Timbrul de mediu - criticat si pentru birocratie

Dupa ce timbrul de mediu a fost criticat in nenumarate randuri pentru modul de stabilire al nivelului de plata, de data aceasta cei afectati acuza birocratia. Una dintre plangeri se refera la obligativitatea de a prezenta chitanta de plata a taxei auto, pentru a beneficia de scutire de la plata timbrului de mediu.

Noua legislatie privind timbrul de mediu presupune ca pentru autoturismele pentru care s-a achitat taxa auto nu se va mai plati si timbru la schimbarea proprietarului. Pentru aceasta insa, cei care achizitioneaza un autoturism vechi si vor sa il inmatriculeze pe numele propriu trebuie sa faca dovada platii taxei auto prezentand chitanta sau ordinul de plata prin care s-a achitat taxa.

Problema rezida insa chiar din modul in care a fost incasata taxa auto in anii anteriori. Astfel, chitanta sau ordinul de plata nu au fost nominale si pe chitanta nu au fost inscrise detalii de identificare.

In plus, la momentul respectiv nu a fost constituita o baza de date de catre niciuna din institutiile implicate in colectare, ANAF, Ministerul Mediului, Politie, in care sa fie inscrise seriile de sasiu ale masinilor pentru care s-a platit taxa auto.

Practic, la momentul inmatricularii se prezentau la Politie actele masinii si chitanta de plata a taxei auto. Daca documentele erau corecte la momentul respectiv se inmatricula masina, fara ca detaliile sa fie arhivate intr-o baza de date.

Lipsa de comunicare dintre autoritati afecteaza consumatorii

In consecinta, cei care vor sa fie scutiti de timbrul de mediu trebuie sa prezinte acum chitanta sau OP-ul originale care sa dovedeasca plata taxei auto. Pentru a intra in posesia acestei dovezi, cumparatorul trebuie sa ia legatura cu primul proprietar roman al autoturismului si sa il convinga sa ii dea chitanta, asta in cazul in care o mai detine.

“In trecut nu s-a instituit obligatia de evidenta a acestor plati de taxa auto. Singura evidenta pe care o avem este cea legata de restituirile de taxa, obtinute in instanta”, a precizat Ion Busuioc, director in cadrul ANAF.

De asemenea, se pare ca nu exista incredere nici in activitatea Politiei. Teoretic, daca o masina a fost inmatriculata in trecut inseamna ca a fost prezentata dovada platii taxei auto si astfel nu ar mai trebui sa fie necesara din nou prezentarea respectivei chitante.  Aceasta solutie nu este insa acceptata de autoritati.

“O solutie de compromis pe care am propus-o partilor implicate presupune ca inmatricularea sa fie permisa si fara prezentarea dovezii platii taxei auto pentru clientii societatilor de leasing. Verificarile se pot face ulterior, fara a fi conditionata inmatricularea, iar societatile de leasing isi pot asuma plata timbrului de mediu daca se dovedeste ca nu a fost achitata taxa auto”, a precizat Ahciarliu.

Conform acesteia, o decizie in acest sens nu a fost luata oficial dar propunerea ar fi fost agreata, pentru a debloca finantarea masinilor second-hand.

Companiile nu mai pot utiliza masinile


Problema a fost ridicata in special de Asociatia Societatilor Financiare Nebancare – ALB Romania. Acestia au precizat ca un numar de 1.300 autoturisme nu pot fi inmatriculate din acest motiv.

“Este vorba de finantari in leasing de autoturisme second hand pentru care trebuie sa se faca dovada platii taxei auto. Dincolo de blocajul activitatii societatilor de leasing mentionam faptul ca agentii economici care au achizitionat in sistem de leasing aceste vehicule sunt in incapacitatea de a utiliza in activitatea lor economica zilnica aceste flote”, a precizat Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB.

Cei care vor sa cumpere o masima second hand si vor sa evite plata timbrului de mediu trebuie sa se asigure ca intra si in posesia chitantei cu care sa demonstreze plata taxei auto.

Similar, proprietarii de masini care nu mai au chitanta s-ar putea sa intampine probleme in gasirea unui cumparator sau sa fie nevoiti sa lase din pret astfel incat sa compenseze cheltuiala cu timbrul de mediu. 


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Cum poti deveni actionar la cel mai mare transportator fluvial de marfuri pe Dunare
Cum poti deveni actionar la cel mai mare transportator fluvial de marfuri pe Dunare

Din 24 mai si pana pe 4 iunie investitorii pot subscrie actiuni aferente ofertei publice Transport Trade Services (TTS) la un pret cuprins intre 19 si 21 lei/actiune. Elemente cheie: PER de 13, indatorare redusa, stabilizare a cotatiilor post IPO, suma minima de participare 5.040 lei.

24 Mai 2021 | Auto

Programele Rabla din 2021 si-au majorat consistent bugetele
Programele Rabla din 2021 si-au majorat consistent bugetele

Autoritatile au majorat sumele alocate programelor Rabla pentru autoturisme si electrocasnice vechi si au crescut primele de casare.

25 Martie 2021 | Auto

O noua transa de titluri de stat, o noua reducere a dobanzilor
O noua transa de titluri de stat, o noua reducere a dobanzilor

Randamentele oferite populatiei in februarie sunt cu 0,2-0,25 puncte procentuale sub cele aferente titlurilor din ianuarie, pentru scadente comparabile, iar fata de februarie 2020 scaderea depaseste un punct procentual.

8 Februarie 2021 | Auto

Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?
Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?

Bancile Centrale din regiune lupta cu pandemia cu arme neconventionale, iar masurile luate ar putea merge de la achizitia de titluri de stat pana la credite acordate direct populatiei, achizitia de obligatiuni corporative sau dobanzi negative.

23 Noiembrie 2020 | Auto

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite auto

Suma maxima pe care o persoana o poate imprumuta este direct proportionala cu venitul lunar (la nivel individual sau familial). Cum se calculeaza suma maxima alocata pentru achizitia unui autoturism, dilema masina noua sau second hand, riscurile unui credit auto, costurile si perioada de rambursare in ghidul oferit de Conso.

Ghid leasing auto

Mod de functionare: masina in leasing nu este a ta, ci apartine finantatorului. Doar la finalul contractului devii propietar. Diferentele fata de credit tine de dreptul de propietate asupra automobilului. Raspunsul la toate intrebarile despre periaoda de finantare, avans, valoare reziduala, costuri, inmatriculare si renuntare la contract in capitol

Programul Rabla

Modul de functionare a programului consta in acordarea unei reduceri la achizitia unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul face dovada ca a casat masina veche. Pentru a primi prima de casare, masina trebuie sa indeplineasca anumite conditii atat tehnice cat si de vechime. Ghidul Programul Rabla arata pas cu pas modul de functionare si ca

Inapoi sus