top banner

Cum poti deveni actionar la cel mai mare transportator fluvial de marfuri pe Dunare

24 Mai 2021 | Autor: Cristian Dogaru

Cum poti deveni actionar la cel mai mare transportator fluvial de marfuri pe Dunare

Din 24 mai si pana pe 4 iunie investitorii pot subscrie actiuni aferente ofertei publice Transport Trade Services (TTS) la un pret cuprins intre 19 si 21 lei/actiune. Elemente cheie: PER de 13, indatorare redusa, stabilizare a cotatiilor post IPO, suma minima de participare 5.040 lei.

Vorbim de un holding care include mai multe companii fiind simultan transportator fluvial (majoritatea veniturilor vin de aici), operator portuar si casa de expeditie.

Cine este TTS si cum a evoluat activitatea companiei

In 2020, TTS a fost responsabila pentru aproximativ 30% din traficul de marfuri pe Dunare si are o flota fluviala de 466 de vase, cu o capacitate totala de 768kt. TTS desfasoara operatiuni comerciale in 9 tari (Romania, Serbia, Ungaria, Croatia, Bulgaria, Austria, Slovacia, Ucraina si Germania) si opereaza 10 terminale portuare, din care 3 in Constanta si 7 pe cursul Dunarii. 

Anul trecut TTS a avut venituri de 520 milioane lei (in scadere fata de 551 milioane lei in 2019 pe fondul pandemiei, dar in crestere fata de cele 475 milioane lei din 2018) si un profit net atribuit actionarilor societatii de 44 milioane lei (fata de 53 milioane in 2019 si 17,8 milioane in 2018). 

Raportat la cele 30 milioane de actiuni existente (50% dintre acestea sunt scoase la vanzare in cadrul ofertei publice, conditia ca IPO-ul sa se incheie cu succes fiind ca 60% sa fie vandute in oferta) ar rezulta un profit net de 1,46 lei/actiune. 

PER la media pietei

Daca oferta se va inchide la 19 lei, atunci actiunile vor intra la tranzactionare la un PER (raport pret/castig pe actiune) de 13. Daca oferta se inchide la 21 lei, PER-ul ar fi de 14,3. In final, managerii ofertei vor decide la ce pret va fi inchisa aceasta, daca subscrierea reprezinta un succes, in functie de valoarea ofertelor primite din partea investitorilor institutionali. 

Cat de atractiv este un PER de 13-14? Electrica are in acest moment un PER de 12, Medlife de 19, Romgaz de 10, Transelectrica de 16, Petrom de 19, Transgaz de 28. 

Cu cat PER-ul este mai mic cu atat mai bine dar un PER mai mic poate ascunde si perspective mai putin optimiste pentru anii ce vin. PER-ul mediu la nivel de piata bursiera a fost in aprilie 2021 de 13,45, deci oferta este gandita fix pe media pietei. 

Indatorare mica, rezerve mari

TTS are perspective bune prin prisma recomandarilor UE de  a se incuraja in viitor mutarea unei parti a transporturilor de marfa pe apele interioare, iar Dunarea, unde opereaza holdingul, e foarte nimerita pe post de autostrada albastra (sau verde, daca ne referim la activitatea nepoluanta a TTS). 

Marja de profit nu arata rau, iar gradul de indatorare e foarte bun. De pilda, in momentul redactarii prospectului TTS avea datorii totale de 74 milioane lei si avea numerar si echivalente de numerar de 49 milioane lei (din care s-au platit insa actionarilor dividende de 16 milioane lei in aprilie).

Rezulta o indatorare neta de 41 milioane lei ceea ce pentru o companie cu o capitalizare asteptata de peste 600 milioane lei dupa listare e foarte putin. Datoriile mici reprezinta un avantaj in contextul in care ne apropiem de un mediu inflationist, cu dobanzi in crestere. 

In plus, prin bilantul TTS se gasesc si alte lucruri tentante , cum sunt rezervele de 223 milioane lei si un rezultat reportat de 244 milioane lei. O entitate foarte bine capitalizata deci, care ar putea in viitor sa isi majoreze capitalul cu includerea de actiuni gratuite pentru actionari, deci o crestere a lichiditatii. 

Politica moderata de dividende

Politica de dividende a fost moderata anii trecuti. Compania a distribuit 16,2 milioane din profitul pe 2020 (0,54 lei/actiune) si 15,3 milioane lei din profitul pe 2019 (0,51 lei/actiune). 

