top banner

CJUE contesta rambursarea in transe a taxei auto

05 Iulie 2016 | Autor: Conso

Guvernul se pare ca nu are noroc cu taxa auto, indiferent cum s-a numit ea in multiplele variante in care a functionat pana in prezent. Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE), dupa mai multe decizii prin care declara taxa neconforma cu principiile europene, ataca acum si procedura de rambursare in transe promovata de autoritatile romane.  
Astfel, o hotarare emisa recent de institutia europeana arata ca rambursarea esalonata a taxei auto pe durata a cinci ani, in transe de cate 20%, este neconforma cu principiile jurisprudentei europene, iar motivul invocat de guvernul roman, respectiv insuficienta fondurilor, este considerat inadmisibil. In concluzie, Curtea sustine ca restituirea trebuie sa fie integrala.
Hotararea pronuntata de CJUE pe 30 iunie 2016 reprezinta o hotarare preliminara in cauzele C-200/14 Campean si C-288/14 Ciup prin care constata ca rambursarea esalonata a taxei auto de catre guvernul Romaniei, pe motiv de insuficienta a fondurilor bugetare, incalca trei principii ale jurisprudentei europene, respectiv principiul cooperarii loiale, al echivalentei si al efectivitatii.
Decizia Curtii Europene vine dupa ce, in aprilie 2016, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a emis procedura de restituire a taxelor auto (taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule sau taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, potrivit reglementarilor legale in vigoare la momentul inmatricularii), dupa ce acestea au fost declarate, pe rand, neconforme de CJUE. Procedura prevede ca taxele sunt returnate pe durata a cinci ani, in cate doua transe anuale.
Pe de alta parte, legislatia privind returnarea acestor taxe prevede ca daca proprietarul decide sa vanda masina pentru care a solicitat, si i s-a aprobat, rambursarea taxei, insa inainte de a si incasa integral suma aferenta, cumparatorul va fi obligat sa plateasca timbrul de mediu.
Insa probabil si aceste prevederi vor fi modificate avand in vedere ca, pe 9 iunie, CJUE a emis o alta decizie prin care statul roman este obligat sa restituie si timbrul de mediu (taxa auto in vigoare) pentru masinile second-hand.
Guvernul nu se da batut: lucreaza la o noua taxa si la o noua procedura de rambursare a celei vechi
Ministrul Mediului, Cristiana Palmer, a declarat deja ca Guvernul lucreaza la 'o noua varianta de taxa de timbru', iar romanii care au platit pana acum aceasta taxa o vor putea recupera pe cale administrativa.
"Lucram la o noua varianta de taxa de timbru. Avem un grup de lucru si sper ca pana in toamna, cand reintram in activitatea intensa pe domeniul acesta, sa venim cu o varianta care sper sa fie mai echitabila pentru toata lumea si inclusiv pentru principiul "poluatorul plateste", care este de fapt fundamentul unei astfel de taxe", a afirmat Palmer.
Totodata, ministrul a precizat ca se lucreaza si la o solutie pentru cei care au platit deja aceasta taxa.
"Curtea Europeana de Justi?ie a declarat ca taxa este ilegala si pana acum oamenii trebuiau sa dea statul in judecata ca sa isi recupereze banii. Anul acesta eu am introdus in mod special si am lucrat cu colegii, am facut un ordin de ministru comun ca sa dam posibilitatea ca si pe cale administrativa sa se recupereze acesti bani de catre cetateni si vom vedea ce formula vom avea in final, care sa fie modalitatea de a returna banii", a mai spus ministrul.
In concluzie, avand in vedere istoria acestei taxe, se pare ca urmeaza noi variante de taxare pentru cei care isi cumpara o masina, apoi proceduri complicate de rambursare a acestora care, de cele mai multe ori, descurajeaza potentialii beneficiari. Astfel, statul incaseaza banii integral de la cei care platesc taxa, iar apoi ii ramburseaza esalonat celor care au timp si nervi sa infrunte procedurile incalcite si birocratia stufoasa.
Comparații

Credite auto

Credite auto
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite auto & leasing

Alte Articole

Plafonarea RCA, o veste buna pentru soferi

Plafonarea RCA, o veste buna pentru soferi

Guvernul a lansat in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care tarifele la RCA vor fi plafonate timp de 6 luni, pentru a se stopa cresterea exploziva a preturilor dupa falimentul City Insurance, fostul lider autoritar al pietei.

24 Feb 2022 | Credite auto & leasing
Axeria Iard, un nou competitor pe piata RCA

Axeria Iard, un nou competitor pe piata RCA

Dupa un an agitat, caracterizat de falimentul liderului City Insurance si scumpirea accelerata a tarifelor, pe piata RCA se fac primii pasi pentru cresterea concurentei prin aparitia Axeria Iard.

06 Ian 2022 | Credite auto & leasing
Cinci obstacole in procesul de a cumpara o masina electrica

Cinci obstacole in procesul de a cumpara o masina electrica

Masinile electrice sau hibride au inceput sa ocupe o pozitie inalta in alegerile soferilor din Romania In ultimii ani, din ce in ce mai multi impatimiti de autoturisme si, mai ales, sustinatori ai mediului, achizitioneaza sau se documenteaza despre modelele verzi.

27 Dec 2021 | Credite auto & leasing
Protejarea impotriva inflatiei nu inseamna asumarea unor riscuri mari

Protejarea impotriva inflatiei nu inseamna asumarea unor riscuri mari

Inflatia s-a apropiat de 8% si sunt sanse mari sa avem o inflatie cu doua cifre la inceputul anului viitor, pe masura ce preturile mari la energie sunt transmise si in alte costuri de productie. Cum ne protejam economiile personale?

17 Noi 2021 | Credite auto & leasing

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Leasing auto

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la un contract de leasing auto