ANPC amendeaza bancile pentru chestiuni minore si rateaza probleme grave

ANPC a controlat in cursul lunii iulie mai multe unitati bancare, 66 dintre acestea fiind amendate cu 527.500 lei. Controlul Protectiei Consumatorilor pacatuieste, insa, la fel ca si in trecut, prin lipsa de claritate, prin desfasurarea acestuia la nivel de unitate bancara si nu la nivel central, precum si prin insistenta pe chestiuni minore.

La aproape un an de la intrarea in vigoare a OUG 113/2009 privind serviciile de plata, conducerea ANPC a dispus efectuarea unui control national privind modul in care sunt respectate prevederile legale din domeniul protectiei consumatorilor la prestarea serviciilor de plata de catre banci.

Controlul da impresia de suficienta si superficialitate

Din pacate, la fel ca si in cazul altor controale intreprinse de comisarii ANPC, controlul nu a vizat una sau mai multe chestiuni de maxima importanta pentru consumatori, ci s-a plasat la un nivel general si, in consecinta, superficial.

Procedand asa, ANPC nu face altceva decat sa dea apa la moara bancherilor care sustin ca actiunile reprezentantilor autoritatii nu se deruleaza cu profesionalism si ca se cauta motive dintre cele mai puerile pentru ca bancilor sa li se gaseasca nod in papura. De asemenea, adevaratele probleme ale consumatorilor nu isi gasesc rezolvarea la nivel general, asa cum ar trebui.


Impresia de profesionalism limitat o da si redactarea comunicatului de presa, care sintetizeaza rezultatele controlului. “Au fost verificati 252 operatori economici, la 161 dintre acestia constatandu-se abateri de la prevederile legale. (...) La 17 operatori economici s-a dispus masura opririi temporare a prestarii serviciilor de incheiere a contractelor de credit, pana la remedierea deficientelor”, se spune in textul comunicatului.

Din pacate pentru ANPC, in Romania nu exista decat aproximativ 40 de banci, deci este imposibil sa fi fost controlati 252 de operatori economici. Ceea ce probabil s-a facut a fost controlul mai multor unitati ale acelorasi banci, numai asa putandu-se ajunge la numarul mentionat in comunicatul de presa.

De asemenea, este destul de greu de inteles de ce la 17 unitati bancare teritoriale s-a dispus oprirea temporara a incheierii de contracte de credit, cata vreme obiectul controlului l-a reprezentat respectarea drepturilor consumatorilor in cazul serviciilor de plata. De altfel, in mai multe parti ale comunicatului se face referire la contracte de credit, si nu la contractele care vizeaza serviciile de plata.

ANPC nu intelege ca unitatile respecta contractele furnizate de centrala bancii

O problema mai veche, care se regaseste si in cadrul controlului actual, o reprezinta faptul ca ANPC nu pare sa inteleaga ca modul in care sunt redactate clauzele si conditiile contractuale de catre banci se stabileste in centrala bancii, nu la fiecare unitate teritoriala in parte.

In consecinta, apar in cadrul comunicatului de presa multe referiri legate de clauze si conditii contractuale, cu referiri doar la unele judete, de parca unitatile bancilor respective din alte judete ar oferi consumatorilor alte contracte, cu alte prevederi sau clauze.

Asa apar ca si rezultate ale controlului situatii de genul: “contracte scrise cu litere mai mici decat prevede legea” (Iasi, Arges, Bacau), utilizarea de abrevieri sau acronime care nu sunt explicate consumatorului si care pot crea confuzie in intelegerea contractului (Prahova). Sau “contracte cu clauze abuzive privind dreptul bancii de a declara scadent descoperitul de cont, cum ar fi implinirea unei varste sau plecarea din tara” (Dambovita).

Ce ar trebui sa faca ANPC atunci cand comisarii sai descopera diverse asemenea situatii, dintre care unele chiar sunt foarte serioase? Sa dispuna efectuarea unui control la centrala bancii in cauza, sa ceara tipul respectiv de contract si sa dispuna modificarea lui in toate unitatile bancii respective, si nu doar la unitatea unde comisarii au constatat abaterea.

Problemele grave, amestecate de-a valma cu cele minore

De asemenea, ANPC reuseste sa amestece aspectele cu adevarat serioase sau grave cu unele absolut puerile.

De exemplu, comisarii ANPC au constatat ca in Brasov si Mures exista cazuri in care “pe perioada in care indicele de referinta a evoluat crescator, banca a crescut rata dobanzii; cand indicele de referinta a scazut, banca nu a redus rata dobanzii”. Chestiunea este extrem de serioasa, si a fost semnalata in mai multe randuri si de cititorii Conso.ro. Evident, si aici ANPC ar fi trebuit sa extinda controlul si la centrala bancii, pentru ca este imposibil ca acest comportament sa fi aparut izolat, doar in doua judete din tara.

