Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

De ce nu vom simti scaderea pretului petrolului la benzinariile din cartier


O stire Bloomberg facea soferii sa tresara: contractele futures pentru petrolul Brent cu livrare in noiembrie ajunsesera la nivelul de 90,7 dolari//baril, in conditiile in care in 2014 cotatiile scazusera deja cu 18%. Inainte de a chiui insa de bucurie, sa aruncam o privire si peste indicele dolarului.


Sunt doua elemente-cheie care fac ca oscilatiile pretului petrolului sa nu se distribuie uniform in cotatiile la pompele de benzina. In primul rand, sistemul de taxe impus de state face ca aproximativ jumatate din pretul la pompa sa fie reprezentat de valoarea combustibilului, restul fiind TVA, accize, etc.

Asta inseamna ca daca pretul petrolului ar face un salt de 10% la bursele internationale, la pompe am avea aceeasi majorare doar daca marjele de rafinare, de prelucrare, transport si, nu in ultimul rand, fiscalitatea ar cunoaste evolutii similare.

Mai este insa un element la fel de important de luat in calcul cand asteptam cu infrigurare preturile la pompa: raportul valutei in care ne luam salariile cu dolarul american (cotatiile petrolului sunt in dolari). Or, din mai si pana la sfarsitul saptamanii trecute, dolarul marcase o crestere de aproximativ 10% fata de leu, evolutie ce taie o felie semnificativa din scaderea pretului petrolului pe pietele internationale.

Desi media a scos in fata „explicatia FMI” pentru a justifica evolutiile „aurului negru” (previziuni in scadere pentru economia globala, deci urmeaza o scadere a cererii), unul dintre cele mai solide motive de scadere a cotatiilor titeiului l-a reprezentat aprecierea dolarului fata de principalele devize, apreciere data de apropiata schimbare de politica monetara in SUA (de la jumatatea lui 2015 va urma probabil o crestere a dobanzilor).


Distribuie articolul




Alte articole

Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?

Polita Casco: Ce risti daca nu ai cauciucuri de iarna?

Soferii sunt obligati sa isi echipeze masinile cu anvelope de iarna cand drumurile sunt acoperite cu zapada, gheata sau polei. Majoritatea stiu ca, in caz contrar, pot primi o amenda consistenta si sa ramana fara certificat de inmatriculare. Insa multi nu fac legatura intre aceasta obligativitate si asigurarea Casco. Ce risti in caz de accident?

Citeste mai mult

Persoanele fizice care comercializeaza masini rulate, controlate de Antifrauda

Persoanele fizice care cumpara mai mult de doua autoturisme rulate pe an vor fi verificare de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) din cadrul ANAF. Institutia deruleaza operatiunea Xenon, prin care controleaza achizitiile intracomunitare de autovehicule second-hand pentru a preveni frauda fiscala in acest domeniu.

Citeste mai mult
Tichetele Rabla se epuizeaza rapid. Cate mai sunt disponibile?

Tichetele Rabla se epuizeaza rapid. Cate mai sunt disponibile?

Primele de casare din programul Rabla se epuizeaza rapid. La mai putin de o saptamana de la suplimentarea bugetului alocat programului, au fost inregistrate aproximativ 11.000 de rezervari, din partea persoanelor fizice. Astfel, mai sunt disponibile aproximativ 15.000 prime de casare pentru aceasta categorie, anunta AFM.

Citeste mai mult
Programul Rabla intra in prelungiri

Programul Rabla intra in prelungiri

Programul Rabla se relanseaza luni, 17 septembrie, dupa ce Guvernul a aprobat suplimentarea finantarii pentru acest program. Astfel, vor fi puse la dispozitia persoanelor fizice si juridice inca 30.000 de prime de casare, in valoare de 198 de milioane de lei, anunta Administratia Fondului pentru Mediu.

Citeste mai mult