La un pret de inchidere a ofertei de 19 lei dividendul platit in acest an ar avea un randament de 2,8%. Pe viitor, se propune ca 45% din profit sa mearga spre fondul de dividende, ceea ce reprezinta un plus de generozitate pentru actionari. 

La profitul de 44 milioane lei din 2020 asta ar insemna aproape 20 milioane lei, deci 0,66 lei/actiune (randament la dividend de 3,4%, ca un depozit bancar din prezent, la bancile mai darnice). Per total, o combinatie echilibrata intre o actiune de dividend si una de crestere. 

Sa mai spunem ca fondurile rezultate din IPO nu raman la dispozitia societatii (nu este majorare de capital), ci vor reveni actionarilor vanzatori. 

Investitie pe termen lung dar si...pe termen scurt

Pentru cei care vor sa parieze pe mutarea unei parti importante din transporturile de marfuri pe Dunare, in contextul revolutiei verzi imaginate de UE, actiunile TTS sunt un pariu pe termen lung. 

Pentru cei care mizeaza pe suprasubscriere si presiune la cumparare din partea institutionalilor dupa listare, actiunile TTS pot fi si un pariu castigator pe termen scurt, multumita politicii de stabilizare a cotatiilor. 

Timp de o luna dupa listare, managerii ofertei pot efectua operatiuni de piata pentru stabilizarea cotatiilor si in acest scop vor retine un procent de 10% din suma incasata in urma ofertei (transa de retail, cea de unde vin majoritatea ordinelor de vanzare dupa listare are alocata 15% din oferta-2,25 milioane actiuni, deci sumele pentru stabilizare sunt generoase). 

Cum se subscrie efectiv

Investitorii de retail au la dispozitie o transa de 15% din oferta, impartita in doua. Prima subtransa, reprezentand 10% din oferta, 1,5 milioane actiuni, este pentru ordine cuprinse intre minim 240 actiuni si maxim 7.500 actiuni. 

Cum investitorii de retail subscriu automat la pretul de 21 lei (daca oferta se inchide la un pret mai mic atunci si detinerile lor vor fi ajustate la respectiva valoare), rezulta ca suma minima pentru participare la IPO este de 5.040 lei. 

Pe aceasta subtransa alocarea este garantata, dupa principiul primul venit primul servit. Pe cea de a doua subtransa, cea a investitorilor care cumpara peste 7.500 actiuni, alocarea este pro-rata, deci se primesc actiuni proportional cu valoarea subscrierilor, daca cererea e mai mare ca oferta. 

Subscrierile se fac prin brokerii din sindicatul de intermediere-Swiss Capital, Tradeville, SSIF Broker, dar si prin partenerii lor autorizati la BVB. 


Informatiile cuprinse in acest articol sunt cu caracter informativ si contin opinii personale ale autorului. Opiniile prezentate in articole nu reprezinta recomandari de investitii si nici consiliere financiara personalizata cu privire la investitiile dumneavoastra.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite auto

Credite auto
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite auto & leasing

Alte Articole

Creditele auto au inceput sa tinteasca masinile electrice

Creditele auto au inceput sa tinteasca masinile electrice

Pentru achizitionarea unui autoturism, majoritatea bancilor ofera creditele de nevoi personale. Exista banci care au conturat produse distincte-creditele auto-iar in prezent avem si oferte dedicate strict pentru masinile electrice sau hybrid.

10 Apr 2023 | Credite auto & leasing
Plafonarea RCA, o veste buna pentru soferi

Plafonarea RCA, o veste buna pentru soferi

Guvernul a lansat in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care tarifele la RCA vor fi plafonate timp de 6 luni, pentru a se stopa cresterea exploziva a preturilor dupa falimentul City Insurance, fostul lider autoritar al pietei.

24 Feb 2022 | Credite auto & leasing
Axeria Iard, un nou competitor pe piata RCA

Axeria Iard, un nou competitor pe piata RCA

Dupa un an agitat, caracterizat de falimentul liderului City Insurance si scumpirea accelerata a tarifelor, pe piata RCA se fac primii pasi pentru cresterea concurentei prin aparitia Axeria Iard.

06 Ian 2022 | Credite auto & leasing
Cinci obstacole in procesul de a cumpara o masina electrica

Cinci obstacole in procesul de a cumpara o masina electrica

Masinile electrice sau hibride au inceput sa ocupe o pozitie inalta in alegerile soferilor din Romania In ultimii ani, din ce in ce mai multi impatimiti de autoturisme si, mai ales, sustinatori ai mediului, achizitioneaza sau se documenteaza despre modelele verzi.

27 Dec 2021 | Credite auto & leasing

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Leasing auto

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la un contract de leasing auto