Consumatorii protesteaza impotriva influentei bancherilor asupra cadrului legal

Dupa ce a fost deconspirata o scrisoare prin care ARB solicita BNR si Ministerului de Justitie sa nu aplice o parte din prevederile legislative privind protectia consumatorului, clientii bancilor protesteaza. Acestia au trimis o scrisoare deschisa prin care acuza presiunile exercitate de bancherii pentru modificarea legislatiei.

In urma cu numai o saptamana, in presa aparea publicata o scrisoare transmisa de ARB catre banca centrala si Ministerul Justitiei, prin care bancherii solicitau revenirea asupra legii, astfel incat sa fie exceptate de la aplicarea unor prevederi privind protectia consumatorului si a clauzelor abuzive.

Scrisoarea, despre care tot bancherii au spus ca avea caracter confidential si nu ar fi trebuit sa fie dezvaluita, a primit doua replici din partea clientilor bancari – una semnata de 1.000 de clienti nemultumiti si una redactata de Asociatia de Consiliere a Clientilor Bancari si a Asiguratilor din Romania (ACCBAR).

Ce solicita clientii?


Clientii bancilor solicita Ministerului Justitiei si BNR sa nu sprijine demersul ARB si sa mentina prevederile legislative asa cum sunt ele formulate in prezent, mai ales in conditiile in care acestea reprezinta transpunerea in legislatia nationala a unor directive si regulamente europene.

De asemenea, se solicita si transpunerea prevederilor OUG 50/2010 si asupra contractelor de credit incheiate anterior intrarii in vigoare a ordonantei, aceasta solicitare avand la baza decizia recenta a Curtii Europene de Justitiei.

Conform ACCBAR, asociatia a mai transmis o petitie catre premierul Victor Ponta in luna iulie, petitie ramasa insa fara raspuns.

“Tragem un semnal de alarma atat bancherilor cat si autoritatilor, pentru a atentiona ca, in viitor, in lipsa unor modificari legislative, a unei interventii a BNR, a lipsei de deschidere din partea bancilor pentru a rezolva (prin mediere – de exemplu), conflictele aparute intre imprumutati si banci, numarul litigiilor va creste vertiginos, intrucat romanii au inteles si s-au convins ca raspunsurile pe care le asteapta in general, nu vin din sfera politicului, ci apeland la justitie”, se arata in scrisoarea ACCBAR.

De asemenea, scrisorile de protest solicita eliminarea clauzelor abuzive din contractele de credit si protejarea actiunilor ANPC, care poate, conform dreptului comunitar, sa declanseze actiuni in incetare in ceea ce priveste protectia intereselor consumatorilor conform directivelor europene. 

“Consumatorul avea la dispozitie prea putine instrumente pentru a face fata situatiilor cu potential abuziv, iar modificarile legislative invocate mai sus ar remedia tocmai acele neajunsuri care sunt de neconceput in celelalte tari comunitare, Romania fiind singura tara din UE in care nu exista o lege a falimentului personal”, se precizeaza si in cea de-a 2-a scrisoare, semnat de aproximativ 1.000 de clienti.

“Tinand cont de aceste considerente, va rugam respectuos sa nu dati curs petitiei si potentialelor presiuni venite din partea ARB si sa alegeti sa va indepliniti in mod onest sarcinile cu care ati fost investiti”, se continua in scrisoare, precizandu-se ca scopul final al clientilor nu il reprezinta scaderea costurilor, ci strict dobandirea drepturilor.

De la lobby excesiv la trafic de influenta

Pe langa solicitarea respectarii legislatiei, clientii bancilor trag si un semnal de alarma in ceea ce priveste modul in care bancherii au ales sa isi urmareasca interesul in ultimii ani.

“Aveam prea putine elemente pentru a putea califica actiunile ARB din perioada OUG 50, ezitand intre lobby excesiv si trafic de influenta, insa acum aflam cu surprindere ca a fost vorba de o interventie coordonata a BNR, FMI si ARB”, se arata in replica clientilor.

Acestia considera “regretabil” si “nepermis unui profesionist care se respecta” ca exact clauzele care definesc diferite costuri ale contractelor de credit sa fie constatate de catre instante ca fiind abuzive, mai ales in conditiile in care bancile supun pentru aprobare catre BNR contractele de credit.

"Chiar si asa, “s-au strecurat” clauze abuzive in acest contracte", adauga clientii.

Replica clientilor face referire si la un paragraf din scrisoarea ARB, care indica faptul ca justitia romana nu este pregatita pentru o apreciere justa a clauzelor contractuale specifice.

“Gasim ca este o ofensa adusa magistratilor chemati sa judece aceste cauze”, precizeaza reprezentantii ACCBAR, care sunt dispusi sa ofere mai multe studii de caz si o baza de date cu mii de sentinte favorabile ale clientilor care au actionat bancile in justitie.

In incheiere, clientii solicita implicarea mai puternica a societatii civile si a reprezentantilor consumatorilor atunci cand exista discutii pe marginea legislatiei specifice.

“Totodata va propunem, daca veti considera necesar sa aveti o intalnire intre specialistii dumneavoastra si ai comunitatii bancare, sa ne invitati si pe noi, in calitate de reprezentanti ai clientilor bancilor din Romania, prilej cu care sa abordam pe larg nu numai modificarile Legii 193/2000 ci intreaga legislatie din domeniul protectiei consumatorilor, iar pe de alta parte sa incercam sa indentificam actiunile de intreprins cu scopul evitarii unui impact major asupra ROMANILOR care au credite la banci”.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari
Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari

Daca bancile sunt preferate cand vine vorba de sistemul rate fara dobanda de catre retaileri, pentru variantele de e-credit sau credit direct in magazin s-a ales oferta IFN-urilor, care pot oferi banii mai repede decat bancile dar la costuri semnificativ mai mari decat in cazul unui credit de nevoi personale.

8 Septembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus