ANPC invata clientii cu credite la ce sa fie atenti in actele aditionale

Pana la sfarsitul acestei saptamani, bancile trebuie sa modifice, prin intermediul actelor aditionale, toate contractele de credit in derulare in conformitate cu noile prevederi ale ordonantei privind contractele de credit. Pentru a feri clientii de surprize, ANPC ii invata pe acestia la ce sa fie atenti in actele aditionale.

Ordonanta de urgenta nr.50 din 2010 a intrat in vigoare inca din 21 iunie 2010, insa pentru a modifica toate contractele in derulare, bancile au avut la dispozitie o perioada de 3 luni.

Aceasta perioada este aproape de sfarsit iar clientii cu credite in derulare trebuie sa decida daca semneaza, accepta tacit sau contesta prevederile actelor aditionale primite de la banci.

In acest scop, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) a emis o serie de sfaturi pentru clientii care au primit sau primesc in aceasta perioada actele aditionale.



Ce modificari trebuie sa cuprinda actul aditional?

ANPC sfatuieste clientii sa fie atenti la modificarile aduse de actele aditionale. Acestea nu trebuie sa cuprinda alte modificari decat cele cerute de OUG 50/2010, in cazul in care creditorul vrea sa faca si alte modificari ale contractului, trebuie sa le prezinte intr-un act aditional separat.

Astfel, cele mai importante modificari ce trebuie incluse in actele aditionale sunt cele legate de formula de calcul a ratei dobanzii variabile si de comisioane.

“Modificarile din actul aditional nu pot cuprinde majorari ale costului total al creditului. Creditorul nu are voie sa redenumeasca comisioanele pe care legea ii cere sa le elimine. Creditorul nu are voie sa schimbe tipul de dobanda (din variabila in fixa sau invers) si nici sa majoreze rata dobanzii”, explica reprezentantii ANPC intr-un comunicat.

Luati actul acasa, nu semnati pe loc!

Acesta este sfatul ANPC pentru clientii bancilor. Acestia au la dispozitie 15 zile pentru a studia actele aditionale si pentru a decide daca il semneaza sau nu. Daca in termen de 15 zile clientii nu semneaza actele, modificarile ordonantei se vor aplica oricum, considerandu-se acceptare tacita.

“In cazul in care considerati ca actul aditional transmis de creditor ca urmare a aparitiei OUG 50/2010 nu respecta prevederile acesteia ori cuprind o interpretare abuziva a acesteia, va veti adresa fie creditorului, pentru o solutionare pe cale amiabila, fie Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor, fie instantei de judecata. Actul normativ nu prevede in mod expres un termen pentru astfel de situatii, insa este recomandabil sa faceti aceste demersuri cat mai repede deoarece creditorul poate percepe abuziv anumite costuri”, recomanda reprezentantii ANPC.

ANPC sfatuieste clientii sa verifice prevederile actelor aditionale cu cele ale ordonantei, pentru a se asigura ca acestea nu impun modificari ce nu apar in ordonanta.

Pentru a contesta actele aditionale, notificati in scris banca!

Clientii care nu sunt multumiti de modificarile aduse de actele aditionale si vor sa le conteste trebuie sa trimita o notificare scrisa bancii.

“Scrieti refuzul in doua exemplare, luati numar de inregistrare pe copie. Daca nu puteti sa va prezentati la creditor, trimiteti o scrisoare cu confirmare de primire. Nu semnati actul aditional, nu faceti mentiuni, corectii, taieturi pe actul aditional. Aveti nevoie de un exemplar al actului, in forma legala emisa de creditor pentru viitoarele demersuri in instanta”, ii sfatuieste ANPC.

Pe langa datele personale si cele de identificare ale creditului, notificarea trebuie sa cuprinda precizari clare privind punctele cu care clientii nu sunt de acord.

“Creditorul nu poate sa declare scadent creditul pentru neacceptarea unei modificari la contract. Daca un angajat al creditorului va preseaza sa semnati cu amenintarea scadentarii creditului, comite un abuz”, precizeaza comunicatul ANPC.

ANPC recomanda clientilor sa incerce o rezolvare amiabila a problemei si abia apoi, daca aceasta nu are succes, sa apeleze la o sesizare catre ANPC sau contestarea conditiilor la o instanta de judecata.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Creditele de consum intra in primavara cu discounturi
Creditele de consum intra in primavara cu discounturi

Mai multe banci isi asteapta in aceasta perioada clientii cu dobanzi mai mici la creditele de nevoi personale si avantaje colaterale.

3 Martie 2021 | Credite de consum

Creditele online devin tot mai populare
Creditele online devin tot mai populare

Cu documentele de identitate la indemana, un dispozitiv cu camera pentru identificare si documentatia semnata electronic pe e-mail sau in cont, sunteti pregatiti pentru acordarea unui imprumut online. Conso va ofera cateva exemple concrete de aplicatii online pentru un credit.

3 Februarie 2021 | Credite de consum

Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?
Cu cat cresc ratele bancare dupa suspendarea platii?

Autoritatile au extins si in 2021 masura suspendarii ratelor la credite, dar cei care au solicitat-o deja anul trecut vor putea sa prelungeasca conditionat acest moratoriu.

6 Ianuarie 2021 | Credite de consum

CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii
CSALB: IFN-urile sunt reticente sa se impace cu consumatorii

Concilierile dintre IFN-uri si clientii acestora au rezultate slabe, chiar si dupa cinci ani de la infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar. Desi cererile adresate IFN-urilor sunt cu aproape 60% mai multe decat anul trecut, acestea au acceptat spre negociere doar 22 de solicitari ale consumatorilor.

16 Noiembrie 2020 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus