Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

ANPC invata clientii cu credite la ce sa fie atenti in actele aditionale

Autor: Ramona Iluca |

Publicat in: Credite nevoi personale

 

Pana la sfarsitul acestei saptamani, bancile trebuie sa modifice, prin intermediul actelor aditionale, toate contractele de credit in derulare in conformitate cu noile prevederi ale ordonantei privind contractele de credit. Pentru a feri clientii de surprize, ANPC ii invata pe acestia la ce sa fie atenti in actele aditionale.

Ordonanta de urgenta nr.50 din 2010 a intrat in vigoare inca din 21 iunie 2010, insa pentru a modifica toate contractele in derulare, bancile au avut la dispozitie o perioada de 3 luni.

Aceasta perioada este aproape de sfarsit iar clientii cu credite in derulare trebuie sa decida daca semneaza, accepta tacit sau contesta prevederile actelor aditionale primite de la banci.

In acest scop, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a emis o serie de sfaturi pentru clientii care au primit sau primesc in aceasta perioada actele aditionale.



Ce modificari trebuie sa cuprinda actul aditional?

ANPC sfatuieste clientii sa fie atenti la modificarile aduse de actele aditionale. Acestea nu trebuie sa cuprinda alte modificari decat cele cerute de OUG 50/2010, in cazul in care creditorul vrea sa faca si alte modificari ale contractului, trebuie sa le prezinte intr-un act aditional separat.

Astfel, cele mai importante modificari ce trebuie incluse in actele aditionale sunt cele legate de formula de calcul a ratei dobanzii variabile si de comisioane.

“Modificarile din actul aditional nu pot cuprinde majorari ale costului total al creditului. Creditorul nu are voie sa redenumeasca comisioanele pe care legea ii cere sa le elimine. Creditorul nu are voie sa schimbe tipul de dobanda (din variabila in fixa sau invers) si nici sa majoreze rata dobanzii”, explica reprezentantii ANPC intr-un comunicat.

Luati actul acasa, nu semnati pe loc!

Acesta este sfatul ANPC pentru clientii bancilor. Acestia au la dispozitie 15 zile pentru a studia actele aditionale si pentru a decide daca il semneaza sau nu. Daca in termen de 15 zile clientii nu semneaza actele, modificarile ordonantei se vor aplica oricum, considerandu-se acceptare tacita.

“In cazul in care considerati ca actul aditional transmis de creditor ca urmare a aparitiei OUG 50/2010 nu respecta prevederile acesteia ori cuprind o interpretare abuziva a acesteia, va veti adresa fie creditorului, pentru o solutionare pe cale amiabila, fie Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor, fie instantei de judecata. Actul normativ nu prevede in mod expres un termen pentru astfel de situatii, insa este recomandabil sa faceti aceste demersuri cat mai repede deoarece creditorul poate percepe abuziv anumite costuri”, recomanda reprezentantii ANPC.

ANPC sfatuieste clientii sa verifice prevederile actelor aditionale cu cele ale ordonantei, pentru a se asigura ca acestea nu impun modificari ce nu apar in ordonanta.

Pentru a contesta actele aditionale, notificati in scris banca!

Clientii care nu sunt multumiti de modificarile aduse de actele aditionale si vor sa le conteste trebuie sa trimita o notificare scrisa bancii.

“Scrieti refuzul in doua exemplare, luati numar de inregistrare pe copie. Daca nu puteti sa va prezentati la creditor, trimiteti o scrisoare cu confirmare de primire. Nu semnati actul aditional, nu faceti mentiuni, corectii, taieturi pe actul aditional. Aveti nevoie de un exemplar al actului, in forma legala emisa de creditor pentru viitoarele demersuri in instanta”, ii sfatuieste ANPC.

Pe langa datele personale si cele de identificare ale creditului, notificarea trebuie sa cuprinda precizari clare privind punctele cu care clientii nu sunt de acord.

“Creditorul nu poate sa declare scadent creditul pentru neacceptarea unei modificari la contract. Daca un angajat al creditorului va preseaza sa semnati cu amenintarea scadentarii creditului, comite un abuz”, precizeaza comunicatul ANPC.

ANPC recomanda clientilor sa incerce o rezolvare amiabila a problemei si abia apoi, daca aceasta nu are succes, sa apeleze la o sesizare catre ANPC sau contestarea conditiilor la o instanta de judecata.

Alte articole din Credite nevoi personale

Credite nevoi personale

Credit cu dobanda zero prin Programul Investeste in tine

Programul guvernamental “Investeste in Tine” a demarat prin intermediul CEC Bank, insa si alte banci sunt asteptate sa se inscrie in acest program. Imprumuturile acordate prin acest program sunt garantate de stat, iar clientii nu platesc dobanda. Care sunt conditiile pentru a putea lua un astfel de imprumut? Citeste mai mult

Cum se descurca romanii cu plata datoriilor lunare?

Cheltuielile lunare ale romanilor devin tot mai presante. Acestia spun ca au nevoie de venituri din ce in ce mai mari pentru a-si achita la timp facturile, ratele la banca si celelalte cheltuieli obligatorii. Aproape o treime spun ca nu isi pot plati la timp datoriile din cauza situatiei financiare nesatisfacatoare. Citeste mai mult

Opinii recente

de Catalina Ipati Constantinescu

"Am avut un împrumut la Onnen care s-a cesionat la cei de la Tbi Credit. În data de 5. 10. 2018 am achitat suma comunicata ..."

Facebook