PwC: Doar 4% din masinile din Romania sunt noi

Programele nationale de innoire a parcului auto derulate in ultimii ani nu au avut succes. Varsta medie a masinilor din Romania este de 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decat media UE, iar taxa auto pentru masinile second-hand este a treia cea mai mare din Uniune, raportat la venitul disponibil, reiese dintr-o analiza PwC Romania.

Mai mult, din analiza reiese ca varsta medie a parcului auto a crescut in ultimii ani, de la 7,7 ani in 2008 la 12,9 ani in 2014, in timp ce ponderea autovehiculelor mai noi de 2 ani a scazut de la 22% din totalul parcului auto la doar 4%.

Varsta medie a parcului auto ajunge la 14 ani in 2020 in ritmul actual

„Constatam ca in ultimii 6 ani de zile, de cand formula taxei de prima inmatriculare a fost pusa in acord cu regulile comunitare, parcul auto din Romania a imbatranit simtitor, astfel incat, continuand in ritmul actual, varsta medie a parcului auto va create la 14 ani pana in 2020, ducand la cresterea emisiilor poluante, dar si punand probleme de siguranta traficului”, a declarat Daniel Anghel, partener, Consultanta Fiscala, PwC Romania.


Conform studiului, din punctul de vedere al costului cu taxa de inmatriculare, Romania  se afla pe locul 8 in UE (cu 1,9% din venitul disponibil per capita), pentru masinile noi si pe locul 3 pentru cele second hand (15,4%). In timp ce Grecia, Portugalia si Olanda conduc sondajul prin impunerea de taxe ce reprezinta 13% -17% din venitul disponibil pe cap de locuitor (calculat la paritatea puterii de cumparare), taxa de inmatriculare reprezinta doar 0,4%-0,7% in Belgia, Slovacia si Spania, pentru masinile noi.

Pentru autovehicolele second-hand, cele mai mari taxe sunt percepute in Portugalia (59,9% din venitul disponibil per capita) si in  Grecia (26,7%).

In plus, Romania este una dintre tarile in care posesorii de autovehicole platesc si impozit anul la autoritatile locale.

Programul Rabla - eficient, dar insuficient

“In scopul stimularii vanzarilor de autoturisme noi au fost adoptate o serie de masuri, cum ar fi programul Rabla, care vizeaza reducerea varstei medii a flotei auto prin stimularea casarii masinilor vechi si a achizitionarii de autoturisme noi. Programul a fost eficient in indeplinirea obiectivelor sale. Cu toate acestea, impactul economic al programului nu a fost suficient pentru a schimba tendintele pietei”, spune Bogdan Belciu, partener, Consultanta pentru Management in cadrul PwC Romania.

In aceste conditii, reprezentantii companiei de consultanta sustin ca este nevoie de schimbarea sistemului de taxare in domeniu, insa gradual, si numai pentru masinile inmatriculate dupa aparitia noilor reguli, avand in vedere numeroasele modifcari ale sistemelor de taxare din ultimii ani.

Sistemul de taxare nu stimuleaza innoirea parcului auto

"Analiza noastra arata ca actualul sistem de taxare nu reuseste sa stimuleze intr-o masura satisfacatoarea innoirea parcului auto. Pentru a schimba situatia, ar fi necesar ca tara noastra sa ia in calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor care sa tina cont nu atat de capacitatea cilindrica, asa cum este in prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor si normele Euro ale motoarelor acestora. Desigur, acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor inmatriculate dupa intrarea in vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens si oferind o perioada de gratie cu un termen rezonabil", a explicat Daniel Anghel.

O varianta ar fi comasarea impozitului anual cu taxa de inmatriculare, cu conditia ca taxa finala sa contina o componenta de mediu.

“Armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculelor cu taxa de inmatriculare va incuraja achizitia de autoturisme noi, eficiente, ceea ce va conduce la o scadere a varstei medii a parcului auto la 10 ani pana in 2025, ajutand astfel la indeplinirea de catre Romania a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar”, mai spun reprezentantii PwC.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Leasingul operational a intrat in vizorul Consiliului Concurentei
Leasingul operational a intrat in vizorul Consiliului Concurentei

Consiliul Concurentei a impus in august noi reguli privind modul in care companiile fac schimb de informatii legate de clienti, astfel incat sa fie ingreunate strategiile de impartire a pietei si fixarea anumitor preturi, care constituie practici anticoncurentiale.

2 Septembrie 2021 | Auto

Cum poti deveni actionar la cel mai mare transportator fluvial de marfuri pe Dunare
Cum poti deveni actionar la cel mai mare transportator fluvial de marfuri pe Dunare

Din 24 mai si pana pe 4 iunie investitorii pot subscrie actiuni aferente ofertei publice Transport Trade Services (TTS) la un pret cuprins intre 19 si 21 lei/actiune. Elemente cheie: PER de 13, indatorare redusa, stabilizare a cotatiilor post IPO, suma minima de participare 5.040 lei.

24 Mai 2021 | Auto

Programele Rabla din 2021 si-au majorat consistent bugetele
Programele Rabla din 2021 si-au majorat consistent bugetele

Autoritatile au majorat sumele alocate programelor Rabla pentru autoturisme si electrocasnice vechi si au crescut primele de casare.

25 Martie 2021 | Auto

O noua transa de titluri de stat, o noua reducere a dobanzilor
O noua transa de titluri de stat, o noua reducere a dobanzilor

Randamentele oferite populatiei in februarie sunt cu 0,2-0,25 puncte procentuale sub cele aferente titlurilor din ianuarie, pentru scadente comparabile, iar fata de februarie 2020 scaderea depaseste un punct procentual.

8 Februarie 2021 | Auto

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite auto

Suma maxima pe care o persoana o poate imprumuta este direct proportionala cu venitul lunar (la nivel individual sau familial). Cum se calculeaza suma maxima alocata pentru achizitia unui autoturism, dilema masina noua sau second hand, riscurile unui credit auto, costurile si perioada de rambursare in ghidul oferit de Conso.

Ghid leasing auto

Mod de functionare: masina in leasing nu este a ta, ci apartine finantatorului. Doar la finalul contractului devii propietar. Diferentele fata de credit tine de dreptul de propietate asupra automobilului. Raspunsul la toate intrebarile despre periaoda de finantare, avans, valoare reziduala, costuri, inmatriculare si renuntare la contract in capitol

Programul Rabla

Modul de functionare a programului consta in acordarea unei reduceri la achizitia unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul face dovada ca a casat masina veche. Pentru a primi prima de casare, masina trebuie sa indeplineasca anumite conditii atat tehnice cat si de vechime. Ghidul Programul Rabla arata pas cu pas modul de functionare si ca

Inapoi sus