inceput marti, iar pana in prezent, deputatii au reusit sa parcurga amendamentele propuse pana la articolul 34, din totalul de 96 de articole ale ordonantei.

Deputatii din Comisia pentru Buget, Finante si Banci adopta forma finala a amendamentelor care urmeaza a fi supuse la vot in plenul Parlamentului.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Cum iti poti refinanta creditul de consum pe 10 ani
Cum iti poti refinanta creditul de consum pe 10 ani

Bancile pot folosi în acest scop parghia oferita de un regulament al BNR din iulie 2020 care lasa mai mult spatiu de manevra finantatorilor in contextul in care debitorii se confrunta cu probleme pe fondul pandemiei.

12 Aprilie 2021 | Credite de consum

Creditele de consum intra in primavara cu discounturi
Creditele de consum intra in primavara cu discounturi

Mai multe banci isi asteapta in aceasta perioada clientii cu dobanzi mai mici la creditele de nevoi personale si avantaje colaterale.

3 Martie 2021 | Credite de consum

Creditele online devin tot mai populare
Creditele online devin tot mai populare

Cu documentele de identitate la indemana, un dispozitiv cu camera pentru identificare si documentatia semnata electronic pe e-mail sau in cont, sunteti pregatiti pentru acordarea unui imprumut online. Conso va ofera cateva exemple concrete de aplicatii online pentru un credit.

3 Februarie 2021 | Credite de consum

Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus