PwC: Doar 4% din masinile din Romania sunt noi

Programele nationale de innoire a parcului auto derulate in ultimii ani nu au avut succes. Varsta medie a masinilor din Romania este de 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decat media UE, iar taxa auto pentru masinile second-hand este a treia cea mai mare din Uniune, raportat la venitul disponibil, reiese dintr-o analiza PwC Romania.

Mai mult, din analiza reiese ca varsta medie a parcului auto a crescut in ultimii ani, de la 7,7 ani in 2008 la 12,9 ani in 2014, in timp ce ponderea autovehiculelor mai noi de 2 ani a scazut de la 22% din totalul parcului auto la doar 4%.

Varsta medie a parcului auto ajunge la 14 ani in 2020 in ritmul actual

„Constatam ca in ultimii 6 ani de zile, de cand formula taxei de prima inmatriculare a fost pusa in acord cu regulile comunitare, parcul auto din Romania a imbatranit simtitor, astfel incat, continuand in ritmul actual, varsta medie a parcului auto va create la 14 ani pana in 2020, ducand la cresterea emisiilor poluante, dar si punand probleme de siguranta traficului”, a declarat Daniel Anghel, partener, Consultanta Fiscala, PwC Romania.


Conform studiului, din punctul de vedere al costului cu taxa de inmatriculare, Romania  se afla pe locul 8 in UE (cu 1,9% din venitul disponibil per capita), pentru masinile noi si pe locul 3 pentru cele second hand (15,4%). In timp ce Grecia, Portugalia si Olanda conduc sondajul prin impunerea de taxe ce reprezinta 13% -17% din venitul disponibil pe cap de locuitor (calculat la paritatea puterii de cumparare), taxa de inmatriculare reprezinta doar 0,4%-0,7% in Belgia, Slovacia si Spania, pentru masinile noi.

Pentru autovehicolele second-hand, cele mai mari taxe sunt percepute in Portugalia (59,9% din venitul disponibil per capita) si in  Grecia (26,7%).

In plus, Romania este una dintre tarile in care posesorii de autovehicole platesc si impozit anul la autoritatile locale.

Programul Rabla - eficient, dar insuficient

“In scopul stimularii vanzarilor de autoturisme noi au fost adoptate o serie de masuri, cum ar fi programul Rabla, care vizeaza reducerea varstei medii a flotei auto prin stimularea casarii masinilor vechi si a achizitionarii de autoturisme noi. Programul a fost eficient in indeplinirea obiectivelor sale. Cu toate acestea, impactul economic al programului nu a fost suficient pentru a schimba tendintele pietei”, spune Bogdan Belciu, partener, Consultanta pentru Management in cadrul PwC Romania.

In aceste conditii, reprezentantii companiei de consultanta sustin ca este nevoie de schimbarea sistemului de taxare in domeniu, insa gradual, si numai pentru masinile inmatriculate dupa aparitia noilor reguli, avand in vedere numeroasele modifcari ale sistemelor de taxare din ultimii ani.

Sistemul de taxare nu stimuleaza innoirea parcului auto

"Analiza noastra arata ca actualul sistem de taxare nu reuseste sa stimuleze intr-o masura satisfacatoarea innoirea parcului auto. Pentru a schimba situatia, ar fi necesar ca tara noastra sa ia in calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor care sa tina cont nu atat de capacitatea cilindrica, asa cum este in prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor si normele Euro ale motoarelor acestora. Desigur, acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor inmatriculate dupa intrarea in vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens si oferind o perioada de gratie cu un termen rezonabil", a explicat Daniel Anghel.

O varianta ar fi comasarea impozitului anual cu taxa de inmatriculare, cu conditia ca taxa finala sa contina o componenta de mediu.

“Armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculelor cu taxa de inmatriculare va incuraja achizitia de autoturisme noi, eficiente, ceea ce va conduce la o scadere a varstei medii a parcului auto la 10 ani pana in 2025, ajutand astfel la indeplinirea de catre Romania a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar”, mai spun reprezentantii PwC.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?
Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?

Bancile Centrale din regiune lupta cu pandemia cu arme neconventionale, iar masurile luate ar putea merge de la achizitia de titluri de stat pana la credite acordate direct populatiei, achizitia de obligatiuni corporative sau dobanzi negative.

23 Noiembrie 2020 | Auto

Titlurile de stat au ajuns sa se concureze intre ele
Titlurile de stat au ajuns sa se concureze intre ele

In aceasta luna se pot subscrie titluri de stat atat prin Trezorerie, cat si prin bancile si brokerii care intermediaza listarea la bursa a acestor instrumente.

19 Noiembrie 2020 | Auto

Avizarea daunelor auto in asigurari se muta pe internet
Avizarea daunelor auto in asigurari se muta pe internet

In contextul in care deplasarea clientilor la sediul asiguratorului este mai dificila in actualul context epidemiologic, companiile de asigurari au pus la dispozitia clientilor platforme online prin care isi pot raporta daunele. Iata cateva exemple

4 Noiembrie 2020 | Auto

Se strang nori negri pe cerul economiei romanesti
Se strang nori negri pe cerul economiei romanesti

Cu un deficit bugetar in crestere si cu dobanzi de refinantare a datoriei publice printre cele mai mari din Europa, cu un buget ale carui venituri merg aproape exclusiv pe plata salariilor si pensiilor, viitorul economiei romanesti nu suna deloc bine iar ajustarile dure ne pandesc dupa colt.

10 Septembrie 2020 | Auto

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite auto

Suma maxima pe care o persoana o poate imprumuta este direct proportionala cu venitul lunar (la nivel individual sau familial). Cum se calculeaza suma maxima alocata pentru achizitia unui autoturism, dilema masina noua sau second hand, riscurile unui credit auto, costurile si perioada de rambursare in ghidul oferit de Conso.

Ghid leasing auto

Mod de functionare: masina in leasing nu este a ta, ci apartine finantatorului. Doar la finalul contractului devii propietar. Diferentele fata de credit tine de dreptul de propietate asupra automobilului. Raspunsul la toate intrebarile despre periaoda de finantare, avans, valoare reziduala, costuri, inmatriculare si renuntare la contract in capitol

Programul Rabla

Modul de functionare a programului consta in acordarea unei reduceri la achizitia unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul face dovada ca a casat masina veche. Pentru a primi prima de casare, masina trebuie sa indeplineasca anumite conditii atat tehnice cat si de vechime. Ghidul Programul Rabla arata pas cu pas modul de functionare si ca

Inapoi sus