Legea care limiteaza zona de actiune a radarelor, contestata la CCR

Legea care prevede ca radarele Politiei Rutiere pot fi amplasate doar pe masini marcate si in zone presemnalizate a fost contestata de care presedintele Klaus Iohannis la Curtea Constitutionala. Printre altele, seful statului afirma daca legea incalca „dreptul la viata, precum si dreptul la integritate fizica si psihica ale persoanei”.

Actul normativ, care a trecut de Parlament la inceputului lunii iulie, obliga politistii rutieri sa foloseasca radarele doar pe masini inscriptionate si in locuri semnalate cu panouri rutiere afisate inainte cu 500-1000 de metri inainte in localitate si 2 - 4 km in afara localitatii.

Presedintele isi argumenteaza decizia, printre altele, prin faptul ca in afara zonelor semnalizate, unde se pot monta radare, politistii rutieri sunt lipsiti „de posibilitatea de a proteja interesul general, al asigurarii sigurantei pe drumurile publice”, respectiv „de prerogativa sanctionarii incalcarilor legii”.

„Ca o consecinta, conducatorii auto ar putea intelege ca pe segmentele de drum fara panouri de avertisment pot depasi viteza legala fara a fi sanctionati. Drept urmare, aplicarea legislatiei rutiere in ceea ce priveste viteza de circulatie pe drumurile publice va fi lipsita de componenta sanctiunii si se va indeparta de la scopul ei, anume acela de a proteja viata si integritatea corporala a tuturor participantilor la trafic”, argumenteaza Klaus Iohannis, in sesizarea de neconstitutionalitate.

Ce se intampla cu amenda aplicata in zona nesemnalizata?


“Consideram ca aceasta solutie legislativa se indeparteaza de la scopul instituirii normei, respectiv acela de a conduce la imbunatatirea sigurantei rutiere. Legislatia actuala prevede ca „indrumarea, supravegherea si controlul respectarii normelor de circulatie pe drumurile publice se fac de catre politia rutiera din cadrul Inspectoratului General al Politiei Romane, care are obligatia sa ia masurile legale in cazul in care constata incalcari ale acestora”. In acest context, apreciem ca activitatile politiei rutiere de aplicare a legii privind respectarea vitezei legale de circulatie nu trebuie sa se rezume la actiuni vizibile si presemnalizate, in caz contrar aceasta urmand a se afla in imposibilitatea de a-si indeplini obligatiile si atributiile prevazute de lege”, se mentioneaza in document.

Mai mult, actul normativ contestat de presedinte prevede ca nerespectarea prevederilor referitoare la presemnalizare “se sanctioneaza cu nulitatea absoluta a procesului verbal de constatare a contraventiei si cu sanctionarea politistului” care l-a intocmit.

In acelasi timp, legea este neclara intrucat lasa la latitudinea administratorului drumului public indeplinirea obligatiei de a asigura si monta panouri de atentionare, la solicitarea politiei rutiere, fara a prevedea sanctiuni pentru acesta in cazul in care nu-si indeplineste obligatia. In acelasi timp, politistul care aplica amenda poate fi sanctionat pentru ca autoritatea locala nu si-a facut treaba.

Contravenientul nu mai poate contesta amenda

O alta schimbare contestata se refera la documentul prin care se aplica sanctiunea. Nou lege spune ca agentul de circulatie poate aplica amenda doar pe baza chitantei prin care contravenientul plateste la fata locului, fara a se mai emite si procesul verbal de constatare. In acest caz, insa, nu se mai ofera posibilitatrea contestarii amenzii.

“Din dispozitiile art. 109 alin. (13) din legea criticata rezulta ca prin achitarea amenzii contraventionale, pe loc, agentului constatator, persoana sanctionata renunta la exercitarea cailor de atac prevazute de lege. Or, prin lipsirea contravenientului de posibilitatea de a solicita unei instantei de judecata constatarea nelegalitatii respectivului act, o atare reglementare aduce atingere chiar dreptului fundamental al liberului acces la justitie prevazut de art. 21 din Constitutie”, se sustine in motivare.

Si in privinta veniturilor din amenzi, noua lege creeaza confuzie. Aceasta prevede ca amenzile de circulatie sunt venituri la bugetele locale, fara a face diferentierea intre localitatea in care isi are domiciliul contravenientul si cea in care se aplica amenda. In prezent, amenda intra in contul autoritatii in care isi are domiciliul cel sanctionat.

Termen prea scurt pentru intrarea in vigoare

Totodata, Legea nu contine dispozitii referitoare la intrarea sa in vigoare la o data ulterioara publicarii, astfel ca intra in vigoare la 3 zile de la data publicarii, termen insuficient, in opinia presedintelui, pentru amplasarea panourilor de semnalizare.

“Asadar, orice actiune de combatere a vitezei excesive, intreprinsa de politia rutiera de la momentul intrarii in vigoare a legii si pana la montarea, de catre administratorul drumului public a panourilor de atentionare cu privire la existenta radarelor, va fi lovita de nulitate. Mai mult, politistii care vor incerca sa isi exercite atributiile in aceste conditii vor fi pasibili de sanctiuni”, se subliniaza in motivare.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Cum poti deveni actionar la cel mai mare transportator fluvial de marfuri pe Dunare
Cum poti deveni actionar la cel mai mare transportator fluvial de marfuri pe Dunare

Din 24 mai si pana pe 4 iunie investitorii pot subscrie actiuni aferente ofertei publice Transport Trade Services (TTS) la un pret cuprins intre 19 si 21 lei/actiune. Elemente cheie: PER de 13, indatorare redusa, stabilizare a cotatiilor post IPO, suma minima de participare 5.040 lei.

24 Mai 2021 | Auto

Programele Rabla din 2021 si-au majorat consistent bugetele
Programele Rabla din 2021 si-au majorat consistent bugetele

Autoritatile au majorat sumele alocate programelor Rabla pentru autoturisme si electrocasnice vechi si au crescut primele de casare.

25 Martie 2021 | Auto

O noua transa de titluri de stat, o noua reducere a dobanzilor
O noua transa de titluri de stat, o noua reducere a dobanzilor

Randamentele oferite populatiei in februarie sunt cu 0,2-0,25 puncte procentuale sub cele aferente titlurilor din ianuarie, pentru scadente comparabile, iar fata de februarie 2020 scaderea depaseste un punct procentual.

8 Februarie 2021 | Auto

Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?
Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?

Bancile Centrale din regiune lupta cu pandemia cu arme neconventionale, iar masurile luate ar putea merge de la achizitia de titluri de stat pana la credite acordate direct populatiei, achizitia de obligatiuni corporative sau dobanzi negative.

23 Noiembrie 2020 | Auto

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite auto

Suma maxima pe care o persoana o poate imprumuta este direct proportionala cu venitul lunar (la nivel individual sau familial). Cum se calculeaza suma maxima alocata pentru achizitia unui autoturism, dilema masina noua sau second hand, riscurile unui credit auto, costurile si perioada de rambursare in ghidul oferit de Conso.

Ghid leasing auto

Mod de functionare: masina in leasing nu este a ta, ci apartine finantatorului. Doar la finalul contractului devii propietar. Diferentele fata de credit tine de dreptul de propietate asupra automobilului. Raspunsul la toate intrebarile despre periaoda de finantare, avans, valoare reziduala, costuri, inmatriculare si renuntare la contract in capitol

Programul Rabla

Modul de functionare a programului consta in acordarea unei reduceri la achizitia unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul face dovada ca a casat masina veche. Pentru a primi prima de casare, masina trebuie sa indeplineasca anumite conditii atat tehnice cat si de vechime. Ghidul Programul Rabla arata pas cu pas modul de functionare si ca

Inapoi sus