Folosim cookies pentru a face website-ul mai usor de utilizat, in conformitate cu Noul Regulament al Uniunii Europene cu privire la Protectia Datelor Personale (GDPR). Citeste Politica de Confidentialitate.

Ce pot face daca am cumparat o masina cu defecte?

Autor: Marius Serban |

Publicat in: Credite auto & leasing

 

Legislatia actuala da dreptul consumatorilor sa beneficieze de o perioada minima de garantie de 2 ani pentru autoturismele noi si de minim 1 an pentru cele second-hand. In acest interval, repararea defectiunilor cade in sarcina vanzatorului, iar daca masina se strica prea des, consumatorul poate cere chiar inlocuirea masinii sau returnarea banilor.

Desi fiabilitatea autoturismelor s-a imbunatatit in timp, mai sunt si cazuri cand cate un cumparator are ghinionul sa se aleaga cu o masina care mai mult sta in service decat pe sosea. In astfel de situatii, este bine de stiut care sunt drepturile de care beneficiaza consumatorii.

Legea 449 din 2003 prevede ca vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii timp de 2 ani de la momentul in care au fost livrate produsele. Pentru masinile second-hand, aceasta perioada este de minim 1 an. De aceste drepturi beneficiaza cei care cumpara masini de la persoane fizice si juridice autorizate, care comercializeza astfel de produse pe baza de contract in cadrul activitatii sale.

Prin urmare, daca apar defecte, cumparatorul are la dispozitie una din urmatoarele optiuni:
  • reparatia masinii fara costuri;
  • inlocuirea produsului;
  • scaderea pretului de vanzare;
  • returnarea banilor.
Varianta clasica in cazul defectiunilor din perioada de garantie este reparatia. Conform legii, ea trebuie facuta in cadrul unei “perioade rezonabile de timp”, stabilita de comun acord intre vanzator si cumparator. In plus, reparatia nu trebuie sa genereze “un inconvenient semnificativ pentru consumator”.


Asa cum se poate observa, expresiile folosite in lege sunt destul de generale si lasa mult loc de interpretare. Ca regula, daca defectiunile sunt minore si costurile pentru producator sunt reduse, atunci cumparatorul nu are motive sa refuze reparatia.

Insa, atunci cand defectiunile se repeta foarte des sau apar probleme de functionare la mecanisme complexe, care afecteaza chiar siguranta condusului, clientul este indreptatit sa solicite inlocuirea masinii. O astfel de reparatie, daca s-ar efectua, ar scadea din valoarea de revanzare a masinii.

Returnarea banilor este o varianta la care se apeleaza mai rar, deoarece acest lucru se produce, de obicei, atunci cand vanzatorul nu poate inlocui masina cu alta similara intr-o perioada rezonabila.

Dreptul de actiune pentru repararea pagubelor se prescrie in termen de 3 ani de la data la care consumatorul a avut sau ar fi trebuit sa aiba cunostinta de existenta defectului, se precizeaza in Legea 240 din 2004 privind raspunderea producatorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte.

Alte articole din Credite auto & leasing

Credite auto & leasing

Persoanele fizice care comercializeaza masini rulate, controlate de Antifrauda

Persoanele fizice care cumpara mai mult de doua autoturisme rulate pe an vor fi verificare de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) din cadrul ANAF. Institutia deruleaza operatiunea Xenon, prin care controleaza achizitiile intracomunitare de autovehicule second-hand pentru a preveni frauda fiscala in acest domeniu. Citeste mai mult

Tichetele Rabla se epuizeaza rapid. Cate mai sunt disponibile?

Primele de casare din programul Rabla se epuizeaza rapid. La mai putin de o saptamana de la suplimentarea bugetului alocat programului, au fost inregistrate aproximativ 11.000 de rezervari, din partea persoanelor fizice. Astfel, mai sunt disponibile aproximativ 15.000 prime de casare pentru aceasta categorie, anunta AFM. Citeste mai mult

Opinii recente

de carmen popescu

"in urma cu 2 ani jumate,am luat prin cetelem un TV in val. de 1900ron,rata a fost de 145lei timp de 1 an jumate. . . totul ..."

Facebook