Firmele de leasing se revolta impotriva Ministerului Finantelor

Contractele de leasing terminate anticipat, inclusiv prin reziliere sau executare silita, ar putea genera obligatii fiscale pentru societatile de leasing. Ele trebuie sa autocolecteze TVA pentru suma ramasa nerambursata si sa o vireze la stat. Acest lucru var putea pune insa consumatorul pe o pozitie mai avantajoasa in relatia cu finantatorul.

Asociatia Societatilor Financiare – ALB Romania a pornit din nou la lupta impotriva prevederilor legislative care dezavantajeaza industria. Daca in cazul OUG 50, ALB a fost una din principalele surse de amendamente si a militat pentru neaplicarea actului clientilor vechi, acum asociatia are in vedere eliminarea unor prevederi ale Codului fiscal ce ar dezavataja societatile de leasing. 

 “Am fost singurii care am pornit procedura de infringement in cazul OUG 50, o vom face si in ceea ce priveste modul in care se aplica prevederile directivei TVA”, a precizat Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB.

Societatile de leasing spun ca nu vor mai restructura contracte


La 1 martie, Ministerul Finantelor Publice a adoptat Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal. Normele metodologice reclasifica tratamentul TVA al contractelor de leasing terminate anticipat, inclusiv prin reziliere/executare silita.

Societatilor de leasing li se impune ca in 30 zile de la notificarea clientilor sa autocolecteze TVA pentru suma ramasa nerambursata si sa o vireze la stat.

TVA-ul platit poate fi recuperat numai dupa ce masina sau utilajul ce face obiectul contractului este reposedat de catre societatea de leasing, operatiune care dureaza in medie intre 3 si 18 luni, conform ALB.

“Renegocierea contractelor a devenit brusc o sursa de TVA ilegala pentru stat”, considera Adriana Ahciarliu. Aceasta a explicat ca exista situatii in care, dupa inceperea executarii silite, clientii solicita renegocieri. Totusi, societatile finantatoare nu vor mai fi dispuse sa recurga la negocieri, ci vor fi mai interesate de reposedarea bunului, pentru a-si recupera TVA-ul platit.

In plus, secretarul ALB a precizat ca pana acum, astfel de prevederi legislative nu au facut altceva decat sa impuna o crestere a costului pentru clienti.

“OUG 50, o lege care protejeaza excesiv consumatorul, in ceea ce priveste leasingul financiar a dus la o crestere a costurilor pentru consumatori”, a mentionat Ahciarliu.

Clientii primesc mai multa putere in relatia cu societatea de leasing

Daca pana in prezent reclamatiile curgeau din partea clientilor, in special pe fondul unei reglementari mai relaxate privind protectia consumatorului, societatile de leasing se tem ca in viitorul apropiat situatia s-ar putea inversa.

“Clientii care cunosc aceasta lege pot avea un comportament abuziv atat in ceea ce priveste relatia cu societatile de leasing, dar si in privind utilizarii bunurilor”, a precizat Adriana Ahciarliu.

Pe de alta parte, clientii care nu mai pot plati ratele lunare vor avea o putere de negociere mai mare pentru conditii mai bune, avand in vedere ca o executare silita ar aduce dezavantaje fiscale societatii (prin autocolectarea TVA in 30 zile).

Iar, atata vreme cat executarea silita se poate face doar prin intermediul judecatoriei iar temenele se pot prelungi foarte mult, un client poate utiliza in tot acest timp bunul finantat prin leasing fara sa plateasca pentru acesta.

ALB merge la Bruxelles


Autocolectarea TVA in cazul contractelor pentru care s-a inceput executarea silita ar putea duce industriei pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro, au estimat reprezentantii ALB.

Mai exact, incepand de la 1 aprilie, societatile de leasing vor fi nevoite sa vireze catre stat 24% din sumele ramase de rambursat de catre clienti pentru contractele reziliate si pentru care nu s-a facut reposesia de bunuri.

In consecinta, membrii ALB au transmis o scrisoare deschisa catre Ministerul Financtelor Publice prin care solicita anularea recalificarii TVA in cazul societatilor de leasing, precizand ca in caz contrar se vor adresa Comisiei Europene si vor solicita initierea procedurii de infringement impotriva Romaniei.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?
Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?

Bancile Centrale din regiune lupta cu pandemia cu arme neconventionale, iar masurile luate ar putea merge de la achizitia de titluri de stat pana la credite acordate direct populatiei, achizitia de obligatiuni corporative sau dobanzi negative.

23 Noiembrie 2020 | Auto

Titlurile de stat au ajuns sa se concureze intre ele
Titlurile de stat au ajuns sa se concureze intre ele

In aceasta luna se pot subscrie titluri de stat atat prin Trezorerie, cat si prin bancile si brokerii care intermediaza listarea la bursa a acestor instrumente.

19 Noiembrie 2020 | Auto

Avizarea daunelor auto in asigurari se muta pe internet
Avizarea daunelor auto in asigurari se muta pe internet

In contextul in care deplasarea clientilor la sediul asiguratorului este mai dificila in actualul context epidemiologic, companiile de asigurari au pus la dispozitia clientilor platforme online prin care isi pot raporta daunele. Iata cateva exemple

4 Noiembrie 2020 | Auto

Se strang nori negri pe cerul economiei romanesti
Se strang nori negri pe cerul economiei romanesti

Cu un deficit bugetar in crestere si cu dobanzi de refinantare a datoriei publice printre cele mai mari din Europa, cu un buget ale carui venituri merg aproape exclusiv pe plata salariilor si pensiilor, viitorul economiei romanesti nu suna deloc bine iar ajustarile dure ne pandesc dupa colt.

10 Septembrie 2020 | Auto

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite auto

Suma maxima pe care o persoana o poate imprumuta este direct proportionala cu venitul lunar (la nivel individual sau familial). Cum se calculeaza suma maxima alocata pentru achizitia unui autoturism, dilema masina noua sau second hand, riscurile unui credit auto, costurile si perioada de rambursare in ghidul oferit de Conso.

Ghid leasing auto

Mod de functionare: masina in leasing nu este a ta, ci apartine finantatorului. Doar la finalul contractului devii propietar. Diferentele fata de credit tine de dreptul de propietate asupra automobilului. Raspunsul la toate intrebarile despre periaoda de finantare, avans, valoare reziduala, costuri, inmatriculare si renuntare la contract in capitol

Programul Rabla

Modul de functionare a programului consta in acordarea unei reduceri la achizitia unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul face dovada ca a casat masina veche. Pentru a primi prima de casare, masina trebuie sa indeplineasca anumite conditii atat tehnice cat si de vechime. Ghidul Programul Rabla arata pas cu pas modul de functionare si ca

Inapoi sus