Avocatii sfatuiesc clientii cu credite sa fie foarte atenti cu actele aditionale

Avocatii care si-au asumat public sustinerea cauzei clientilor cu credite in derulare si si-au aratat disponibilitatea de a-i reprezenta in instanta au pus la punct mai multe sfaturi pentru acestia. Lor li se alatura si senatorul Urban, iar indemnul principal este: nu semnati actele aditionale automat in forma propusa de banca!

A mai ramas o saptamana pana cand bancile trebuie sa se asigure ca toate contractele de credit in derulare sunt conforme cu prevederile OUG 50/2010. Clientii trebuie sa stie ca ignorarea actului aditional nu este o strategie buna, pentru ca in acest caz se va considera ca actul aditional a fost acceptat tacit, avand in vedere prevederea expresa in acest sens existenta in ordonanta de urgenta.

Contactati de Conso.ro, doi avocati de top din Bucuresti, dar si senatorul Iulian Urban au formulat recomandari prin care ii sfatuiesc pe clientii cu credite in derulare ce trebuie sa faca atunci cand se vor afla in fata actelor aditionale propuse de banci.

Ochii cat cepele cand cititi actele aditionale!

In primul rand, cei trei sfatuiesc la unison imprumutatii sa nu semneze automat si fara sa citeasca cu atentie nicio hartie propusa de banca in vederea modificarii contractului de credit, conform OUG 50/2010.

Unul dintre avocatii casei de avocatura Piperea si Asociatii, Alexandru Dimitriu, atentioneaza clientii ca trebuie sa fie cu ochii in patru cand intra in posesia actelor aditionale. „Este necesara lecturarea cu multa atentie a acestor acte aditionale si, in conditiile in care prevederile acestora exced sferei de reglementare a OUG 50/2010, sfatul meu este sa nu fie semnate in forma propusa”, precizeaza Dimitriu.

Acelasi sfat vine si din partea avocatului Marius Coltuc, care si-a aratat disponibilitatea de a apara interesele consumatorilor de servicii financiare.

“Daca observati nereguli, notificati in scris creditorul ca nu sunteti de acord cu noile prevederi, pentru ca altfel banca va considera ca ati acceptat in mod tacit. Inregistrati notificarile sau trimiteti-le prin posta cu confirmare de primire”, precizeaza Coltuc.

Senatorul Urban este insa si mai transant si sfatuieste clientii sa refuze din start actele aditionale in formele propuse de banca.


 “Singura optiune sigura si viabila este notificarea scrisa a clientului catre banca ca nu este de acord cu actul aditional propus”, considera senatorul Urban.

Mai mult, acesta propune si doua modalitati prin care acest demers trebuie intreprins.

Prima varianta presupune deplasarea la sediul bancii. “Mergi la unitatea bancii unde trebuie sa semnezi actul aditional, faci notificarea si le ceri sa-ti dea un numar de inregistrare pentru aceasta notificare (ai grija sa ceri numar de inregistrare, altfel acea notificare nu exista daca ei vor); asadar, te duci la banca si depui o hartie ca nu esti de acord cu ce iti dau ei si vrei o negociere”, propune senatorul.

A doua varianta este transmiterea notificarii prin scrisoare recomandata cu confirmare de primire.

Atentie mare la clauzele care nu au legatura cu ordonanta!


Mai mult, Coltuc trage un semnal de alarma si pentru cei care ar putea considera ca propunerea bancii nu este chiar de neglijat.

“Chiar daca vi se propune o dobanda mai mica, interesati-va de nivelul actual al dobanzilor de pe piata pentru a vedea cat de avantajoasa este oferta. In aceasta perioada, e posibil sa primiti de la banci si oferte de modificare a contractelor de credit existente care nu au legatura cu asigurarea conformitatii contractului cu dispozitiile OUG 50/2010, spre exemplu, trecerea de la dobanda variabila la dobanda fixa sau alte modificari. Nu sunteti obligati sa acceptati aceste oferte!”, afirma avocatul.

”Refuzul trebuie sa fie insotit de o motivare, prin care sa fie precizate ratiunile pentru care este refuzata semnarea actului adiţional. Totodata, trebuie precizat ca se doreste armonizarea contractului de credit cu OUG 50/2010, dar ca prevederile actului aditional (acolo unde este cazul) exced sferei de reglementare a ordonantei”, precizeaza, la randul sau, avocatul Dimitriu.

Comisioanele care nu sunt prevazute de ordonanta nu trebuie acceptate


“Refuzati comisioanele pentru unele operatiuni cu numerar pe care bancile le percep pentru plata ratelor, precum comision de plata a ratei in avans sau comision pentru plata prin intermediar si cereti bancii sa stopeze incasarea altor comisioane aferente creditului care nu sunt prevazute în OUG 50/2010”, a precizat Coltuc.

Printre comisioanele care trebuie “sa dispara” se numara si comisionul de risc, perceput de mai multe banci din piata si care, in unele cazuri, ajunge la niveluri insemnate.

Totusi, avocatii nu sfatuiesc clientii sa refuze plata ratelor sau sa plateasca mai putin decat este prevazut in graficul de rambursare, pana cand nu va exista o intelegere intre parti sau o hotarare judecatoreasca in acest sens.

“Daca nu mai platiti ratele se poate ajunge sa fiti raportati la Biroul de Credit”, atrag atentia avocatii contactati de Conso.ro.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura
O noua amanare a ratelor: tentatie mare, dar si riscuri pe masura

Apropierea reluarii platii ratelor pentru creditele a caror rambursare a fost suspendata readuce in discutie oportunitatea prelungirii masurii si riscurile aferente pentru debitori si banci.

19 Octombrie 2020 | Credite de consum

Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?
Cum poti face o simulare pentru un credit de nevoi personale?

Poti face rapid o simulare pentru un credit de nevoi personale pe Conso. Verifici pe loc care este rata lunara, suma totala de rambursat si DAE pentru creditele de nevoi personale oferite de banci si IFN-uri.

7 Octombrie 2020 | Credite de consum

Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari
Creditele in magazin sunt rapide, dar au costuri mari

Daca bancile sunt preferate cand vine vorba de sistemul rate fara dobanda de catre retaileri, pentru variantele de e-credit sau credit direct in magazin s-a ales oferta IFN-urilor, care pot oferi banii mai repede decat bancile dar la costuri semnificativ mai mari decat in cazul unui credit de nevoi personale.

8 Septembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus