CJUE contesta rambursarea in transe a taxei auto

Guvernul se pare ca nu are noroc cu taxa auto, indiferent cum s-a numit ea in multiplele variante in care a functionat pana in prezent. Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), dupa mai multe decizii prin care declara taxa neconforma cu principiile europene, ataca acum si procedura de rambursare in transe promovata de autoritatile romane.  

Astfel, o hotarare emisa recent de institutia europeana arata ca rambursarea esalonata a taxei auto pe durata a cinci ani, in transe de cate 20%, este neconforma cu principiile jurisprudentei europene, iar motivul invocat de guvernul roman, respectiv insuficienta fondurilor, este considerat inadmisibil. In concluzie, Curtea sustine ca restituirea trebuie sa fie integrala.

Hotararea pronuntata de CJUE pe 30 iunie 2016 reprezinta o hotarare preliminara in cauzele C-200/14 Campean si C-288/14 Ciup prin care constata ca rambursarea esalonata a taxei auto de catre guvernul Romaniei, pe motiv de insuficienta a fondurilor bugetare, incalca trei principii ale jurisprudentei europene, respectiv principiul cooperarii loiale, al echivalentei si al efectivitatii.

Decizia Curtii Europene vine dupa ce, in aprilie 2016, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a emis procedura de restituire a taxelor auto (taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii), dupa ce acestea au fost declarate, pe rand, neconforme de CJUE. Procedura prevede ca taxele sunt returnate pe durata a cinci ani, in cate doua transe anuale.


Pe de alta parte, legislatia privind returnarea acestor taxe prevede ca daca proprietarul decide sa vanda masina pentru care a solicitat, si i s-a aprobat, rambursarea taxei, insa inainte de a si incasa integral suma aferenta, cumparatorul va fi obligat sa plateasca timbrul de mediu.

Insa probabil si aceste prevederi vor fi modificate avand in vedere ca, pe 9 iunie, CJUE a emis o alta decizie prin care statul roman este obligat sa restituie si timbrul de mediu (taxa auto in vigoare) pentru masinile second-hand.

Guvernul nu se da batut: lucreaza la o noua taxa si la o noua procedura de rambursare a celei vechi

Ministrul Mediului, Cristiana Palmer, a declarat deja ca Guvernul lucreaza la ''o noua varianta de taxa de timbru'', iar romanii care au platit pana acum aceasta taxa o vor putea recupera pe cale administrativa.

"Lucram la o noua varianta de taxa de timbru. Avem un grup de lucru si sper ca pana in toamna, cand reintram in activitatea intensa pe domeniul acesta, sa venim cu o varianta care sper sa fie mai echitabila pentru toata lumea si inclusiv pentru principiul "poluatorul plateste", care este de fapt fundamentul unei astfel de taxe", a afirmat Palmer.

Totodata, ministrul a precizat ca se lucreaza si la o solutie pentru cei care au platit deja aceasta taxa.

"Curtea Europeana de Justi?ie a declarat ca taxa este ilegala si pana acum oamenii trebuiau sa dea statul in judecata ca sa isi recupereze banii. Anul acesta eu am introdus in mod special si am lucrat cu colegii, am facut un ordin de ministru comun ca sa dam posibilitatea ca si pe cale administrativa sa se recupereze acesti bani de catre cetateni si vom vedea ce formula vom avea in final, care sa fie modalitatea de a returna banii", a mai spus ministrul.

In concluzie, avand in vedere istoria acestei taxe, se pare ca urmeaza noi variante de taxare pentru cei care isi cumpara o masina, apoi proceduri complicate de rambursare a acestora care, de cele mai multe ori, descurajeaza potentialii beneficiari. Astfel, statul incaseaza banii integral de la cei care platesc taxa, iar apoi ii ramburseaza esalonat celor care au timp si nervi sa infrunte procedurile incalcite si birocratia stufoasa.


Distribuie articolul


Un proiect sustinut de

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult

Sondajul Conso s-a incheiat

Multumim tuturor participantilor. Rezultatele tragerii la sorti vor fi afisate in zilele urmatoare.

Mai multe detalii

ALTE ARTICOLE - Credite auto & leasing


Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?
Ce-ar fi sa luam credite direct de la BNR?

Bancile Centrale din regiune lupta cu pandemia cu arme neconventionale, iar masurile luate ar putea merge de la achizitia de titluri de stat pana la credite acordate direct populatiei, achizitia de obligatiuni corporative sau dobanzi negative.

23 Noiembrie 2020 | Auto

Titlurile de stat au ajuns sa se concureze intre ele
Titlurile de stat au ajuns sa se concureze intre ele

In aceasta luna se pot subscrie titluri de stat atat prin Trezorerie, cat si prin bancile si brokerii care intermediaza listarea la bursa a acestor instrumente.

19 Noiembrie 2020 | Auto

Avizarea daunelor auto in asigurari se muta pe internet
Avizarea daunelor auto in asigurari se muta pe internet

In contextul in care deplasarea clientilor la sediul asiguratorului este mai dificila in actualul context epidemiologic, companiile de asigurari au pus la dispozitia clientilor platforme online prin care isi pot raporta daunele. Iata cateva exemple

4 Noiembrie 2020 | Auto

Se strang nori negri pe cerul economiei romanesti
Se strang nori negri pe cerul economiei romanesti

Cu un deficit bugetar in crestere si cu dobanzi de refinantare a datoriei publice printre cele mai mari din Europa, cu un buget ale carui venituri merg aproape exclusiv pe plata salariilor si pensiilor, viitorul economiei romanesti nu suna deloc bine iar ajustarile dure ne pandesc dupa colt.

10 Septembrie 2020 | Auto

Mai multe articole

GHIDURI


Ghid credite auto

Suma maxima pe care o persoana o poate imprumuta este direct proportionala cu venitul lunar (la nivel individual sau familial). Cum se calculeaza suma maxima alocata pentru achizitia unui autoturism, dilema masina noua sau second hand, riscurile unui credit auto, costurile si perioada de rambursare in ghidul oferit de Conso.

Ghid leasing auto

Mod de functionare: masina in leasing nu este a ta, ci apartine finantatorului. Doar la finalul contractului devii propietar. Diferentele fata de credit tine de dreptul de propietate asupra automobilului. Raspunsul la toate intrebarile despre periaoda de finantare, avans, valoare reziduala, costuri, inmatriculare si renuntare la contract in capitol

Programul Rabla

Modul de functionare a programului consta in acordarea unei reduceri la achizitia unui autovehicul nou, in cazul in care cumparatorul face dovada ca a casat masina veche. Pentru a primi prima de casare, masina trebuie sa indeplineasca anumite conditii atat tehnice cat si de vechime. Ghidul Programul Rabla arata pas cu pas modul de functionare si ca

Inapoi sus