Ministerul Mediului cauta alta formula pentru taxa auto

Posesorii de masini din Romania tin cu greu pasul cu schimbarile cu privire la taxa pe care trebuie sa o plateasca la inmatricularea masinii. Insa noi sperante apar la orizont. Vor putea, oare, sa isi recupereze banii platiti in contul timbrului de mediu, cea mai recenta forma a acestei taxe?

Curtea Europeana de Justitie (CJUE) a constatat, in 9 iunie 2016, ca timbrul de mediu este incompatibil, partial, cu legislatia UE.

In acest context, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor (MMAP) recunoaste ca timbrul de mediu este, de fapt, o taxa de inmatriculare si o taxa de import.

Totodata, institutia anunta ca a constituit, deja, un grup de lucru “care analizeaza eventuala modificare a legislatiei existente, in concordanta cu reglementarile nationale si europene in vigoare. Grupul de lucru va analiza inclusiv variantele de modificare a legislatiei, propuse si aflate in dezbatere in Parlamentul Romaniei. Dupa identificarea si implementarea solutiei optime, care sa respecte principiul „poluatorul plateste”, MMAP impreuna cu partenerii guvernamentali (MFP, ANAF, MDRAP, etc…) va stabili modalitatea prin care cetatenii isi vor putea recupera sumele platite in baza OUG 9/2013 (privind timbrul de mediu – n.r.)”.

De aici se poate trage concluzia ca banii platiti in contul acestei taxe vor putea fi recuperati. Insa nimic nu este clar.

Interpretarea Ministerului asupra hotararii CJUE

In interpretarea Ministerului Mediului, „CJUE declara ca nu se opune ca un stat membru sa instituie o taxa pe autovehicule care se aplica autovehiculelor rulate importate, cu ocazia primei inmatriculari in acest stat membru si autovehiculelor deja inmatriculate in statul membru respectiv, cu ocazia primei transcrieri in acelasi stat a dreptului de proprietate asupra acestora din urma”.


Pe de alta parte, Ministerul atrage atentia asupra faptului ca  CJUE „se opune ca statul membru respectiv sa scuteasca de aceasta taxa autovehiculele deja inmatriculate pentru care a fost platita, dar nu a fost restituita o taxa in vigoare anterior declarata incompatibila cu dreptul Uniunii”.

Cu alte cuvinte, MMAP spune ca este nu este corect ca pentru masinile pentru care s-a platit o anumita taxa auto (indiferent cum s-a numit ea) sa nu se mai perceapa taxa (timbrul de mediu) cu ocazia unei noi schimbari de proprietar.

In aceasta perioada este in vigoare masura prin care platitorii vechii taxe auto isi pot recupera banii, esalonat pe cinci ani. Problema pentru acestia este ca, daca au solicitat recuperarea taxei, insa nu au incasat-o integral, la vanzarea masinii trebuie sa suporte timbrul de mediu (platit de cumparator dar, cu siguranta, inclus in pretul final).

Referitor la probabilitatea ca statul sa fie obligat sa restituie si timbrul de mediu, ministrul Finantelor Publice, Anc Dragu, a declarat ca, si in acest caz, probabil plata se va face esalonat.

CJUE: Timbrul de mediu contine ramasite din fostele taxe auto

Cazul timbrului de mediu a ajuns la  CJUE ca urmare a faptului ca un roman a cerut in instanta restituirea  timbrului de mediu, si, pentru ca cererea i-a fosr respinsa, a mers mai departe, iar Curtea de Apel Cluj a pus problema compatibilitatii timbrului de mediu cu articolul 110 din Tratatul de Functionare al Uniunii Europene si a transmis o serie de intrebari la CJUE.

La randul sau, Curtea Europeana a considerat ca timbrul de mediu include “ramasite” din fostele taxe auto aflate in vigoare in perioada 1 ianuarie 2007-15 martie 2013. Astfel, CJUE sustine ca, in anumite privinte, timbrul de mediu este incompatibil cu legislatia europeana.

Ramane de vazut care va fi decizia finala in aceasta privinta, atat din partea CJUE cat si a autoritatilopr din Romania.
 
Astfel, este dificil de estimat care va fi forma urmatoare a taxei auto pentru ca, desi pe vechile formule nu a avut castig de cauza, statul insista pe o forma de taxare a tranzactiilor cu autovehicule.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Axeria Iard, un nou competitor pe piata RCA
Axeria Iard, un nou competitor pe piata RCA

Dupa un an agitat, caracterizat de falimentul liderului City Insurance si scumpirea accelerata a tarifelor, pe piata RCA se fac primii pasi pentru cresterea concurentei prin aparitia Axeria Iard.

6 Ianuarie 2022 | Auto

Cinci obstacole in procesul de a cumpara o masina electrica
Cinci obstacole in procesul de a cumpara o masina electrica

Masinile electrice sau hibride au inceput sa ocupe o pozitie inalta in alegerile soferilor din Romania In ultimii ani, din ce in ce mai multi impatimiti de autoturisme si, mai ales, sustinatori ai mediului, achizitioneaza sau se documenteaza despre modelele verzi.

27 Decembrie 2021 | Articol sponsorizat

Protejarea impotriva inflatiei nu inseamna asumarea unor riscuri mari
Protejarea impotriva inflatiei nu inseamna asumarea unor riscuri mari

Inflatia s-a apropiat de 8% si sunt sanse mari sa avem o inflatie cu doua cifre la inceputul anului viitor, pe masura ce preturile mari la energie sunt transmise si in alte costuri de productie. Cum ne protejam economiile personale?

17 Noiembrie 2021 | Auto

Leasingul operational a intrat in vizorul Consiliului Concurentei
Leasingul operational a intrat in vizorul Consiliului Concurentei

Consiliul Concurentei a impus in august noi reguli privind modul in care companiile fac schimb de informatii legate de clienti, astfel incat sa fie ingreunate strategiile de impartire a pietei si fixarea anumitor preturi, care constituie practici anticoncurentiale.

2 Septembrie 2021 | Auto

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite auto

Suma maxima pe care o persoana o poate imprumuta este direct proportionala cu venitul lunar (la nivel individual sau familial). Cum se calculeaza suma maxima alocata pentru achizitia unui autoturism, dilema masina noua sau second hand, riscurile unui credit auto, costurile si perioada de rambursare in ghidul oferit de Conso.

Ghid leasing auto

Mod de functionare: masina in leasing nu este a ta, ci apartine finantatorului. Doar la finalul contractului devii propietar. Diferentele fata de credit tine de dreptul de propietate asupra automobilului. Raspunsul la toate intrebarile despre periaoda de finantare, avans, valoare reziduala, costuri, inmatriculare si renuntare la contract in capitol

Programul Rabla

Modul de functionare a programului consta in acordarea unei reduceri la achizitia unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul face dovada ca a casat masina veche. Pentru a primi prima de casare, masina trebuie sa indeplineasca anumite conditii atat tehnice cat si de vechime. Ghidul Programul Rabla arata pas cu pas modul de functionare si ca

Inapoi sus