CSALB invata clientii la ce trebuie sa fie atenti cand aplica pentru un credit

In urma analizei solicitarilor formulate de catre clientii care se adreseaza Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), entitatea a elaborat cateva recomandari de care ar trebui sa tina seama cei care intentioneaza sa contracteze un credit de la o banca sau de la o institutie financiara nebancara (IFN).

Entitatea indeamna solicitantii de credite sa citeasca intotdeauna cu atentie intregul document care le este prezentat, inclusiv eventualele note explicative, aflate in subsolul paginilor sau la finalul documentului, inainte de incheierea unui contract de credit cu o banca sau IFN.

De asemenea, in masura in care exista termeni specifici domeniului bancar pe care nu ii inteleg sau pe care ii inteleg doar partial, trebuie sa solicite consilierului de credit sa le explice clar care este sensul acestor termeni. Daca nici de aceasta data acestia nu s-au lamurit pe deplin, CSALB recomanda sa se apeleze la ajutorul unei persoane specializate in acest domeniu, cu pregatire juridica sau economica, pentru a clarifica pe deplin continutul fiecarei clauze din contract.

“Fiecare clauza pe care nu ati inteles-o la data semnarii contractului poate reprezenta un potential risc pe parcursul derularii acestuia, mai ales in cazul contractelor incheiate pe durate lungi de timp”, atrag atentia reprezentantii Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in Domeniul Bancar (CSALB) prin intermediul unui comunicat de presa.

Nici garantiile constituite in favoarea institutiilor de credite nu trebuie deloc neglijate, nici de catre titularii de credit, nici de catre garantii acestora, intrucat acestea constituie primele bunuri care pot fi urmarite si valorificate, in situatia in care se declanseaza procedurile de executare silita.

Conso.ro – sursa de informare recomandata de CSALB

O atentie sporita trebuie acordata capitolului referitor la costuri: dobanzi, comisioane, dobanzi penalizatoare etc. In acest sens, solicitantii de credite trebuie sa se asigure ca au inteles modul lor de calcul si la ce anume se raporteaza aceste costuri, respectiv la soldul initial al creditului, la soldul curent etc.

In masura in care nivelul acestor costuri se raporteaza la diferiti indici de dobanda interbancara de tipul Libor, Euribor, Robor, CSALB recomanda cautarea unor surse de informatii referitoare la evolutia acestora, printre exemple regasindu-se Conso.ro, cu graficul ratelor de dobanzi interbancare, alaturi de site-ul BNR.

“In acest mod, veti avea o imagine mai clara asupra evolutiei nivelului de dobanda, si, implicit, a posibilei evolutii a costurilor viitoare asociate creditului contractat”, potrivit CSALB.

Ce trebuie facut daca apar intarzieri la plata ratelor?

In cazul in care apar dificultati de rambursare a ratelor de credit conform scadentarelor primite, primul pas pe care clientii ar trebui sa il faca este sa se adreseze in cel mai scurt timp posibil bancii sau IFN-ului care a acordat imprumutul, pentru a le informa privind situatia intampinata.

Daca insa in relatia cu finantatorii apar litigii, in orice faza a raporturilor contractuale avute, clientii pot apela la serviciile gratuite ale CSALB pentru a-si solutiona diferendele ce pot aparea: o pot face direct/personal sau pot fi reprezentati de avocati (in acest caz, onorariul este suportat de consumatori).

De asemenea, debitorii pot fi reprezentati de asociatiile de protectie a consumatorilor, daca sunt membrii ai acestora sau de catre alte terte persoane (in ultimul caz fiind necesara si o imputernicire notariala).


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus