top banner

Ce drepturi suplimentare au clientii bancilor din 2009?

16 Ianuarie 2009 | Autor: Marius Serban

Din 2009, solicitantii de credite si utilizatorii de diverse servicii bancare beneficiaza de drepturi sporite in relatia cu banca sau cu alti furnizori de servicii financiare. Cele mai importante castiguri constau in faptul ca modificarile de dobanda vor deveni mai transparente, iar comisioanele nu se vor mai putea inventa peste noapte.
 
Pe 27 decembrie 2008 a intrat in vigoare Ordonanta de Urgenta nr. 174, care aduce modificari importante in sfera protectiei consumatorilor de servicii financiare.
 

Credite mai transparente

 
Noul act normativ impune mai multa transparenta din partea bancilor pentru orice tip de credit. Principalele beneficii pentru consumatori sunt:
  • Atunci cand un client solicita o oferta de credit de orice tip, banca este obligata sa furnizeze un grafic complet de rambursare si o copie dupa contractul de credit;
  • Toate costurile creditului trebuie trecute in contract, iar banca nu va mai putea face referire la Conditiile generale de afaceri pentru a obliga clientul sa achite si alte comisioane;
  • Dobanzile variabile trebuie sa fie indexate in functie de un indice de referinta verificabil, fiind specificate clar intervalele la care se face ajustarea si formula de indexare;
  • Clientul trebuie sa fie informat prin scrisoare, mail sau SMS despre orice modificare a costului creditului si trebuie sa primeasca un nou grafic de rambursare.
 
Persoanele care vor solicita credite ipotecare vor beneficia si ele de o mai buna protectie. La aceste produse, bancile nu sunt obligate sa publice DAE, astfel ca ofertele sunt greu de comparat.
 
Noile prevederi legale vor facilita in sfarsit comparatiile intre oferte, deoarece impun ca in contract sa se specifice urmatoarele informatii standard :
  • Valoarea creditului si durata sa;
  • Rata dobanzii si detalii exacte despre modul de fluctuatie;
  • Costul total al creditului;
  • Suma totala de rambursat;
  • Costurile aferente asigurarilor.
Noua legislatie face ca diferenta dintre creditele imobiliare si cele ipotecare sa se limiteze aproape doar la denumirea lor.
 
In ambele cazuri, finantatorii sunt fortati acum sa ajusteze dobanzile in functie de un indice de referinta verificabil. Inainte, prevederea era obligatorie doar la creditele ipotecare, aceasta fiind principala diferenta intre cele doua solutii de finantare a locuintelor.
 

Fara publicitate inselatoare

 
In plus, s-au introdus prevederi mai stricte in materie de publicitate, pentru a preveni reclamele inselatoare.
 
Orice anunt publicitar care face referire la costul imprumutului trebuie sa cuprinda urmatoarele informatii standard, printr-un exemplu reprezentativ:
  • Rata dobanzii, tipul acesteia (fixa sau variabila) si informatii despre orice alte costuri incluse in contract;
  • Valoarea totala a creditului;
  • Durata imprumutului;
  • Suma totala de rambursat;
  • Dobanda anuala efectiva (in cazul creditelor fara garantii ipotecare).

Clauzele contractuale nu pot fi modificate fara acceptul clientului

 
Nu doar solicitantii de credite vor fi mai bine protejati in 2009 ci si restul clientilor. Astfel, indiferent de produsul oferit, banca are urmatoarele obligatii:
  • Banca nu are voie sa introduca noi comisioane pe parcursul contractului sau sa le majoreze pe cele existente (prevederea nu se aplica la conturile curente);
  • Sunt interzise clauzele contractuale care dau dreptul bancii sa modifice unilateral conditiile contractuale, fara acceptul consumatorului;
  • Orice notificare cu privire la modificarea clauzelor contractuale cu privire la costuri trebuie transmisa clientului cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea lor in vigoare. Consumatorul are la dispozitie 15 zile pentru a accepta sau respinge noile conditii. Atentie: lipsa unui raspuns nu se cosidera acceptare tacita!
  • La incetarea contractului, banca este obligata sa ofere un document care sa ateste stingerea tuturor obligatiilor, iar toate conturile deschise cu ocazia contractului respectiv trebuie inchise;
  • Contractele vor fi redactate in scris cu o marime a fontului de minim 10
  • Banca este obligata ca in maxim 15 zile sa repare prejudiciile cauzate cientilor prin nerespectarea conditiilor contractuale.
In cazul creditelor si depozitelor, bancile vor specifica in contract si costurile asociate, cum ar fi deschiderea si administrarea contului curent si comisioanele de retragere si depunere de numerar.
 
Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: „Dacă dobânzile vor crește în continuare, vom veni proactiv cu soluții ca să depășim împreună perioada asta”

Omer Tetik, CEO Banca Transilvania: „Dacă dobânzile vor crește în continuare, vom veni proactiv cu soluții ca să depășim împreună perioada asta”

Omer Tetik – CEO al Băncii Transilvania, cea mai mare bancă din România, în dialog cu Nela Petrișor – conciliator CSALB, avocat și fost judecător al ÎCCJ și Cătălin Bălan - comunicator CSALB.

02 Mai 2022 | Credite nevoi personale
Flavia Popa, BRD: „Începând din 2019 îi direcționăm către CSALB pe clienții cu care suntem în instanță”

Flavia Popa, BRD: „Începând din 2019 îi direcționăm către CSALB pe clienții cu care suntem în instanță”

Flavia Popa - secretar general al BRD, în dialog cu Camelia Popa - conciliator CSALB și avocat și Irina Chițu - analist financiar.

26 Apr 2022 | Credite nevoi personale
„Dacă clientul are o problemă financiară sau o problemă temporară de a suporta un anumit cost, banca trebuie să se ajusteze!”

„Dacă clientul are o problemă financiară sau o problemă temporară de a suporta un anumit cost, banca trebuie să se ajusteze!”

Bogdan Neacșu, Președintele Asociației Române a Băncilor și Președintele CEC Bank, în dialog cu Mihai Tănăsescu, avocat și conciliator CSALB și Irina Chițu, analist financiar.

19 Apr 2022 | Credite nevoi personale
Sfaturile bancilor de top pentru debitori in contextul cresterii dobanzilor

Sfaturile bancilor de top pentru debitori in contextul cresterii dobanzilor

Cum BNR tocmai a operat o noua majorare a dobanzii de politica monetara, Conso a vrut sa afle parerea expertilor din cele mai mari banci din Romania in ceea ce priveste evolutiile dobanzilor la credite, a indicilor de referinta si modul in care se pot proteja debitorii de impactul preconizat al cresterii dobanzilor.

09 Feb 2022 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul