Consumatorii se vor putea elibera de creditele foarte scumpe
09 Iunie 2010 | Autor: Marius Serban
Clientii care au credite la costuri foarte mari vor putea in scurt timp sa spuna adio bancilor care le-au pus in spate rate excesive, pe motiv ca e criza financiara. Ordonanta adoptata de guvern elimina comisionul de rambursare anticipata la multe credite, astfel ca populatia va putea alege, fara nicio penalizare, imprumuturi mai ieftine.
Dobanzile variabile ajustate in functie de politica bancii au nemultumit clientii in repetate randuri. Nivelul lor a fost modificat in ultimii ani dupa mecanisme cunoscute doar de banci. Sub acoperirea clauzelor contractuale mestesugite de armatele de juristi, bancile si-au permis in multe cazuri sa puna in spatele clientilor rate mari la credite.
In toate domeniile de activitate, clientii vechi sunt tratati cu cea mai mare atentie, ei beneficiind adesea de preturi mai avantajose decat primul venit pe usa. In sectorul bancar, lucrurile stau insa diferit. Clientii care isi platesc ratele fara intarziere de ani buni de zile ajung sa suporte costuri mult mai mari decat primul solicitant de credit venit in sucursala, despre care banca nu stie nimic.
Citind contractul, unde scrie de regula ca “dobanda se stabileste in functie de conditiile pietei”, clientul nu intelege de ce pentru el se aplica alte conditii, iar dobanda platita este cu mult peste cea oferita noilor solicitanti.
Dispar barierele
Ordonanta adoptata de guvern ar putea face in sfarsit ordine in sectorul bancar, deoarece ofera clientilor posibilitatea de a schimba institutia financiara fara nicio penalizare. Comisionul de rambursare anticipata va fi eliminat la creditele cu dobanda variabila, iar la cele cu dobanda fixa, va fi limitat la maxim 1%, daca pana la scadenta finala este mai mult de 1 an, respectiv 0,5% in ultimul an al contractului de credit.
In prezent, nivelul comisioanelor ajunge si la 4-5% din suma platita in avans, astfel ca refinantarea creditului poate avea costuri foarte mari in anumite cazuri, tinand clientii captivi. Dupa publicarea ordonantei in Monitorul Oficial, bancile vor trebui ca in maxim 90 zile sa incheie acte aditionale cu clientii pentru a reduce nivelul comisioanelor.
Prin urmare, din septembrie, consumatorii vor putea schimba banca la care au credit cu alta ce ofera conditii mult mai bine. Iar, potrivit datelor BNR, multi clienti vor avea motive bune ca sa migreze.
In luna aprilie, rata medie a dobanzii la creditele de consum in lei cu dobanda variabila era de 20% pentru clientii vechi si de mai putin de 15% pentru cei noi. La creditele in euro, clientii vechi au dobanzi cu 2 puncte procentuale mai mari decat cei noi. Aceste cifre surprind doar situatia de ansamblu a sectorului bancar, insa este foarte probabil ca diferentele de costuri intre clientii vechi si cei noi sa fie mult mai mari la anumite banci.
Poate ca usurinta cu care clientii isi vor putea parasi banca va da de gandit bancherilor si ii va forta sa isi schimbe atitudinea fata de clientii vechi pe viitor. Noul cadrul legislativ ar putea reprezenta din aceasta perspectiva un punct de cotitura in relatia banca-client, avand capacitatea de atenua tensiunile acumulate in ultima vreme si de a pune bazele unui sistem bancar corect si sanatos, nu doar profitabil.
În condițiile în care dobânzile interbancare au o tendință de creștere, influențate și de realitățile macro din România, există încă oferte cu dobânzi competitive în lei.
UniCredit Consumer Financing extinde clubul finanțatorilor care oferă împrumuturi 100% online pe site-urile magazinelor partenere, procesul având o viteză apropiată de cea a achizițiilor cu resursele proprii ale clienților.
Spre deosebire de bănci, care oferă costuri mai mici în cazul creditelor de valoare mare, unde debitorii primesc veniturile în cont și au asigurări de viață, în cazul IFN-urilor ofertele bune vin pe anumite scadențe.