Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Firmele de leasing se revolta impotriva Ministerului Finantelor


Contractele de leasing terminate anticipat, inclusiv prin reziliere sau executare silita, ar putea genera obligatii fiscale pentru societatile de leasing. Ele trebuie sa autocolecteze TVA pentru suma ramasa nerambursata si sa o vireze la stat. Acest lucru var putea pune insa consumatorul pe o pozitie mai avantajoasa in relatia cu finantatorul.


Asociatia Societatilor Financiare – ALB Romania a pornit din nou la lupta impotriva prevederilor legislative care dezavantajeaza industria. Daca in cazul OUG 50, ALB a fost una din principalele surse de amendamente si a militat pentru neaplicarea actului clientilor vechi, acum asociatia are in vedere eliminarea unor prevederi ale Codului fiscal ce ar dezavataja societatile de leasing. 

 “Am fost singurii care am pornit procedura de infringement in cazul OUG 50, o vom face si in ceea ce priveste modul in care se aplica prevederile directivei TVA”, a precizat Adriana Ahciarliu, secretarul general al ALB.

Societatile de leasing spun ca nu vor mai restructura contracte


La 1 martie, Ministerul Finantelor Publice a adoptat Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal. Normele metodologice reclasifica tratamentul TVA al contractelor de leasing terminate anticipat, inclusiv prin reziliere/executare silita.

Societatilor de leasing li se impune ca in 30 zile de la notificarea clientilor sa autocolecteze TVA pentru suma ramasa nerambursata si sa o vireze la stat.

TVA-ul platit poate fi recuperat numai dupa ce masina sau utilajul ce face obiectul contractului este reposedat de catre societatea de leasing, operatiune care dureaza in medie intre 3 si 18 luni, conform ALB.

“Renegocierea contractelor a devenit brusc o sursa de TVA ilegala pentru stat”, considera Adriana Ahciarliu. Aceasta a explicat ca exista situatii in care, dupa inceperea executarii silite, clientii solicita renegocieri. Totusi, societatile finantatoare nu vor mai fi dispuse sa recurga la negocieri, ci vor fi mai interesate de reposedarea bunului, pentru a-si recupera TVA-ul platit.

In plus, secretarul ALB a precizat ca pana acum, astfel de prevederi legislative nu au facut altceva decat sa impuna o crestere a costului pentru clienti.

“OUG 50, o lege care protejeaza excesiv consumatorul, in ceea ce priveste leasingul financiar a dus la o crestere a costurilor pentru consumatori”, a mentionat Ahciarliu.

Clientii primesc mai multa putere in relatia cu societatea de leasing

Daca pana in prezent reclamatiile curgeau din partea clientilor, in special pe fondul unei reglementari mai relaxate privind protectia consumatorului, societatile de leasing se tem ca in viitorul apropiat situatia s-ar putea inversa.

“Clientii care cunosc aceasta lege pot avea un comportament abuziv atat in ceea ce priveste relatia cu societatile de leasing, dar si in privind utilizarii bunurilor”, a precizat Adriana Ahciarliu.

Pe de alta parte, clientii care nu mai pot plati ratele lunare vor avea o putere de negociere mai mare pentru conditii mai bune, avand in vedere ca o executare silita ar aduce dezavantaje fiscale societatii (prin autocolectarea TVA in 30 zile).

Iar, atata vreme cat executarea silita se poate face doar prin intermediul judecatoriei iar temenele se pot prelungi foarte mult, un client poate utiliza in tot acest timp bunul finantat prin leasing fara sa plateasca pentru acesta.

ALB merge la Bruxelles


Autocolectarea TVA in cazul contractelor pentru care s-a inceput executarea silita ar putea duce industriei pierderi de ordinul sutelor de milioane de euro, au estimat reprezentantii ALB.

Mai exact, incepand de la 1 aprilie, societatile de leasing vor fi nevoite sa vireze catre stat 24% din sumele ramase de rambursat de catre clienti pentru contractele reziliate si pentru care nu s-a facut reposesia de bunuri.

In consecinta, membrii ALB au transmis o scrisoare deschisa catre Ministerul Financtelor Publice prin care solicita anularea recalificarii TVA in cazul societatilor de leasing, precizand ca in caz contrar se vor adresa Comisiei Europene si vor solicita initierea procedurii de infringement impotriva Romaniei.


Distribuie articolul




ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie
Rabla 2019 incepe pe 12 aprilie

Programele Rabla Clasic si Rabla Plus vor putea fi accesate de catre populatie incepand cu data de vineri, 12 aprilie 2019. Aproape 35.000 de autoturisme noi pot fi achizitionate prin acest program.

11 Aprilie 2019 | Auto

Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?
Care sunt marcile de masini pentru care piesele sunt tot mai scumpe?

Reparatia masinii te costa din ce in ce mai mult, iar asigurarea este tot mai scumpa si nu stii de ce? Pentru ca preturile pieselor de schimb au crescut foarte mult in ultimii trei ani. Afla ce piese s-au scumpit cel mai mult, in functie de masina pe care o conduci!

22 Martie 2019 | Auto

Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?
Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?

Soferii sunt obligati sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna cand drumurile sunt acoperite cu zapada, gheata sau polei. Majoritatea stiu ca, in caz contrar, pot primi o amenda consistenta si sa ramana fara certificat de inmatriculare. Insa multi nu fac legatura intre aceasta obligativitate si asigurarea Casco. Ce risti in caz de accident?

19 Decembrie 2018 | Auto

Persoanele fizice care comercializeaza masini rulate, controlate de Antifrauda

Persoanele fizice care cumpara mai mult de doua autoturisme rulate pe an vor fi verificare de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) din cadrul ANAF. Institutia deruleaza operatiunea Xenon, prin care controleaza achizitiile intracomunitare de autovehicule second-hand pentru a preveni frauda fiscala in acest domeniu.

26 Septembrie 2018 | Auto

Mai multe articole

Inapoi sus