O intrebare pentru bancheri: cat valoreaza viata unui om?

Un client Piraeus Bank risca sa fie scos impreuna cu familia din garsoniera confort 3  de 15 mp pe care o detine din cauza restantelor acumulate la credit si ameninta ca se sinucide. Clientul nu a mai reusit sa plateasca ratele majorate si nici sa achite comisioanele prea mari de restructurare. In doi ani, penalizarile i-au dublat datoria la banca. 

Pe adresa Conso.ro a sosit astazi un plic in care se afla scrisoarea unui om aflat in pragul disperarii si care oglindeste situatia in care se afla o parte dintre cei care au luat credite in anii trecuti si acum nu mai pot face fata la plata ratelor.

Nu este vorba de o persoana care a dorit sa isi cumpere o casa mai mare, o masina mai puternica si nici nu a luat credite din magazin pentru un frigider de ultima generatie sau pentru plasme.

Domnul Toma avea deja un imprumut obtinut din 2001, de 43.000 lei, cu care era la zi, si pe care a dorit sa il refinanteze in 2008, considerand ca astfel va avea conditii mai bune si va plati mai putin.

Refinantarea a adus costuri mai mari


“Eu in anul 2001...mi-a decedat un copil si am scos bani. Am crezut ca-l salvez, dar degeaba. Si am mers bine pana in 2008, cand am facut o refinantare cu Piraeus. Pe 10 ani. Eu ar trebui in anul 2018 sa termin cu aceasta banca dar m-a terminat ea inainte”, ne-a scris domnul Toma.

Refinantarea s-a dovedit utila doar la momentul semnarii. Aproape imediat, banca a schimbat conditiile.

“Dupa ce am semnat contractul, dupa o luna, deja s-a majorat rata cu 100 lei”, se precizeaza in scrisoare.

Clientul povesteste cum in 2010 si 2011 a fost practic fortat sa faca doua restructurari.

“Cand am semnat acele restructurari am intrebat daca ma costa ceva si dupa semnatura mi s-a spus ca 4.800 lei ma costa fiecare”, povesteste clientul.

In 2011 nu a mai putut plati, asa ca a fost dat de banca pe mana celor de la societatea de executare “Ionescu, Serbanescu si Peticaru”.

In mai 2012, procesul verbal intocmit indica un total al datoriei de 72.707,73 lei, la care societatea de executare a adaugat comisioane de 41 lei si onorariul propriu stabilit la aproape 5.700 lei, cheltuieli care au cazut tot in obligatia clientului.

In februarie 2013, clientului i se infiinteaza poprire pe toate veniturile din salariu si primeste o  somatie de plata prin care i se aduce la cunostiinta ca daca nu achita sumele restante plus penalizarile ce s-au strans intr-un an, risca sa isi piarda garsoniera de 15 mp, confort 3, in care locuieste cu sotia si cu 2 copii.

“Am si eu doua intrebari pentru dumneavoastra ca la aceasta ora cand scriu sunt plin de lacrimi si cred ca am sa ma sinucid ca asta e solutia cu aceasta banca care a facut multe victime omenesti:
1.    vreau sa-mi spuneti si mie daca aceasta banca, daca o pot numi banca, are voie sa faca ce vrea ea. Mi-a aplicat penalitati de zeci de mii de lei. Este o banca fara scrupule.
2.    Vreau sa-mi spuneti, in momentul cand a reziliat contractul cu mine trebuia, din cate stiu eu, sa opreasca la acea suma, dar ei continua sa bage numai penalitati cat vor ei”, ne intreaba disperat clientul Piraeus Bank.
VA IMPLORAM AJUTATI-NE!”

Clientii raman la mila bancilor si a guvernantilor


Situatia domnului Toma nu este nicidecum singulara. Restantele la credite au urcat in 2012 cu 2 miliarde lei, ajungand la un maxim de 9,5 miliarde lei.

In total, peste 737.000 de romani sunt datornici la banca, iar marea majoritate a restantelor sunt aferente intarzierilor mai mari de 90 zile sau  creditelor aflate deja in faza de colectare.

Cei care nu mai pot plati se gasesc, in Romania, intr-o situatie fara solutii. Restructurarea costa, asa cum a fost si in cazul clientului Piraeus Bank, si nici macar atunci cand se aplica nu reprezinta o solutie salvatoare.

Marturie stau rapoartele BNR care precizeaza in mod clar ca masura restructurarilor “nu a avut o eficienta multumitoare, conducand in general la amanarea materializarii riscului si nu la inlaturarea acestuia”.

Falimentul personal, care in alte state europene a devenit o obisnuinta, se poate spune ca la noi lipseste in mod intentionat. Toate guvernele care s-au succedat dupa 2008 si-au luat angajamentul in fata FMI ca nu vor adopta niciun fel de legislatie in acest sens.

Aceeasi situatie si cu recuperatorii de creante, care in prezent activeaza fara un cadru legal care sa le impuna anumite norme si reguli de functionare.

In februarie 2013 toata lumea a asteptat noul Cod de procedura civila care promitea ca daca o clauza dintr-un contract de credit este declarata abuziva de instanta, atunci ea trebuie sa fie eliminata din toate contractele similare.

Acest lucru ar fi insemnat ca multi clienti ar fi beneficiat de revenirea la conditii mai bune de creditare si de eliminarea unor clauze abuzive, care au dus la majorari de rate.

Surpriza sau nu, Codul de procedura civila a fost adoptat fara aceasta prevedere. Guvernantii promit ca pana in iulie vor mai analiza situatia impreuna cu specialisti din domeniul bancar, academic, cu BNR, etc. si vor reveni cu o solutie optima pentru toata lumea.

Pana in iulie insa mai sunt luni bune, iar clienti ca domnul Toma nu isi permit luxul de a astepta ca cineva, intr-o intrunire sau dezbatere cu iz filosofic, sa isi aminteasca, macar in ceasul al 12-lea si de cei care sunt dispusi la gesturi disperate pentru a-si pastra macar demnitatea, daca dreptul la cele mai elementare conditii de viata decenta nu le este respectat.

Domnilor bancheri, cat valoreaza pentru dvs. o viata de om?!


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de vacanta, solutii si costuri
Creditele de vacanta, solutii si costuri

Daca aveti in plan un sejur cu bani imprumutati, aveti de ales intre un credit de nevoi personale, o refinantare, un descoperit de cont sau utilizarea unui card de credit, fiecare cu avantajele si dezavantajele sale.

5 August 2021 | Credite de consum

Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum
Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum

Comisia Europeana a lansat recent un set de propuneri care sa modifice Directiva 48 din 2008 in beneficiul consumatorilor. Principalele noutati vizeaza includerea in sfera reglementarii a imprumuturilor de valoare mica, eliminarea practicilor inselatoare si plafonarea costurilor pentru consumatori.

7 Iulie 2021 | Credite de consum

Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite
Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite

Biroul de Credit si CSALB avertizeaza clientii bancilor care au probleme in accesarea unor noi imprumuturi ca apelarea la firme “specializate” care promit radierea se poate incheia cu procese si executari silite in cazul neplatii onorariilor solicitate.

28 Iunie 2021 | Credite de consum

Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?
Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?

Guvernul a aprobat recent un proiect de lege care permite pensionarea optionala la 70 de ani, iar bancile ar putea lua in calcul modificarea varstei-limita la acordarea imprumuturilor. Pe de alta parte, CNCD a penalizat recent ING Bank pentru impunerea varstei de 64 de ani ca limita pentru emiterea unui card de credit.

24 Iunie 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus