Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

PwC: Doar 4% din masinile din Romania sunt noi


Programele nationale de innoire a parcului auto derulate in ultimii ani nu au avut succes. Varsta medie a masinilor din Romania este de 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decat media UE, iar taxa auto pentru masinile second-hand este a treia cea mai mare din Uniune, raportat la venitul disponibil, reiese dintr-o analiza PwC Romania.


Mai mult, din analiza reiese ca varsta medie a parcului auto a crescut in ultimii ani, de la 7,7 ani in 2008 la 12,9 ani in 2014, in timp ce ponderea autovehiculelor mai noi de 2 ani a scazut de la 22% din totalul parcului auto la doar 4%.

Varsta medie a parcului auto ajunge la 14 ani in 2020 in ritmul actual

„Constatam ca in ultimii 6 ani de zile, de cand formula taxei de prima inmatriculare a fost pusa in acord cu regulile comunitare, parcul auto din Romania a imbatranit simtitor, astfel incat, continuand in ritmul actual, varsta medie a parcului auto va create la 14 ani pana in 2020, ducand la cresterea emisiilor poluante, dar si punand probleme de siguranta traficului”, a declarat Daniel Anghel, partener, Consultanta Fiscala, PwC Romania.


Conform studiului, din punctul de vedere al costului cu taxa de inmatriculare, Romania  se afla pe locul 8 in UE (cu 1,9% din venitul disponibil per capita), pentru masinile noi si pe locul 3 pentru cele second hand (15,4%). In timp ce Grecia, Portugalia si Olanda conduc sondajul prin impunerea de taxe ce reprezinta 13% -17% din venitul disponibil pe cap de locuitor (calculat la paritatea puterii de cumparare), taxa de inmatriculare reprezinta doar 0,4%-0,7% in Belgia, Slovacia si Spania, pentru masinile noi.

Pentru autovehicolele second-hand, cele mai mari taxe sunt percepute in Portugalia (59,9% din venitul disponibil per capita) si in  Grecia (26,7%).

In plus, Romania este una dintre tarile in care posesorii de autovehicole platesc si impozit anul la autoritatile locale.

Programul Rabla - eficient, dar insuficient

“In scopul stimularii vanzarilor de autoturisme noi au fost adoptate o serie de masuri, cum ar fi programul Rabla, care vizeaza reducerea varstei medii a flotei auto prin stimularea casarii masinilor vechi si a achizitionarii de autoturisme noi. Programul a fost eficient in indeplinirea obiectivelor sale. Cu toate acestea, impactul economic al programului nu a fost suficient pentru a schimba tendintele pietei”, spune Bogdan Belciu, partener, Consultanta pentru Management in cadrul PwC Romania.

In aceste conditii, reprezentantii companiei de consultanta sustin ca este nevoie de schimbarea sistemului de taxare in domeniu, insa gradual, si numai pentru masinile inmatriculate dupa aparitia noilor reguli, avand in vedere numeroasele modifcari ale sistemelor de taxare din ultimii ani.

Sistemul de taxare nu stimuleaza innoirea parcului auto

"Analiza noastra arata ca actualul sistem de taxare nu reuseste sa stimuleze intr-o masura satisfacatoarea innoirea parcului auto. Pentru a schimba situatia, ar fi necesar ca tara noastra sa ia in calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor care sa tina cont nu atat de capacitatea cilindrica, asa cum este in prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor si normele Euro ale motoarelor acestora. Desigur, acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor inmatriculate dupa intrarea in vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens si oferind o perioada de gratie cu un termen rezonabil", a explicat Daniel Anghel.

O varianta ar fi comasarea impozitului anual cu taxa de inmatriculare, cu conditia ca taxa finala sa contina o componenta de mediu.

“Armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculelor cu taxa de inmatriculare va incuraja achizitia de autoturisme noi, eficiente, ceea ce va conduce la o scadere a varstei medii a parcului auto la 10 ani pana in 2025, ajutand astfel la indeplinirea de catre Romania a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar”, mai spun reprezentantii PwC.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie
Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie

Programele Rabla Clasic si Rabla Plus vor putea fi accesate de catre populatie incepand cu data de vineri, 12 aprilie 2019. Aproape 35.000 de autoturisme noi pot fi achizitionate prin acest program.

11 Aprilie 2019 | Auto

Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?
Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?

Reparatia masinii te costa din ce in ce mai mult, iar asigurarea este tot mai scumpa si nu stii de ce? Pentru ca preturile pieselor de schimb au crescut foarte mult in ultimii trei ani. Afla ce piese s-au scumpit cel mai mult, in functie de masina pe care o conduci!

22 Martie 2019 | Auto

Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?
Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?

Soferii sunt obligati sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna cand drumurile sunt acoperite cu zapada, gheata sau polei. Majoritatea stiu ca, in caz contrar, pot primi o amenda consistenta si sa ramana fara certificat de inmatriculare. Insa multi nu fac legatura intre aceasta obligativitate si asigurarea Casco. Ce risti in caz de accident?

19 Decembrie 2018 | Auto

Persoanele fizice care comercializeaza masini rulate, controlate de Antifrauda

Persoanele fizice care cumpara mai mult de doua autoturisme rulate pe an vor fi verificare de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) din cadrul ANAF. Institutia deruleaza operatiunea Xenon, prin care controleaza achizitiile intracomunitare de autovehicule second-hand pentru a preveni frauda fiscala in acest domeniu.

26 Septembrie 2018 | Auto

Mai multe articole