Aceasta situatie, care ar fi meritat sa formeze obiectul unui control separat si extrem de serios al ANPC, este amestecata cu aspecte puerile. Bunaoara, “operatorul economic nu a prezentat registrul de control (Timis), sau s-a constatat “lipsa autorizatiei de functionare emisa de primarie sau de BNR (Bacau, Salaj, Teleorman)” sau operatorul economic nu a afisat “valoarea comisionului pentru plata facturii la Romtelecom (Teleorman)”.

Pastrarea in continuare a acestui mod de control nu va rezolva nici pe departe problemele serioase cu care se confrunta consumatorii. Daca, in schimb, ANPC va intelege sa verifice, la sediile centralelor bancilor, problemele contractuale sesizate in teritoriu de comisarii ANPC, lucrurile s-ar putea imbunatati semnificativ.

Dupa cum ar fi foarte bine ca tematicile de control sa fie limitate la aspecte cu adevarat importante pentru consumatori, pentru ca rezultatul controlului sa nu fie reprezentat doar de cateva mii sau zeci de mii de lei in conturile ANPC, ci si de indreptarea lucrurilor care lezeaza in mod semnificativ drepturile consumatorilor de produse si servicii financiare.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite nevoi personale


Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum
Comisia Europeana schimba regulile la creditele de consum

Comisia Europeana a lansat recent un set de propuneri care sa modifice Directiva 48 din 2008 in beneficiul consumatorilor. Principalele noutati vizeaza includerea in sfera reglementarii a imprumuturilor de valoare mica, eliminarea practicilor inselatoare si plafonarea costurilor pentru consumatori.

7 Iulie 2021 | Credite de consum

Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite
Incercarea de radiere din Biroul de Credit se poate termina cu executari silite

Biroul de Credit si CSALB avertizeaza clientii bancilor care au probleme in accesarea unor noi imprumuturi ca apelarea la firme “specializate” care promit radierea se poate incheia cu procese si executari silite in cazul neplatii onorariilor solicitate.

28 Iunie 2021 | Credite de consum

Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?
Isi vor ajusta bancile conditiile de acordare a creditelor in functie de varsta?

Guvernul a aprobat recent un proiect de lege care permite pensionarea optionala la 70 de ani, iar bancile ar putea lua in calcul modificarea varstei-limita la acordarea imprumuturilor. Pe de alta parte, CNCD a penalizat recent ING Bank pentru impunerea varstei de 64 de ani ca limita pentru emiterea unui card de credit.

24 Iunie 2021 | Credite de consum

Bancile scad marjele la creditele de consum
Bancile scad marjele la creditele de consum

Dobanzile fixe pleaca in acest moment de la 6% pe an, iar veniturile primite in cont aduc costuri mai mici debitorilor, ca si sumele mai mari solicitate de acestia pentru imprumuturile de nevoi personale.

27 Mai 2021 | Credite de consum

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite de consum

Finantatorii acorda mai multe tipuri de credit de consum, cele mai des intalnite fiind creditele pentru nevoi personale (cu si fara ipoteca). Perioada maxima pe care se acorda creditele de nevoi personale a fost reglementata de catre BNR la 5 ani. Informatii despre suma imprumutata, costul creditului, alegerea tipului de credit si garantia imprumut

Biroul de Credit

Biroul de Credit s-a infiintat in anul 2003, avand 25 de banci ca principali actionari. Baza sa de date cuprinde, atat date furnizate de bancile actionare cat si de la banci si alte institutii care au calitatea de participanti. In acest fel, se verifica atat comportamentul de plata din trecut, cat si gradul de indatorare al clientului. Totul despre

Centrala Riscurilor de Credit (CRC)

Centrul Riscurilor de credit - CRC este un centru de colectare de date care functioneaza in cadrul Bancii Nationale. Aceasta functioneaza ca un birou de credit, unde sunt raportate informatii de risc bancar si informatii despre fraudele cu carduri. La CRC, raporteaza informatii si au acces la baza de date toate institutiile de credit din Romania. T

Noua legislatie a creditului

De fiecare data cand solicita informatii despre un credit, fie ca este vorba despre un credit cu ipoteca sau de un credit negarantat, clientii trebuie sa primeasca de la functionarul bancar o fisa standard cu detaliile principale ale produsului. Ce drepturi am cand ma informez? Ce drepturi am la analiza dosarului? In ce conditii pot renunta la cred

Cum sa te imprumuti prudent in 3 pasi?

Inainte de a merge la banca sa intrebi ce suma maxima poti imprumuta, este vine sa iti faci de acasa temele. Nimeni nu stie mai bine decat tine situatia financiara si cat de mult iti poti permite sa platesti. Te ajutam sa iti faci calculele: cat de mult cheltuiesti, care este venitul disponibil si cat poti rambursa in Ghidul Cum sa te imprumuti pru

Inapoi sus